عرضه ریزپردازنده‌های جدید هوش مصنوعی مایکروسافت

شرکت مایکروسافت در جریان رویداد توسعه‌دهندگان «Ignite» اعلام کرد که به زودی فناوری ریزپردازنده اختصاصی خود را وارد بازار خواهد کرد.

به نقل از Verdict، شرکت مایکروسافت در جریان رویداد توسعه‌دهندگان «Ignite» اعلام کرد که به زودی فناوری ریزپردازنده اختصاصی خود را وارد بازار خواهد کرد. مایکروسافت پس از گوگل و آمازون سومین شرکت بزرگ آمریکا محسوب می‌شود که تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی خود را عرضه می‌کند.

گوگل، اولین بار در سال ۲۰۱۶ تراشه اختصاصی خود را ارائه کرد؛ اما پس از انتشار و فراگیری «ChatGPT» در اوایل سال ۲۰۲۳ و افزایش تقاضا برای زیرساخت‌های کارآمد، شرکت‌های تولید تراشه مانند انویدیا با درخواست‌های جدید و فراوانی روبرو شدند. در نتیجه، آمازون و گوگل تولید تراشه‌های خود را افزایش دادند و مایکروسافت نیز برای تداوم حضور در این رقابت تنگاتنگ، وارد این عرصه شد.

تقاضای بالا برای تراشه‌های «H ۱۰۰» و «H ۲۰۰» انویدیا و امکان مانور این شرکت در تعیین قیمت و عرضه، مایکروسافت را برآن داشت که وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد. پردازنده‌های جدید مایکروسافت، CPU سرور «Cobalt ۱۰۰ ARM» برای امور عمومی و شتاب‌دهنده هوش مصنوعی «Maia ۱۰۰» سال آینده در مراکز داده «Azure» مستقر خواهند شد و از سرویس‌هایی مانند «OpenAI» و «Copilot» پشتیبانی خواهند کرد. استقرار تراشه‌های این شرکت آن هم در زمانی که در حال توسعه «GPT ۵» است، استراتژیک به نظر می‌رسد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مایکروسافت از پردازنده‌های «Cobalt ۱۰۰» و «Maia ۱۰۰» برای هوش مصنوعی و محاسبات ابری استفاده خواهد کرد. این شرکت مدعی است که روی کارایی تمرکز داشته و برای کارآمد کردن مراکز داده‌اش تا حد امکان سرمایه‌گذاری می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار