مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: ۴هزار و ۲۰۰ هکتار شناور صیادی در ۴ماهه ابتدای امسال در درگاه ملی مجوزها ثبت شده است.

حسین عباس‌نژاد مدیرکل منطقه ویژه بندر شهید رجایی در نشست خبری امروز گفت: استان هرمزگان  ۲هزار ۲۷۷ کیلومتر  پهنه دریایی دارد که شامل ۱۴ جزیره است.

وی افزود: در ۴ ماه ابتدای امسال توانسته‌ایم ۴هزار و ۲۰۰ شناور صیادی را ثبت کنیم و ۲هزار و ۶۰۰ شناور دیگر بازرسی شده و در حال صدور مجوز برای آنها هستیم و دیگر شناورهای ثبت نشده مشکلاتی داشتند که باید آنها را رفع کنیم.

عباس‌نژاد گفت: یکی دیگر پروژه‌های مهم  الحاق اراضی پشتیبانی به میزان  ۲هزار و ۴۰۰ هکتار  بوده است و با توجه به وسعت  بندر شهید رجایی که شامل کل مناطق عملیاتی از جمله ترمینال ها و حوضچه ها می شود و ۲هزار و ۴۰۰ هکتار مصوبه به عنوان منطقه ویژه دیگر برای بندر شهید رجایی محسوب می شود و با توجه به آنکه الحاق این اراضی از لحاظ گمرکی و عملیاتی روی  زمین مانده بود در این دولت مصوب شد که قرارداد ساخت اولین پل دسترسی به  اراضی ۲هزار و ۴۰۰ هکتار و با ۳هزار میلیارد تومان منعقد شود.

وی بیان کرد: همچنين  در راستای مردمی سازی و گردشگری افزایش تعداد اسکله های گردشگری در شرق و غرب و جزیره قشم در دستور کار قرار گرفته و  در سه بندر مغان ،کنگ و لنگه در حال بهره برداری است و در  جزیره  قشم به ۸ فروند اسکله گردشگری ایمن افزایش می یابد.

عباس‌نژاد ادامه داد: بزرگترین پروژه دریایی کشور نخل ناخدا است که  در کنار بندر هرمز و بندر شهید حقانی ساخته می‌شود همچنين  طرح توسعه شهید حقانی هم در دستور کار قرار گرفته است.

عباس‌نژاد با بیان اینکه دولت بر روی بندر ابوموسی تاکید بسیار زیادی داشته است و مردمی سازی این بندر را دنبال می‌کند افزود: ۷۲ بندر کوچک و بزرگ داریم که بخشی از آن‌ها عملیاتی و حاکمیتی است.

وی افزود: ۳۰۰ سازه دریایی با تنوع‌های مختلف از جمله کشتی سازی و نفتی در فرا ساحل‌ها در هرمزگان ایجاد کرده ایم و جابه‌جایی مسافر در تمامی بنادر جنوب کشور به ویژه در هرمزگان به ۲۴ میلیون نفر در سال رسیده است.

بیان اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان ۱۸۱ میلیون تن است، گفت: ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی حدود ۶ میلیون TEU است که با تکمیل فاز ۳ توسعه این بندر، ظرفیت کانتینری به ۸ میلیون TEU افزایش می‌باید.

مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بیان اینکه سال گذشته سهم بنادر هرمزگان در تخلیه و بارگیری کالای نفتی ۳۶ درصد، غیرنفتی ۵۶ درصد و در جابجایی مسافر ۴۷ درصد رشد داشته ایم.

عباس‌نژاد با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی بیش از ۷۶ میلیون تن بوده که نشست به مدت مشابه سال قبل حدود ۴ درصد رسد داشته است، گفت: در بخش کانتینری نیز رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.

وی از امضای حدود ۳۵هزار میلیارد تومانی قرارداد سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی تا پایان این ماه و همزمان با هفته حمل‌ونقل خبر داد و افزود: این سرمایه گذاری شامل قرارداد خطوط نفتی بندر خلیج‌فارس به ارزش ۸هزار میلیارد تومان و پایانه مکانیزه به روش BOT به ارزش حدود ۵ هزار میلیارد تومان است. 

وی از برنامه ساخت ۵۰ شناور مسافری به ارزش کلی ۱۸۰۰ میلیارد تومانی و تامین حدود ۸۰ درصد تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد. این شناور‌ها توسط صنایع داخلی ساخته می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال ساخت اولین شناور را آغاز کنیم. در زمان حاضر حدود ۵۲ فروند شناور با ظرفیت حدود ۵هزار صندلی به مسافران در بنادر هرمزگان خدمات ارائه می‌کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار