افتتاح نخستین خط تولید مبدل‌های خورشیدی با مقیاس بزرگ نیروگاهی کشور

نخستین خط تولید مبدل‌های خورشیدی با مقیاس بزرگ نیروگاهی کشور با توان ۲۵۰ کیلوات، امروز با حضور معاون وزیر نیرو در شرکت مپنا به بهره برداری رسید.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو با بیان اینکه پیش از تولید این محصول درکشور، مبدل‌های خورشیدی مورد نیاز از کشور‌های اروپای غرب و چین تهیه می‌شد گفت: با بومی شدن تکنولوژی ساخت مبدل‌های خورشیدی در کشور تا ۲۰ درصد از نیاز‌های کشور به این محصول رفع می‌شود و علاوه بر آن امکان صادرات به کشور‌های همسایه فراهم خواهد شد.
 
وی گفت: با توجه به رقابتی بودن بازار و نقش حیاتی تولید مبدل‌های خورشیدی در تعیین قیمت نهایی و فروش این محصول، مکو در صورت نیاز بازار، توانایی توسعه تولید مبدل‌های خورشیدی در هر نوع رده توانی را خواهد داشت، نتایج حاصل از آزمون‌های عملکردی و داده برداری دوره‌ای از نمونه دستگاه اینورتر‌های ساخت داخل نشان می‌دهد که کیفیت توان الکتریکی تزریقی به شبکه سراسری قابل مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن است. این محصول با نمونه‌های اروپای غربی از لحاظ فنی و قیمتی، قابل رقابت است.
 
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه این شرکت با در اختیار داشتن نیرو‌های متخصص داخلی و دستگاه‌های پیشرفته خط تولید، امکان طراحی، تولید و توسعه اینورتر‌های خورشیدی با توان‌های مختلف را در ایران فراهم کرده است اضافه کرد: تولید برق پاک از انرژی تجدیدپذیر، کاهش آلودگی هوا با کاهش تولید ۴۰۰ تن دی اکسید کربن، ایجاد اشتغال زایی در حوزه فناوری‌های نوین و جلوگیری از خروج ارز و حفظ سرمایه‌های ملی از مزیت‌های راه اندازی تولید مبدل‌های خورشیدی در مکو است.
 
مدیر عامل شرکت مکو (مپنا) هم در این مراسم گفت: تمامی نیروگاه‌های خورشیدی دارای وظیفه متعارف تولید برق از طریق پنل‌های خورشیدی می‌باشند، پنل خورشیدی جریان (جریان مستقیم) DC از طریق نور خورشید تولید کرده و توسط اینورتر خورشیدی به جریان AC تبدیل می‌شود و سبب راه اندازی وسایل برقی منزل و ماشین آلات الکتریکی می‌شود.
 
رفان افزود: مکو در راستای بومی سازی ساخت مبدل‌های فتوولتاییک متصل به شبکه (اینورتر)، نسبت به ساخت نمونه‌های صنعتی مبدل‌های خورشیدی اقدام کرده است، اینورتر در لغت به معنای مبدل و یک دستگاه الکترونیک قدرت است و جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه تولید اینورتر در همه رده‌های توانی از ۱۰۰ کیلووات تا ۶ مگاوات از برنامه‌های آینده شرکت مکو برای ساخت مبدل‌های خورشیدی است افزود: با حمایت‌های دولتی و اعطای تسهیلات، ایجاد تعرفه گمرکی برای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز، افزایش قیمت برق انرژی تجدیدپذیر به منظور تشویق سرمایه گذاران برای توسعه تولید اینورتر‌های بومی از راهکار‌های توسعه صنعت تولید مبدل‌های خورشیدی در کشور است.
 
گفتنی است برای ساخت مبدل‌های خورشیدی حدود یک و نیم میلیارد تومان و برای ایجاد خط تولید آن حدود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
 
 همچنین امروز نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ کیلوواتی با هزینه ساخت حدود ۱۵ میلیارد تومان در مکو به بهره برداری رسید، ساخت این نیروگاه خورشیدی حدود ۴ ماه به طول انجامیده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
درود ، چیزی که خیلی مورد توجه من قرار گرفته در جنگ اسرائیل با غزه ،اگر تصاویر را خوب نگاه کنید خواهید دید که پُشت بام اکثر خانه ها در غزه پنل خورشیدی می باشد و این نشان دهنده پیشرفت در این کشور می باشد ولی مملکت ما هنوز اول راه می باشد و امیدوارم بتوان ما هم مثل غزه بتوانیم از این انرژی سالم استفاده بکنیم ،البته اگر مسئولین کارشکنی نکنن و باعث نشوند که نمیشه استفاده کرد چون در ایران هر کاری مافیای خودش را در سطر بالا دارد .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۴۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
به جای استفاده از قانون نیم خطی حمایت از محصول تولید داخل و ایجاد رانت و انحصار باید در کنار رقابت با محصولات برند و معتبر جهانی برای ارتقای کیفیت و قیمت گام برداشت. لازمه این کار ارتباط با دنیا و ب تعامل با بازار جهانی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۲
آفرین تبریک
این تازه نقطه آغاز کار هست و راه درازی داریم.
Iran (Islamic Republic of)
رجبی
۲۲:۴۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
سلام : مطلبی به ذهنم رسید . به جای تبدیل منابع تولید شده دی سی از نور خورشید انها را در روشنائی شارژ محلی مصرف کننده های محلی و حتی تعویض مصرف کننده های ای سی محلی با مصرف کننده های دی سی از تبدیل و هزینه انتقال آن جلوگیری کرد . در عوض استفاده از شبکه سراسری بصورت دی سی و با مبدل دی سی مورد استفاده قرار گیرد . البته با فرض اینکه زیر ساخت وسایل نقلیه در حال برقی شدن است .
Iran (Islamic Republic of)
حسین احمدی
۰۶:۲۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
البته که برق دی سی در فواصیل دور قابل انتقال و توزیع نمی باشد. ودوم اینکه برق دی سی اگر تبدیل به دی سی شود توسط ترانسفورماتور ها افزایش می آبد.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۴۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
درود به شرف مهندسان مپنا. به امید خودکفایی در همه زمینه ها از جمله پنل خورشیدی و تربین بادی با راندمان بالا