بازخوانی توانمندی ایران در به دام انداختن پهپاد جاسوسی آمریکا «RQ-۱۷۰»

۱۲ سال از کنترل پهپاد رادارگریز آمریکایی «RQ-۱۷۰» توسط نیروی هوافضای سپاه می‌گذرد، شکاری که جهان را شوکه کرد و آمریکا را به دروغگویی انداخت.

۱۲ سال پیش در چنین روزی (۱۳ آذرماه ۱۳۹۰) نیروی هوافضای سپاه پاسداران کشورمان از شکار کردن پهپادی آمریکایی خبر داد. خبری که سردرگمی بسیاری را در جبهه آمریکا بوجود آورده و آنان را به هذیان گویی و دروغگویی مجبور کرد. شکار این پهپاد آمریکایی با نامRQ-۱۷۰ که غول پهپاد‌های آمریکایی بود هنوز هم نقل محافل بسیاری از کشور‌ها است. 

به گزارش آرتی عربی، بحث‌های طولانی در مورد اینکه چگونه ایرانی‌ها توانستند در ۴ دسامبر ۲۰۱۱، پهپاد جاسوسی رادارگریز پیشرفته آمریکایی، RQ-۱۷۰، معروف به «هیولا قندهار» را کنترل کنند، وجود داشت.

امیر سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن زمان اعلام کرد که ایران به لطف جمع آوری اطلاعات و رصد الکترونیکی دقیق موفق به کنترل پهپاد رادارگریز آمریکایی شده است. او گفت: تاورینگ که در ارتفاعات بالا پرواز می‌کرد، در تله الکترونیکی نیرو‌های مسلح ما افتاد و با کمترین خسارت در ایران فرود آمد.

پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰ علاوه بر اینکه در آن زمان مجهز به آخرین فناوری‌های پنهان‌سازی راداری و دوربین‌های نظارتی بسیار حساس بود، به سلاح‌های لیزری پیشرفته نیز مجهز بود.

آمریکا اول دروغ و بعد هذیان گفت

این نوع پهپاد رادارگریز آمریکایی پس از مشاهده در فرودگاه اصلی آمریکا در قندهار تایید شد که از سال ۲۰۰۹ در افغانستان فعالیت می‌کرده و به دلیل ماموریت‌های آن در آسمان افغانستان علی الخصوص در شهر قندهار به هیولا شهر قندهار معروف شده بود. 

آر کیو ۱۷۰

مقامات آمریکایی ابتدا به طور کامل این قضیه را تکذیب کردند سپس دوباره دروغ گفته و اعلام کردند پهپاد رادارگریز RQ-۱۷۰ در حین پرواز بر فراز خاک افغانستان به دلیل نقص الکترونیکی گم شده است.

آمریکایی‌ها سپس تایید کردند که اگر این نوع پهپاد رادارگریز به طور تصادفی در ایران سقوط کند، فقط انبوهی از تکه‌های متلاشی شده از آن باقی می‌ماند و مدعی شدند که ایرانی‌ها سعی در استفاده تبلیغاتی از این تکه‌های متلاشی دارند!

آمریکایی‌هایی که از این خبر شوکه شده بودن به هیچ وجه نمی‌خواستند قبول کنند این پهپاد فوق پیشرفته توسط نیرو‌های ایرانی سالم در خاک کشورمان فرود آمده است. آن‌ها به شدت این موضوع را تکذیب کردند که گفته شده بود نیرو‌های این کشور توانسته اند پهپاد آمریکایی را سالم فرود بیاورند و خسارت جزئی به آن وارد شده است. 

