از اسم اعظم و آثار آن چه می‌دانید؟

سخن درباره اسم اعظم مختص به دین اسلام نیست، زیرا بنا بر روایات خداوند اسم اعظم را به بعضی از انبیاء و اولیاء خود عطا فرموده است.

اسم اعظم در بین امت‌های پیشین نیز مطرح بوده است. به اعتقاد شیعه، اسم اعظم یکی از اسماء خداوند است که با بر زبان آوردن آن درخواست گوینده برآورده می‌شود.

اسم اعظم، اسمی الهی است که جامع، مرجع و منتهای همه اسما و صفات الهی به شمار می‌رود و همه حقایق را در بردارد. (المیزان، ج۸، ص۳۵۴)

دیدگاه‌های مختلف درباره حقیقت اسم اعظم 

بسیاری از مفسران، آن را بر اساس ظاهر روایات، ترکیبی از حروف و الفاظ دانسته‌اند.

برخی اسم اعظم را اسمی معین نمی‌دانند. بلکه معتقدند هر اسمی که بنده غرق در معرفت الهی و انقطاع فکر و عقل از غیر خدا بر زبان آورد، اسم اعظم است. (شرح اسماءاللّه الحسنی، ص۹۲). 

اما برخی دیگر، آن را اسمی معین می‌دانند، اما دلیل پنهان بودن اسم اعظم را از این جهت می‌دانند که مردم توجه بر ذکر و یاد همه اسمای الهی مراقبت کنند به این امید که اسم اعظم نیز بر زبانشان جاری شود. (شرح اسماء اللّه الحسنی، ص۱۰۲) این افراد معتقدند که اسم اعظم یکی از موارد زیر است: «اللّه» (جامع البیان، ج۱۴، ج۲۸، ص۷۲)، «هو» (شرح اسماء‌اللّه الحسنی، ص۹۴)، «الحیّ القیّوم» (مجمع‌البیان، ج۲، ص۶۹۶)، «ذوالجلال والإکرام» (مجمع‌البیان، ج۷، ص۳۴۹)، حروف مقطعه (جامع‌البیان، ج۱، ص۱۳۰)، برخی نیز اسم اعظم را از ۱۱ حرف «أهَمٌ، سَقَکٌ، حَلَعٌ، یَصٌ» مرکب و جامع عناصر چهارگانه (آتش، خاک، هوا و آب) دانسته‌اند. (فی ملکوت اللّه، ص۳۷)

از طرفی شاید یکی از راز‌های پنهان بودن اسم اعظم، در امان ماندن آن از دست نامحرمان است و این خود نوعی تقدس و تنزیه اسم خداوند است.

اسم اعظم در نگاه علامه طباطبایی (ره)

دیدگاه علامه طباطبایی (ره) بر این است که هیچ یک از نام‌های خدا را نمی‌توان بزرگ‌تر از دیگر نام‌ها دانست؛ بلکه هر نامی را بنده از روی التجاء و انقطاع کامل از ماسوا (هر آنچه غیر خدا) بر زبان آورد و به آن توسل کند، همان برای او اسم اعظم است. (المیزان، ج۸، صص ۱۸۰-۱۸۶) همچنین گوید اسم اعظم از سنخ الفاظ و حروف نیست، بلکه حقیقتی عینی و خارجی است. بر اساس نظر علامه اگر اسمای الهی در عالم مؤثّر بوده و واسطه‌های نزول فیض از ذات الهی هستند، الفاظ یا معانی آن‌ها چنین اثری ندارد، بلکه حقایق آن‌ها منشأ چنین آثاری است و اگر کسی درباره یکی از نیازهایش از همه اسباب، منقطع و به پروردگارش متّصل شود، به حقیقتِ اسمی که با نیاز وی مناسب است متّصل شده است، پس حقیقت آن اسم، تأثیر گذاشته و حاجت شخص برآورده می‌شود. حال اگر کسی به حقیقت اسم اعظم متّصل شود و دعا کند هر خواسته‌ای که داشته باشد مستجاب خواهد شد. (المیزان، ج‌۸، ص‌۳۵۵‌ـ‌۳۵۶)


بیشتربخوانید


دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی درباره اسم اعظم

آیت الله جوادی آملی نیز بر این باور است که اسم اعظم خدا، از جنس واژه و لفظ نیست بلکه مقامی است که هر کس روی این کرسی بنشیند، می‌تواند به اذن خدا، کار خدایی انجام دهد. (تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج۶، ص۲۶۶)

آثار اسم اعظم

بر اساس روایات حضرت عیسی (ع) بر اثر بهره‌گیری از اسم اعظم توانست مردگان را زنده و کور مادرزاد و شخص مبتلا به بیماری پیسی را شفا دهد. (الکافی، ج۱، ص‌۲۳۰) و آصف‌بن‌برخیا با اسم اعظم، تخت بلقیس را از یمن به شام آورد. (الکافی، ج‌۱، ص‌۲۳۰) 

همچنین کسی که اسم اعظم را بداند دعایش مستجاب و هرچه از خدا بخواهد به او عطا می‌شود. (بحارالانوار، ج‌۹۰، ص‌۲۲۴‌ـ‌۲۲۵) و از علم غیب به اندازه‌ای که خدا بخواهد آگاهی می‌یابد و دارای معجزه یا کرامت می‌شود (میزان‌الحکمه، ج‌۲، ص‌۱۳۶۷) و همه خیرات و برکات بر او فرود می‌آید. (المیزان، ج‌۸، ص‌۳۵۴)

با بررسی و توجه در روایات و دعا‌های مربوط به اسم‌اعظم، درمی‌یابیم که با اسم اعظم کار‌هایی از قبیل پدیدآوردن، نابودکردن، ابدا، اعاده، روزی‌دادن، زنده‌کردن، میراندن، جمع‌کردن و متفرق ساختن و ... را می‌شود انجام داد. (رسائل توحیدی، ص‌۷۳)

روایات بسیاری اسم اعظم را قابل انتقال و آموزش به دیگران می‌داند، و اینطور نیست که فقط شخصی که قابلیت معنوی آن را بدست آورده، مختص خودش باشد و قابلیت انتقال را نداشته باشد. چنانچه پیامبران اسم اعظم را به فرزندان و اوصیای خود آموزش می‌دادند. (بحارالانوار، ج‌۱۱، ص‌۲۲۷، ۲۴۶)

عمربن‌حنظله می‌گوید: از امام باقر (ع) خواستم اسم اعظم را به من بیاموزد. فرمود: آیا توان آن را داری؟ گفتم بلی. ولی حالتی پیش آمد که از خواسته خویش منصرف شدم. (رسائل توحید، ص‌۷۳)

بر اساس روایات بسیاری در صدر اسلام، یادگیری اسم اعظم درخواست و آرزوی خیلی‌ها بود و برخی از اصحاب ائمه و همسران پیامبر درخواست یادگیری آن را داشتند. (البرهان، ج۴، ص۲۱۹) 

در روایاتی به این نکته توجه داده شده که یادگیری اسم اعظم نیازمند ظرفیت، قابلیّت و لیاقت است و اسم اعظم را به هرکسی نمی‌توان آموخت.

آثار آگاهی از اسم اعظم برای خود فرد

تسلط بر امور تکوینی: در آیه ۴۹ سوره آل‌عمران چگونگی سلطه و نوعی دخل و تصرف در نظام تکوین حضرت عیسی (ع) را بیان می‌کند: بر او را به عنوان رسول و فرستاده به سوی بنی‌اسرائیل (قرار داده، که به آن‌ها می‌گوید) من نشانه‌ای از طرف پروردگار شما، برایتان آورده‌ام، من از گِل، چیزی به شکل پرنده می‌سازم، سپس در آن می‌دمم و به فرمان خدا، پرنده‌ای می‌گردد؛ و به اذن خدا، کور مادرزاد و مبتلایان به برص (پیسی) را بهبودی می‌بخشم، و مردگان را به اذن خدا زنده می‌کنم، و از آنچه می‌خورید، و در خانه‌های خود ذخیره می‌کنید، به شما خبر می‌دهم، مسلما در اینها، نشانه‌ای برای شماست، اگر ایمان داشته باشید.

بالارفتن درجه: اگر اسم اعظم از طرف خداوند به فرد تعلق گرفته باشد باعث بالا رفتن درجه و مقام دارنده آن می‌شود. در آیات ۱۷۵ و ۱۷۶سوره اعراف در مورد بَلْعَم باعور سخن می‌گوید که: برای آن‌ها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم، ولی (سرانجام) از (دستور) آن‌ها خارج گشت و شیطان به او دست یافت و از گمراهان شد و اگر می‌خواستیم (مقام) او را با این آیات (و علوم و دانشها) بالا می‌بردیم، ولی او به پستی گرائید و از هوای نفس خویش پیروی کرد. (براساس روایات نقل شده، مقصود از «ءایـتنا»، اسم اعظم الهی است)

این آیه داستان کسی را نقل می‌کند که ابتدا در صف مؤمنان بوده و حامل اسم اعظم و علوم الهی، سپس از این مسیر خارج شده و شیطان وسوسه‌اش کرده، و در نهایت گمراه و بدبخت شده است. (تفسیر نمونه، ج۷، ص۱۲)

علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود ذیل آیه می‌نویسد: پدرم از حسین‌بن خالد از امام رضا (ع) برایم نقل کرد که امام فرمود: بلعم باعورا دارای اسم اعظم بود، و با اسم اعظم دعا می‌کرد و خداوند دعایش را احابت می‌کرد. ولی در آخر به سمت فرعون مایل شد، و از درباریان او شد. تا روزی که فرعون برای دستگیری موسی و یارانش از بلعم خواست که از خدا بخواهد موسی و اصحابش را به دام او بیندازد. بلعم بر الاغ خود سوار شد تا به جستجوی موسی برود. الاغش از راه رفتن امتناع کرد. بلعم حیوان را زد. الاغ به اذن خدا به زبان آمد و گفت: وای بر تو برای چه مرا می‌زنی؟ آیا می‌خواهی با تو بیایم تا تو بر پیغمبر خدا و مردمی با ایمان نفرین کنی؟ بلعم این را که شنید آنقدر آن حیوان را زد تا مرد، و همانجا اسم اعظم از زبانش برداشته شد. (تفسیر صافی، ج۲، ص۲۵۳/مجمع‌البیان، ج۴، ص۳۹۴)

تعیین اسم اعظم الهی

در مورد تعیین اسم اعظم الهی روایات فراوانی وارد شده که به برخی اشاره می‌کنیم:

امام عسکری (ع) فرمود: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم»، به اسم اعظم نزدیک‌تر است از سیاهی چشم به سفیدی آن. (بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۷۱)

در برخی روایات گفتن یکصد مرتبه «بسم اللَّه الرحمن الرحیم، لاحول ولا قوه الاّ باللَّه العلیّ العظیم» بعد از نماز صبح را اسم اعظم الهی گفته‌اند.

در روایاتی نیز نام‌های مقدّس دیگری از نام‌های خداوند و اسمای حسنی را اسم اعظم گفته‌اند. (بحارالانوار، ج۹۰، ص۲۲۳) 

 امام باقر (ع) فرمود: نام اعظم خدا هفتاد و سه حرف است که آصف یک حرف آن را می‌دانست و آن را به زبان آورد. (بحارالأنوار، ج۱۴، ص۱۱۳) 

بنابراین اگر کسی اسم اعظم خداوند را داشته باشد، آثاری در او ایجاد می‌شود که هر دعایی کند مستجاب شده و قادر به تصرف در جهان طبیعت می‌شود.

منبع: تبیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
با این وضعی که درست کردین واسه ی اینکه از خشم این مردم در امان باشید همتون برید یاد بگیرید تا با دست خودتون به ملکوت اعلی برید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
همه در زمان تعیین شده به ملکوت اعلی میرن و هرکس باید به فکر خودش باشه چون هر کس رو در قبر خودش میذارن به جای خشم از هموطنان بهتره نسبت به دشمن خشم داشته باشن که در صورت نابودی دشمن خیلی از مشکلات هم حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
ای بابا، اسم اعظم مردی ومردانگی ست
اسم اعظم صداقت است
اسم اعظم خدمت به خلق است
اسم اعظم ظلم نکردن است
اسم دستگیری مستمندان است
اسم اعظم..............
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۴:۲۲ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
همه از طریق خودشناسی امکان پذیر هستش زیاد معنوی اش نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
آخه همون خود رو هم خدای بزرگ آفریده هیچ موجودی قادر نیست کوچکترین خطر رو از خودش دفع کنه مگه اینکه به حول و قوت الهی باشه در ضمن خود شناسی زمینه خداشناسی هست و معنویت هم چیز عجیب غریبی نیست فقط بعضیا سعی میکنن هر راه اشتباهی رو امتحان کنن و به هر دستاویزی چنگ بزنن الا ریسمان الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
تورا به قرآن بیخیال جادو جمبل بشید. به جای نشستن و منتظر بودن و نگاه به در که شاید کسی بیاید و مارا نجات دهد بیایید و مردم را وعده سرخرمن ندهید و به قول و وعده خود عمل کنید.
اسم اعظم همون اراده و تلاش هست.
اسم اعظم راستگویی و نترسیدن از شکست است.
اسم اعظم ظلم نکردن به مردم و پایمال نکردن حقوق آنهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
متاسفانه بعضی وقت ها ما چیزهای جدی رو شوخی و چیزهای شوخی رو جدی میگیریم جادو جمبل نیست حقیقت محض هست کهکشان ها که زمین ذره ناچیزی از اون محسوب میشه براساس علم و حکمت الهی خلق شده که این تنها ذره ای از قدرت الهی هست و وقتی انسان رو اشرف مخلوقات انتخاب میکنه میتونه هر نیرویی در اختیارش بذاره البته اونم طبق حکمت الهی هست تموم شعارهایی خوبی که دادید همه اینها در دین اسلام معیار و ملاک هست و عمل به اونها امر شده البته هر کسی هم که طبق راه مستقیم که قرآن مشخص کرده عمل نکنه به سزای عملش میرسه به عدالت خدا شک نکنید که حتمی هست وقتی یه نفر یه عمل اشتباهی رو انجام میده به حساب کل دین نذارید دین اسلام کامل ترین و بهترین راهنمای بشر هست وقتی خدا ما رو این همه دوست داره و راه رو نشون میده واقعا بی انصافی هست که قدر این نعمت رو ندونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
دوستان عزیز کتاب محی الدین عربی را در این مورد پیشنهاد میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
بنظر من نظر علامه طباطبایی (ره) و آیت الله جوادی آملی به حقیقت نزدیکتر می باشد. باید گفت که آیات و روایات این موضوع را نشان می دهد که دانستن اسم اعظم خداوند متعال شرایط و مراتب معنوی خواصی را می طلبد.
Iran (Islamic Republic of)
رحیم عبدالخانی
۲۲:۰۵ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
نظرات بعضیا رو که میخوندم واقعا از خودم در برابر خدای مهربان خجالت کشیدم ...چه عقل ناقصی بعضیا دارن ...گفتند اسم اعظم رو هر کسی نمیتونه درکش کنه الا مردان نزدیک خدا واونم اگه اون شخص ظرفیتشو داره واگه نداره شیطان به اون غلبه میکنه و بخدا کافر میشه...پس خواهشن کمی فکر کنید و بعد نظر بدید...شما انتظار دارید وقتی اسم اعظم رو یاد گرفتی باهدش بری پول از بانک برداشت کنی یا ماشین باش ببری یا قصری از اسمون واست بیتد؟نه عزیزم مردان خدا بی ادعا هستن و نظری به دنیا و مال دنیا ندارن و فقط در راه خدا از اسم اعظم استفاده میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
افکارت رو بلند بلند فریاد نزن.
کافر همه را به کیش خود پندارد.
نابرده رنج گنج میسر نخواهد شد.
لیس للانسان الی ما سعی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
درسته نابرده رنج گنج میسر نمیشه ولی همین اسم اعظم الهی هم موضوع ساده نیست و هزاران برابر باید بیشتر از تلاش هایی که یک انسان معمولی انجام میده تلاش بشه و به مراتب بالای ایمان برسه سلمان فارسی به مرتبه دهم ایمان رسیده بود که در بین اصحاب پیامبر بالاترین درجه ایمان رو برخوردار بودند و بالاتر از اون در اختیار ائمه اطهار (ع) هست در ضمن تمام پیشرفت هایی که در دنیا انجام میشه همه به اذن الهی بر ذهن انسان خطور میکنه و باید توجه کرد بالاتر از این پیشرفت ها و علوم زمینی و مادی علوم ماورایی وجود داره که در اختیار افراد با ایمان هست و افرادی که قدر خودشون رو نمیدونن فقط در حد علوم زمینی می‌مونن این همون عدالت الهی هست که هرکس فارغ از قوم و ملیت و طبقه اجتماعی و غیره با ایمان میتونه به حق خودش برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
خداوند آگاهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
یهودیان یک علامت دارن که معتقدهستن برروی گهواره حضرت موسی نقش بسته شده ولی چیزی ازش نمانده که کاملا مشخص بشه علامتی که درانگشتر حضرت سلیمان هم بوده حتی در پرچم ترکان عثمانی هم وجود داشته الان روی پرچم رژیم اسرائیل چنین نقشی هست ولی نمیدونن چنین نقشی که برگرفته از نقش گهواره حضرت موسی بود دقیقا چنین هست یانه اینا میگن این همون اسم اعظم بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
اینا همش خرافاته اگه کسی اسما اعظم رو بلد باشه هر دعایی بکنه مستجاب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
اتفاقا حقیقت محض هست ولی چون انسان ها درگیر دنیای مادی میشن همانطور که در قرآن اشاره شده این دنیا بی ارزش و محل آزمایش هست از امور اصلی غافل میشن این همون هدف شیطان هست اصول اصلی آفرینش در علوم ماورایی و معنوی قرار داره که انسان هایی که بیشتر به خدا تقرب پیدا می‌کنند می تونن درک کنن انسان قابلیت اینو داره هم به بالاترین درجات راه پیدا کنه و هم میتونه به پایین ترین درجات سقوط کنه البته این موضوع کاملا عادلانه هست چون خدواند بزرگ و بلند مرتبه و خالق هستی به انسان عقل و اختیار داده که در هستی و کیهان تفکر کنه و راه درست رو انتخاب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
اگر کسی گنج پیدا بکند به کسی بروز میدهد؟!

