دغدغه نبود صنایع بسته‌بندی در قطب تولید چای ترش کشور

چای ترش محصولی با خواص غذایی و دارویی فراوان که در پی‌غفلت مسئولان سیستان و بلوچستان بی‌نام و نشان راهی کشور‌های همسایه می‌شود و ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان این منطقه نمی‌شود.

حسن شهلی برمدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: سیستان و بلوچستان با سطح زیر کشت ۶۳۰ هکتار چای ترش، قطب تولید این محصول در کشور است و شهرستان دلگان با ۵۲۰ هکتار سطح زیر کشت رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

حسن شهلی بر،  میانگین برداشت محصول چای در دلگان به طور متوسط در هر هکتار ۸۰۰ کیلو گرم است که پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت حدود ۴۱۶ تن محصول چای ترش برداشت و روانه بازار مصرف شود.

شهلی بر بیان کرد: کار کاشت چای ترش در شهرستان دلگان در اواخر زمستان و اوایل بهار انجام و برداشت آن از اواخر آبان ماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی جهت تسهیل برداشت چای ترش دستگاهی را با کمک مکانیزاسیون در سطح کشور طراحی و در حال انجام مراحل تست است تا مشکل سختی برداشت چای ترش را برای کشاورزان کاهش دهد.

مدیر جهاد کشاورزی دلگان افزود: کاشت، داشت و برداشت چای ترش در دلگان زمینه اشتغال بیش از هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

همچنین اسلام بامری کارشناس تولیدات گیاهی گفت: چای ترش دارای ارزش غذایی و دارویی فراوانی است و به دشمن فشار خون نیز مشهور است.

او افزود: این محصول با ارزش دارای خاصیت کاهش دهندگی چربی و فشار خون، دفع کننده اختلالات کبدی و صفرایی، ضد سرطان، کاهش دهنده استرس و دیابت و منبع غنی از آهن نیز است.

وی گفت: در حال حاضر کارگاه بسته بندی چای ترش به همت بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی با حمایت دولت و دیگر نهاد‌های مربوطه می‌تواند اقتصاد چای ترش را در قطب چای ترش کشور هدفمند کند و علاوه بر ارز آوری ارزش افزوده آن را نیز نصیب مردم منطقه گرداند و اشتغال را برای مردم منطقه به ارمغان آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار