کنعانی گفت: منابع ارزی آزادشده در دسترس جمهوری اسلامی است و دولت می‌تواند متناوب با نیازهای خود استفاده کند.

وی در ابتدای نشست خبری کنعانی سخنگوی وزارت خارجه  به اصحاب رسانه گفت: بسیار دردناک است که جنایات بی‌رحمانه رژیم  صهیونیستی علیه شهروندان و غیرنظامیان در فلسطین به ویژه زنان و کودکان با شدت  باورنکردنی ادامه دارد.

وی ادامه داد: صبح خبر‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه این رژیم یکی دیگر از بیمارستان‌های فعال در غزه به نام بیمارستان کمال عدوان را بمباران کرده است که این اقدامات چیزی جز نسل‌کشی نیست که با ملت مظلوم فلسطین همدردی می‌کنیم. 

کنعانی گفت: نقش مستقیم آمریکا در جنایات جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین قابل توجه است، عملیات طوفان الاقصی علیه اشغالگران صهیونیست ثابت کرد که رژیم صهیونیست دارای هیمنه پوشالی است، متاسفانه رژیم صهیونیستی در راستای شکست خود در عملیات طوفان الاقصی از هر سلاحی استفاده می کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: متاسفانه این رژیم در پی تلاش برای جبران بخشی از شکست فاحش خود در عملیات طوفان الاقصی دست به انتقام گیری از مردم غزه گرفت و کشتار بیش از ۱۶ هزار نفر از شهروندان فلسطینی که بیش از ۷۰ درصد کودکان و زنان هستند. دولت آمریکا در مقابل این همه کشتار و فجایع به جای اقدام بازدارنده عملا در کنار این رژیم قرار گرفت. دور جدید حملات نظامی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه بعد از توقف کوتاه مدت هفت روزه زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در تل آویو و در اتاق جنگ کابینه رژیم صهیونیستی حضور داشت و این نشان می‌دهد آمریکا در کنار رژیم متجاوز ایستاده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدار وزیر خارجه ایران و عمان گفت: روابط ما با عمان مستحکم و پایدار است این روابط هم در موضوعات دو جانبه و هم منطقه تعاملات خوبی با هم دارند. در دیدار‌های دیشب روابط دو جانبه تجاری، سیاسی مورد مشورت قرار گرفت. 

کنعانی می گوید هر دو کشور تاکید جدی بر رفع محاصره ظالمانه غزه دارند و  دو کشور متفق هستند که آنچه در حال انجام است قابل تحمل نیست و معتقدند که جامعه بین المللی در این زمینه مسئولیت فوری دارد. دولت عمان نشان داده مواضع عادلانه دارد و دو کشور همکاری‌های خوبی را در این زمینه داشته‌اند تا تلاش‌های مضاعف در ارتباطات دو کشور تقویت شود.

وی افزود: دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش گروه‌های منطقه‌ای را با اتهام‌زنی متوجه دیگران کند؛ حمایت آمریکا از اسرائیل مخل امنیت منطقه است و گروه‌ها این عملکرد آمریکا را مد نظر دارند. 

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت: انتظار می‌رود که مدیرکل آژانس انرژی اتمی در راستای مسئولیت خود درباره مسائل مختلف اظهار نظر کند. براساس برجام تعهدات متقابل بوده است ایران پس از یکسال خویشتنداری و عدم واکنش به عدم تعهدات حقوق خود را ذیل برجام اعمال کرد و برخی از گام‌های جبرانی را برداشت. موضوعات مورد نظر ایران در تماس تلفنی به بورل تبیین شد اینکه ایران براساس موافقتنامه پادمان به همکاری خود با آژانس ادامه می‌دهد و مبتنی بر مسئولیت پذیری ایران است و برخی دیگر نباید با استفاده از نشست‌های آژانس به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود باشند. مسئله فلسطین و غزه هم به طور موردی در تماس با بورل مورد تاکید قرار گرفت، لازم است اشاره کنم که ایران به مواضع خوب برخی از کشور‌های اروپایی درباره بحران غزه توجه دارد و به آن‌ها را اهتمام می‌ورزد. 

وی درباره تصویب لایحه‌ای در کنگره آمریکا درباره بلوکه کردن دارایی‌های ایران گفت: این لایحه برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب سنای آمریکا و رئیس جمهور این کشور است. دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود و توافق انجام شده با واسطه ایران در ارتباط با منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشور‌های ثالث موظف و متعهد است و باید به مسئولیت‌های خود پایبند باشد و عمل کند و در این خصوص نیز تضمین‌های لازم را گرفته‌ایم، برای اینکه ما در تعاملات خود با دولت آمریکا بر مبنای اعتماد عمل نمی‌کنیم و دولت آمریکا در طول سالیان متمادی نشان داده که قابل اعتماد نیست و در چارچوب تعهداتی که توافق شده صحبت می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: این منابع در دسترس ایران بوده و است و ایران می‌تواند متناسب با نیاز‌های خود از آن استفاده کند و خواهد کرد.

هیچ اقدامی علیه ایران بدون پاسخ نمی‌‎ماند

سخنگوی وزارت خارجه، درباره شهادت ۲ مستشار ایرانی در سوریه توسط رژیم صهیونیستی بیان کرد: هیچ اقدامی علیه ایران، منافع و امنیت ایران و نیرو‌های مستشاری ما در سوریه بدون واکنش نخواهد ماند. آن‌هایی که اقدام کرده و می‌کنند قبلا تجربه کرده‌اند ایران هیچ اقدام ضد ایرانی از سوی دشمنان ملت ایران را بی پاسخ نگذاشته و نخواهد گذاشت.

کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: دیدگاه‌های ایران درباره برجام بر مبنای حقوقی و قانونی متقنی استوار است. استدلال قوی هم داریم. از گفت‌وگو هیچ وقت فرار نکردیم و میز مذاکره را ما ترک نکردیم و به روند مذاکره و روندهای سیاسی مادامی که تامین کننده منافع ایران باشد، پایبند هستیم. رویکردهای سیاسی که دیگران قبلا تجربه کرده  ونتیجه نگرفتند توصیه می‌کنیم تکرار نکنند و خطاهای گذشته را مجددا تجربه نکنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور کوبا به ایران بیان کرد: سفر رئیس جمهور کوبا در راستای دعوت رسمی بوده است هیئت مقدماتی وی نیز دو روز قبل وارد ایران شد که در ادامه سفر رئیس جمهور به کوبا در خردادماه قبل این سفر مجددا انجام شد. روابط ما با کوبا دیرینه و ریشه دار است. ما همواره شاهد دیدگاه مترقی دولت کوبا در زمینه‌های مختلف بوده ایم. 

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ادعای سنتکام مبنی بر دخالت ایران در حمله به کشتی‌های اسرائیلی گفت: سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور نیروهای تروریستی سنتکام مخل آرامش و ایجاد کننده بی ثباتی و ناامنی برای کشورهای منطقه بوده است. ادعاهایشان بی سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد. از منظر ایران این ادعاها فاقد ارزش پاسخگویی است. 

توصیه می‌کنیم که آمریکا به جای اتهام به این و آن رفتار خود را اصلاح کند

وی گفت: معتقدیم آمریکایی‌ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به اقداماتی نظیر بی ثباتی در منطقه متهم کنند. آمریکا یک طرف جنگ در منطقه هستند  و مسئول دو ماه کشتار مردم فلسطین هستند و در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعاهای واهی نه علیه دولت‌ها و نه گروه‌های مقاومت در منطقه هستند. گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آنها دستورالعمل می‌دهیم. این گروه‌ها نمایندگان ملت‌های خود هستند و واکنش آنها واکنش طبیعی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی است.

 

برچسب ها: وزارت خارجه ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
از جدیدترین اختلاستون چه خبر. ب مبلغ ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار. اونایی که مبلغ رو درک نکردن مجدد مبلغ رو بخونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
منم ادعا می کنم که یه بار رفتم کره ماه و برگشتم اونم بدون تجهیزات.
کنتور که نمینداره همینطوری حرف می زنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
واقعا!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
احتمالا ب همین خاطر گوشت هر کیلو یک میلیون شده.

ای کاش میگفتید منابع ازادشده دراختیارملت ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
بگو دسترس مسئولین هست .این منابع هیچ هیچ سودی به ملت ندارد من خودم تو یه ارگانی هستم خبر دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
مستقیم غزه...کی این دولت به فکر مردم بوده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
خوش به حال نیابتی ها و فرزندان مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۲۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اینقدلازم نیست بگیددسترسه
کاملامشخصه دردسترسه
خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
نیک نفس
۱۲:۲۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اگه راست میگی برای هر کد ملی ۷۵ دلار واریز نقدی بزن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
شماره کارت لطف کنید تا بزنه خهخهخهخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
دوست عزیز مشکل نداشتن شماره حسابت هست اگه شمارت رو ثبت سیستم کنی تا 12 شب حتما به حسابت میاد ! خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
خدا کنه بلوکه شه و خارج نشه چون حق مردم میره سمت غزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
حالا ما ادعای کی را باور کنیم ؟!!

ولی خوب اگر شماها راست میگید ی مقدار این پولو خرج ملت بکنید طوریکه گشایش را حس بکنیم و باور بکنیم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
واریز شود به حساب چای دبش و دیگر چایی و نبات های دبش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
وقتی مسولین خیلی روی مساله ای تاکید موکد دارندبه تجربه می گم که قطعا مشکلی هست. حالا بهتر که آزاد نشه چون فساد و رانت مثل واردات چای و دکل نفتی و نهاده های دامی ، ایجاد می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
در دسترسه ولی فعلا سیریم نیاز نداریم برداریم !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
به داد ملت مظلوم ایران هم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
مظلوم اون شهیدای ما توی سوریه هستن که نباید خون اونارو بذاریم بی ثمر بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
ظاهراً اولویت با فلسطینه
آخرین اخبار