مقامات آمریکایی از هر طریق تلاش کردند تا افکار عمومی را نسبت به عدم امکان رهگیری چنین پهپاد پیشرفته‌ای متقاعد کنند، آن‌ها تاکید کردند که در صورت از کار افتادن سیستم‌های کنترلی، هواپیما می‌تواند خود به خود به نقطه شروع بازگردد. در همین راستا آمريكايی‌ها مدعی شدند اپراتور پهپاد کنترل این دستگاه‌ را از دست داده‌ و باعث انحراف آن از مسیر و متعاقباً تمام شدن سوخت و سقوط آن‌ها نیز به دلیل مشکلات مکانیکی شده است.

منتشر شدن فیلم RQ-۱۷۰ سالم

اما درست وقتی دروغ‌های آمریکایی‌ها به اوج رسیده بود، نیرو‌های ایرانی با هوشمندی فیلم و تصاویری از این پهپاد منتشر کردند که تنها به یکی از بال‌های این پهپاد آسیب وارد شده و پهپاد آمریکایی وقتی توسط نیرو‌های هوافضای سپاه کنترل شده به سلامت در خاک ایران فرود آمده است. 

هوافضا سپاه

این اقدام نیرو‌های ایرانی به قدری بزرگ بود که کارشناسان حوزه اینترنت به دشواری انجام چنین حملات الکترونیکی برای کنترل پهپاد‌های نسل‌های پیشرفته که در آن از فناوری ماهواره‌ای رمزگذاری شده استفاده می‌شود که رهگیری یا تداخل آن برای سیستم‌های زمینی دشوار است، اشاره کردند.

در همان زمان وقتی آمریکا دید که دیگر نمی‌تواند به دروغ‌های خود ادامه دهد، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا گفت که از ایران خواسته است RQ-۱۷۰ را به آمریکا پس بدهند. اما در مقابل مقامات ایران تاکید کردند هرگز این پهپاد متجاوز را به آمریکا پس نمی‌دهند.

کارشناسان درخصوص این عملیات چه گفتند؟

برخی از کارشناسان اعلام کردند وقتی ارتباط اپراتور با پهپاد قطع شود، خلبان خودکار فعال شده و می‌تواند هدایت پهپاد را بدست بگیرد در این زمان نیرو‌های ایرانی موفق شدند کنترل خلبان خودکار را بدست بگیرند و مسیر جایگزین برای آن انتخاب کنند. از نظر این کارشناسان، ایرانی‌ها موفق شدند خلبان خودکار را فریب بدهند و به گونه‌ای به آن دستور دهند که خلبان خودکار با اشتباه محاسباتی بجای برگشت به پایگاه آمریکا در افغانستان به مقصدی که ایرانی‌ها برای آن تعیین کردند، برود.

کارشناسانی که به مسئله باور دارند، تأیید می‌کنند که این دلیل فرود سخت پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰ و آسیب جزئی آن همین می‌تواند باشد که ایران توانسته با وجود دشواری بسیار زیاد خلبان خودکار پهپاد آمریکایی را فریب بدهد.

تولد سیمرغ

دستاورد‌های ایران به همین جا ختم نشد و یک سال بعد فرماندهی نیرو‌های سپاه پاسداران اعلام کرد این نیرو‌ها توانسته اند اطلاعات RQ-۱۷۰  را به طور کامل رمزگشایی کنند. 

سيمرغ ايران

در همین راستا سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در مهر سال ۹۲ اعلام کرد نیرو‌های سپاه توانسته اند مهندسی معکوس انجام دهند و با بهینه سازی و رمزگشاییRQ-۱۷۰ تلاش‌هایی باید ساحت نسخه بومی آن انجام دهند. اردیبهشت سال ۹۳، در جریان بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه از پهپاد «سیمرغ» که نسخه ایرانی پهپادRQ-۱۷۰ بود، رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
به فکر نان باش خربزه آبه ،آخر عاقبتون به خاطر شرایط بدی که برای مردم درست کردید سیاهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
آب و خربزه تو حتما تو آلبانی تامین میشه نترس
بد بخت آمریکا اقتصاد داره بخاطر قدرت نظامیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اگر خیلی می فهمی چرا همینو به اربابت نمی تونی بگی که بجای ساخت خربزه های در حد آر کیو 170 یا گلوبال هاوک و لشکر کشی و جاسوسی کشورهای خاورمیانه به فکر نان شب مردمش باشد. یا مثلا به فکر بازسازی همان سیستم حمل و نقل و لجستیک فرسوده و داغونی که ترامپ هم قول سر و سامون دادنش رو داده بود باشد.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۹:۱۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
بسیار عالی و مایه مباهات و افتخار.
دست توانمند نیروی هوا فضای سپاه درد نکند.
ای کاش مسئولان اقتصادی و سایر قسمتها ، الگو می‌گرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
خداییش نشوندن این پهباد خفن بود تو نوع خودش ولی انقدر پهباد خفن تر مثل موتور ملائک داریم(شاهد) که اینا چیزی نیست
Italy
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
مستعان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
چرا از این توانمندی برای نجات جان مردم غزه استفاده نمی شود و توانمندی مان را در غزه محک نمی زنیم
Iran (Islamic Republic of)
ZAGROSIAN E BAKHTIYARI
۱۷:۴۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
به امید ساخت پهپادهای فوق سنگین در ارتش و سپاه و وزارت دفاع
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۳۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
این کار یعنی گرفتن پهپاد ابرقدرت نه در این دوران بلکه در سالهای سال گذشته یک شاهکار است و به سخره گرفتن توان ابرقدرت توسط دانشجویان نخبه کشوری بزرگ همچون ایران عزیز اسلامی ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
البته نگفتین روسیه ۹۸درصد کمک کرده ک بشینه ..ما فقط فیلمبرداری کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۲
آره روسیه باباشم کمک بخواد میگه اول چی داری بصرفه کمکت کنم همین الان زور میزنه سوخو بهمون نده
Iran (Islamic Republic of)
علی ابادان
۱۷:۱۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
درود
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۶:۰۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
ما نشان دادیم که ؛ میتوانیم ! باید قدر بدانیم و شاکر باشیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
قربانتون برم کسی که پهپادآمریکایی راکنترلش رابدست گرفت درسوریه متآسفانه شهیدشده نمیدانم صحت داردیاخیراین حرف
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۹:۱۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اگر هم او به شهادت رسیده باشد ، متخصصان هم سنگرش هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اول قربون خودت برو بعدهم مگر کارهای پیچیده اینطوری قائم به یک فرد هستند؟ مگه پهلوون بازیه که یک نفر این کارو می تونست بکنه که اونم دیگ نباشه هیچی. این تفکر مال امثال ترامپ و نتانیاهوئه که تصورات خامشون اگر یکی مثل سردار سلیمانی یا فخری زاده رو ترور کردند دیگه کار ملت ایران تمومه. فعلا قربون خودت برو
تکنولوژی این شاهکار کشکه و به زور بازو مربوطه؟ تیم فنی نمی خواد؟ همون قربون خودت و اربابت برو برات بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
واقعا درست میفرمایید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
واقعا درست می فرمائید!
Iran (Islamic Republic of)
Shadi
۱۵:۲۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
چن تا ازاینارو بفرستید اسراییلو بزنه با توانمندی های خودشون خودشونو بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
این خبرا خود تحقیریه بیشتر
ما باید با دانش مهندسان ایرانی پیش بریم نه اینکه از رو آمریکا کپی کنیم. کپی هیچوقت مثل اصل نمیشه