قطعا نه !

حالا اگر کسی اسم اعظم خداوند را بداند به کسی میگوید؟!!

اگر کسی با حضرت مهدی سلام الله‌ ملاقات کند به دیگران بروز میدهد‌ ؟؟؟

این مدعیان در طلبش بیخبرانند

انرا که خبر شد خبری باز نیامد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
آره من می‌دونم ولی نمیگم. تا چشم حسود بترکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
اعظم یعنی بزرگ و والا مرتبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
اسم اعظم نمیسوزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
دین
وسیله ایست برای به حدا رسیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
اسم اعظم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
کسی که بدنبال اسم اعظم باش راه خدا را پیدا میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مراجع اسم اعظم را می دانند پس مشکلات اقتصادی را حل کنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
خیلی وقت پیش مشکلاتشان را رفع کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مشکل منو شمائیم که همیشه شاکی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
متن رو کامل بخون تا بفهمی بعد نظر بده
حداقل نظر آیت الله جوادی رو بخون دو خطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مشکلاتی که در اثر بی تدبیری و بی سوادی و کار نابلدی افراد بوجود می آید باید توسط افراد مدبر باسواد و کار بلد حل شوند. برای هر امری که نمی شود دست بدامان غیب و معجزه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مشکلات خودشون راحل کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
وقتی بعضی از مردم انتخاب میکنند که دنباله رو شیطان رجیم باشن چه میشه کرد

خداوند متعال اقامه حدود (مجازات) را برای اهمیت دادن به محرمات الهی واجب کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
خوب شما چرا از ایشان یاد نمیگیرید تا مشکلات اقتصادی کشور رو حل کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
اتفاقا کشوری که در بین اینهمه قلدرهای دنیا که تحریم‌ش کردن باز اقتصادش رو داره میگردونه یعنی اقتصاددان‌ها قویی داره و دیگران باید بیان پیششون تا نحوه دور زدن تحریم ها رو یاد بگیرن. اینکه قدرت نیست که یکی اون سر دنیا نشسته و در زمان خواب ملت‌ها با شعارهای قشنگ همه سازمان‌ها و نهادهای بین المللی رو با قوانین خودش و در کشور خودش مستقر کرده و با حق وتو و با تسلط بر بازار ارز دنیا ملت‌ها رو یا گاو شیرده یا تحریم بکنه. باید دید در شرایط برابر هم اینقدر اقتصاد دان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مراجع اسم اعظم را می دانند پس مشکلات اقتصادی را حل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مراجع اسم اعظم را می دانند پس مشکلات اقتصادی را حل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مشکلات در تمام دوره های تاریخ بشریت و در تمام ملت ها و دولت ها بوده، هست و خواهد بود و استفاده از اسم اعظم الهی، امدادهای غیبی و توسل به ائمه اطهار (ع) طبق علم و حکمت الهی در زمان و مکان تعیین شده از سوی پروردگار بزرگ و بلند مرتبه صورت میگیره و وعده الهی حتمی است در ضمن اگه قرار باشه تمام مشکلات در تمام ابعاد حل بشه این دنیا ماهیت ابدی پیدا می‌کرد و محدود به زمان نبود در حالیکه که در قرآن که برای هدایت بشر نازل شده تا به حال خودش رها نشه این دنیا فانی رو مقدمه آخرت و دنیای ابدی اعلام کرده متاسفانه کمتر در معنای باطنی و تفسیر قرآن تدبر میکنیم که در اون حالت به تمام سوالاتمون پاسخ میگیریم