پازوکی گفت: هدف ما این است که بتوانیم هنرمندان متولد شده بعد از انقلاب را در خارج از ایران معرفی کنیم و کار‌های فرهنگی در عرصه مد کشور ارزآور باشند.

حدیث پازوکی، مدیر عامل بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی در گفتگو با رادیو فرهنگ، درمورد اقدامات این بنیاد و این که تحولاتی در حوزه مد و لباس از طریق این بنیاد صورت خواهد گرفت یا خیر؟ اظهار کرد: بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی، مجموعه دولتی محسوب نمی‌شود. اگرچه طبق قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چارچوب قوانین موجود در کشور پیروی و عمل می‌کند. اما نهادی تقریباً مستقل است. این آزادگی عمل برای بنیاد وجود دارد تا اهدافی که بیشتر به بستر جامعه و مردم نزدیک است را دنبال کند. در همین راستا، برنامه دو سالانه‌ای را به همراه متخصصان در این حوزه تدوین کرده ایم. البته نه از نمونه برنامه‌هایی که روی میز‌ها می‌مانند بلکه برنامه‌هایی که شیوه اجرایی آن‌ها مشخص است؛ به طوری که هر عنوانی که به صورت تخصصی و پژوهشی کار کرده ایم به فکر پلن اجرایی آن هم بوده ایم تا با حداقل هزینه‌ها بتوانیم در یک بازه زمانی محدود خروجی موثری داشته باشیم. 

پازوکی گفت: اساس این برنامه دو موضوع است. اول، بتوانیم هنرمندانی که بعد از انقلاب اسلامی به دنیا آمدند را در خارج از ایران معرفی کنیم و دوم، کار‌های فرهنگی و هنری که در عرصه مد و لباس کشور در حال انجام هستند برای مردم و مشخصاً جامعه هنری ارزآور باشند. بنابراین، این هدف در صورتی اتفاق می‌افتد که بتوانند به بازار‌های خارجی متصل باشند. زیرا اگرچه ما ظرفیت خوبی در عرصه طراحی و تولید لباس به ویژه لباس فاخر در کشور داریم. اما نه تنها سهمی از بازار‌های داخلی بلکه سهمی از بازار‌های خارجی هم، ندارند و با توجه به این که اعداد این‌ها را از منابعی که در سطح جهانی قابل قبول هستند استخراج کرده ایم اگر بخواهم با عدد صحبت کنم تا حدی ناامیدکننده است. 

پازوکی تصریح کرد: در عین احترام به تمام تلاش‌هایی که در همه حوزه‌ها صورت گرفته اتفاق‌های دیگری در حوزه مد و لباس رخ داده است که به نظرم باید یک رجعت به تاریخچه پوشش در کشور داشته باشیم چراکه ما ۱۰ هزار سال تاریخ داریم و در تمام این مدت، ایرانی‌ها همیشه پوشش داشته اند و این در کتاب «تاریخ ده هزار ساله ایران» اثر آقای عبدالعظیم رضائی به عنوان مرجع دوره دکتری تاریخ تأکید شده است و همه دوره‌ها بررسی شده اند و یکی از منابعی که روی آن کار کرده ایم همین مطلب بوده است. چون وقتی در فرهنگ یک تمدن و ملتی ۱۰ هزار سال پوشیدگی وجود دارد و در هر دوره زمانی، در طبقه‌های مختلف اجتماعی هرقدر افراد اصیل‌تر بودند لباس‌هایی که می‌پوشیدند پوشیده‌تر بوده اند. بنابراین، پوشیدگی و عفاف بخشی از فرهنگ ماست و اگر مطالبه‌ی وضعیت امروز جامعه به سمت پوشیدگی و عفاف بیشتر برود به این معناست که به فرهنگ خودمان بازمی گردیم.

مدیر عامل بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی ادامه داد: بنده هنرمندی را می‌شناسم که همه لباس‌های اقوام ایرانی را در عین پوشیدگی به روز کرده است و همین الان، این لباس‌ها چنین قابلیتی دارند که در محافل شخصی و اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند. 