هر وقت چین تونست آیفون بسازه شما هم میتونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
خود تحقير تويي كه كار ناممكنو تحقير ميدوني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
چطوری خود تحقیر غربگرا؟؟ این پهباد جز پیشرفته ترین پهبادهای امریکا است. مهندسی معکوس و ساختن همچین پهباد، هم خود هنر و تکنولوژی بالایی می خواهد و جز معدود چند کشور از جمله ایران، حتی توانایی ساختن، چرخ این پهباد را ندارند، چه برسد کامل انرا بسازند و عملیاتی کرده و استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
الحسود و لا یسود
حسود هرگز نیاسود
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۵:۱۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
این یک توانایی خیلی خوبی هستش و قابل تحسین
ولی متاسفانه آنقدر توهم قدرت دیگران بر تو تاثیر گذاشته که نمیتونی توانایی حتی خودت را هم باور کنی چه برسه به اطرافیانت
درضمن چین خود آیفون و بالاتر از آیفون هم زده اگر تجار ایرانی نمیارند دلیل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
بابا ایکیو، توانایی ساختن به این معنی نیست مهندسان ایرانی، قواعد علم و مهندسی را یک به یک خودشان از اول کشف کنند و بعد با ان علم بدست امده، شروع به ساختن چیزی کنند.بلکه تمام دنیا از دستاوردهای علمی موجود، در جهت تکمیل و ارتقا و یا ساختن چیزی استفاده می کنند، در ضمن در امریکا مهندسان و دانشمندان خیلی از کشورها از جمله خود ایران وجود دارند، از جمله در ناسا و.. لذا اگر امریکا چیزی میسازد به این معنی نیست که خود مهندسان امریکایی انرا ساختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
بابا ایکیو، توانایی ساختن به این معنی نیست مهندسان ایرانی، قواعد علم و مهندسی را یک به یک خودشان از اول کشف کنند و بعد با آن علم بدست آمده، شروع به ساختن چیزی کنند.بلکه تمام دنیا از دستاوردهای علمی موجود، در جهت تکمیل و ارتقا و یا ساختن چیزی استفاده می کنند، در ضمن در امریکا مهندسان و دانشمندان خیلی از کشورها از جمله خود ایران وجود دارند، از جمله در ناسا و.. لذا اگر امریکا چیزی میسازد به این معنی نیست که خود مهندسان امریکایی انرا ساختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
نشوندنش یک شاهکار بود ، به دلیل موضوعات فنی و امنیتی.
ساختنش هم یک کار بزرگ بود ، ضمن اینکه ما الان نسخه های مختلف داریم از این پهباد با موتورعای مختلف برای موضوعات مختلف ، ضمن اینکه ایده گرفتن از یک چیزی میتونه به ساخت محصولات پیشرفته تر کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
فعلا که تونستین و در پهپادی از بهترینهای جهانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اصلا نمی دونی مهندسی معکوس چی هست ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
فعلا که پهپادهای ایران دمار از روزگارشان درآورده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
نه بابا...
تکنولوژی دشمن رو رسوا کردن در جنگ جدیدا خود تحقیی شده؟ شما خودت حقیر می بینی خودتو برای همین اینطوری دوست داری همه فکر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد
۱۳:۴۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
عالی، عالی ، عالی
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد
۱۳:۴۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
عالی، عالی ، عالی
Italy
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
فقط یاد گرفتیم که تکنولوژی بقیه کشور ها رو بدزدیم و بهش افنخار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۲
معلومه افتخار میکنیم
همون طور که دانشمندای بی غیرت مارو میدزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
شما به کمبود شیر خسک برسین شاهکار کردین
Germany
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
امريكا گفت پهپاد و پس بده؟! چه رويى دارن اينا خب پهپادت از اون سر دنيا چي ميخواد اينجا خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
ممنون نیروهای هوا فضای سپاه ،دمتون گرم ،خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۳۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
برادرا گیردادن به 170 بابا تموم شدرفت بی خیال نمیشید
خخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
همه می‌دونن که بعلت نقص فنی خودش افتاده که اگر این نبود فرود موفقیت آمیز در موارد بعدی هم تکرار می شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۲
یکی اومد پایین مهندسی معکوس شد بنظرت یعنی پهباد دومی لازمه؟
آخرین اخبار