معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.

میزبان معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران امروز در بازدید از نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی در بیرجند، گفت: دامداری شغل اصلی عشایر خراسان جنوبی است ولی با این وجود ۲۵ درصد از صنایع دستی استان را نیز تولید می‌کنند.

او صنایع دستی را یکی از میز‌های خدمت چهارگانه و مهم سازمان امور عشایر در بحث تنوع شغلی عنوان کرد و افزود: شرکت در نمایشگاه‌های مختلف در کنار عرضه مسقیم تولیدات و کسب درآمد، در برندسازی محصولات و آشنایی عشایر با حوزه فروش و بازاریابی بسیار مفید و موثر است.

میزبان بیان کرد: برای اجرای طرح های آبرسانی پایدار، نقش عشایر به عنوان جامعه سوم در کنار جامعه شهری و روستایی باید در سند جامع توسعه آب استان پررنگ شود.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران عنوان کرد: جامعه عشایری باید در تمامی برنامه‌های کوتاه و بلند مدت توسعه‌ای مانند برنامه آمایش سرزمین، برنامه هفتم توسعه، سند جامع توسعه آب استان و توسعه روستایی جایگاهی در خور شأن داشته باشد.  


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: ۹ طرح آبرسانی پایدار با اعتبار تخمینی ۴۷۹ میلیارد تومان برای مناطق عشایری استان مطالعه شده و منتظر تخصیص اعتبار برای اجرا است.

میزبان طول مسیر انتقال آب این طرح ها را ۴۶۱ عنوان کرد و ادامه داد: حدود ۲ هزار خانوار عشایری در استان از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: انتخاب خراسان جنوبی به عنوان استان آزمایشی در جهاد آبرسانی وزارت نیرو برای اجرای طرح های آبرسانی پایدار بسیار مهم است.  

او گفت: طرح های آبرسانی پایدار عشایری باید به شرکت‌های آبفا واگذار شود، زیرا سازمان امور عشایر ایران ردیف اعتباری برای نگهداری و بهره‌برداری از طرح های آبرسانی ندارد.

در این نمایشگاه صنایع دستی، عشایر از شهرستان‌های مختلف حضور داشته و با برپایی چندین سیاه چادر و غرفه، تولیدات را عرضه و آداب و رسوم و سبک زندگی سنتی خود را برای بازدیدکنندگان به نمایش درآوردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.