ما به دنبال این هستیم که بتوانیم مراکز تجاری ثابتی را برای لباس فاخر ایرانی درنظر بگیریم؛ به طوری که در بخش اقتصادی آن، افراد با درآمد متوسط هم بتوانند لباس ایرانی خوب خریداری کنند و بپوشند و قشر مرفه هم بتوانند لباس‌های فاخری که دوست دارند را تهیه کنند. اما ویژگی مهمی که باید وجود داشته باشد این است که همه از خرید خود راضی باشند و ایرانی بپوشند تا پول در جیب تولیدکننده کشور‌های دیگر نرود. 

پازوکی مطرح کرد: بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی درمورد بازار، صنعت و تجارت رویکرد فرهنگی هنری دارد. اما مادامی که کار فرهنگی هنری پولسازی نکند، نمی‌تواند در این مسیر راهگشا باشد. در نتیجه، ما هر کاری که برای آن برنامه ریزی می‌کنیم برنامه و پیوست اقتصادی را می‌بینیم؛ به طوری که طراحی وب سایتی را در برنامه خودمان قرار داده ایم تا بتوانیم با همه بنیاد‌های مشابه خود در کشور‌های جهان اسلام ارتباط مستقیمی داشته باشیم و برنامه تقویمی را طراحی کرده ایم و هنرمندانی که لباس اقوام و اصیل ایرانی بر اساس ادوار گذشته به روز کرده اند را در فستیوال‌هایی شرکت دهیم تا برای آن‌ها ارزآور باشد و صرفاً تا مادامی که نهاد‌ها یا مجموعه‌های مد و لباس در جا‌های مختلف دنیا برگزار می‌شوند و افراد شرکت می‌کنند، اما بازخورد مادی نمی‌گیریم و فقط هزینه می‌کنیم بدون این که این اتفاق بازگشتی داشته باشد، نمی‌توانیم موفق عمل کنیم. مثلاً هنرمند تا وقتی که نتواند از لحاظ مادی تأمین شود، نمی‌تواند نیروی بیشتری بگیرد و با ذهن خلاق طراحی کند.

مدیر عامل بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی گفت: هدف گذاری ما این است که بتوانیم هنرمندان متولد شده بعد از انقلاب که بسیار مهجور هستند، ولی کار‌های فوق العاده‌ای دارند را برجسته کنیم. چون در این مملکت درس خوانده اند و تخصص و تجربه شان از همین کشور است و کار‌های فاخری طراحی کرده که با موارد مشابه خود در خارج از کشور رقابت می‌کنند و حتماً باید دیده شوند در حالی که افرادی توانستند معروف شوند که یک عقبه قدرتمندی از حاکمیت‌های دوره‌های قبل از انقلاب را با خود به همراه داشته اند و به همین دلیل، فقط چند نام هستند که در عرصه لباس‌های فاخر شناخته شده اند. در صورتی که نسل جدید در عین هنر و ظرفیت بالایی که دارد در مجامع بین المللی نام آن‌ها خیلی برجسته نیست و به همین دلیل، دنبال این هستیم که چنین اشخاصی را برجسته کنیم. 

پازوکی افزود: هنرمندان ما باید از هنر خود پول در بیاورند و صرفاً حضور در نمایشگاه بدون ارزآوری نمی‌تواند برای هنرمند و جامعه هدفش موفقیت آمیز باشد. 

در جشنواره مد و لباس فجر امسال، شرکت هنرمندان جوان مدنظر قرار گرفت و یکی از مسیر‌های ارتباطی هنرمندان با بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی همین جشنواره مد و لباس است که آن‌ها می‌توانند با شرکت در آن، هم از ظرفیت‌های تبلیغاتی آن استفاده کنند و هم این که با ما ارتباط نزدیک تری داشته باشند و در عین حال، تلاش ما این است که زمینه ارتباط ما قوی‌تر شود و فعالیت‌های مشترکی برای هنرمندان پیشکسوت و جوان فراهم شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.