وجود ۲۰ مرکز جامع آموزشی جهت ارائه خدمات سنجش و اختلال یادگیری در کرمانشاه

مدیر کل آموزش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : در آموزش و پرورش استثنایی استان ۷۰ مرکز آموزشی در سطح استان و ۲۰ مرکز جامع وجود دارد.

محمدبیگی مدیر کل آموزش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : مراکز جامع به ارائه خدمات سنجش، اختلالات یادگیری، مشاوره و توانبخشی به دانش آموزان که در مدارس عادی تدریس می‌کنند، اما دارای اشکال یادگیری اند می‌پردازد و با شناسایی آموزگاران به مراکز جامع ارجاع داده می‌شوند و ما در مراکز جامع با شناسایی بالینی کار مداخله و درمان را انجام می‌دهیم.

محمد بیگی گفت: سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نو آموز در استان که به پایه اول ورود کردند تحت سنجش سلامت و تحصیلی قرار گرفتند که ۶۰۰۰ نفر از آن‌ها از پایگاه های اولیه جهت برسی بیشتر مشکلات بینایی شنوایی و هوش به پایگاه های اختصاصی ارجاع و مواردی که لازم به مداخله بود به مراکز مربوط ارجاع شدند.حدود ۹۰ نفر هم در زمینه هوش دارای کم توانی بودند و در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل شدند .

وی ادامه داد: این تعداد ابتدا در پایگاه‌های اولیه و بعد به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده شدند که توسط همکاران تخصصی سنجش تخصصی از آن‌ها انجام شد و سپس به مراکز عادی و یا استثنایی معرفی شدند.

وی گفت: در ۷۰ واحد آموزشی هم به هفت گروه آموزشی نابینا، ناشنوا، کم توان جسمی حرکتی، دارای هیجان اختلال رفتاری، اوتیسم و ... خدمات ارائه می‌شود ۴۴۳ همکار در بخش آموزشی کار می‌کنند و ۱۰۸ نفر هم در مراکز جامع مشغول فعالیتند ۱۶۰۰ دانش آموز در این ۷۰ مرکز مشغول تحصیلند و ۵۷۰ دانش آموز هم به صورت تلفیقی مشغول تحصیلند.دانش آموزان تلفیقی فراگیر دانش آموزانی هستند که هوش بهر عادی دارند، اما یا نابینا یا ناشنوا یا دارای اختلال جسمی حرکتی اند ۲۵۰۰ دانش آموز هم دیرآموز هستند که از نظر هوش نه عادی هستند نه کم توانند و در مدارس عادی و تحت پوشش خدمات پشتیبانی در حال تحصیلند.

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان استثنایی توسعه و تحول مراکز جامع است که رسالت‌های حدود ۲۰گانه برای آن تعریف شده است و توسعه بخشی توانبخشی و مشاوره برای دانش آموزان است با جذب نیرو‌های تخصصی و توسعه مراکز پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای و رشته‌های تحصیلی این مراکز به مجموعه فعالیت‌های این حوزه تنوع دهیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.