او افزود: پرداخت هزینهها و جزای نقدی هم بهصورت الکترونیکی و از طریق نرم افزارهایی همچون آپ انجام میشود.
اسماعیلی بیان کرد: شرکت غیر حضوری در دادگاهها، ارسال دادخواستها، لایحه، دعاوی و مزایده الکترونیکی از مصادیق خدمات هوشمند قوه قضائیه بوده که منجر به کاهش ۳۵ درصدی مراجعات حضوری مردم شده است.
معاون فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستری خراسان جنوبی عنوان کرد: شروع خدمات هوشمند قوه قضائیه در واقع از دوران کرونا بود اما به طور رسمی از اوایل سال ۱۴۰۰ در تمام استانها گسترش یافت که اولین دادگاه برخط نیز در خراسان جنوبی برگزار شد و هنوز هم این روند ادامه دارد.
بیشتر بخوانید
او شفاف سازی عملکرد، ارتقای سلامت اداری، کاهش اطاله دادرسی، کاهش مراجعات مردمی و تکریم ارباب رجوع را از مهمترین اهداف هوشمندسازی خدمات قوه قضائیه برشمرد و ادامه داد: مزایده اجرای احکام مدنی هم در بودجه پاسال دیده شد که خراسان جنوبی تنها استان برگزار کننده آن بود.
اسماعیلی با اشاره به فعالیت ۲۲ دفتر خدمات قضایی در استان تصریح کرد: در هر شهرستانی حداقل یک دفتر فعال است که مردم میتوانند امور مربوط به قوه قضائیه را از این طریق پیگیری کنند.
معاون فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستری خراسانجنوبی با تأکید بر اینکه همه مراحل رسیدگی به پرونده خدمات الکترونیکی ارائه می شود بیان کرد: زیرساختهای لازم برای خدمات هوشمند قضایی در همه شهرستانهای استان فراهم شده است.
او اظهار کرد: طرح جهادی خدمات قضایی نیز در مناطق محروم دنبال میشود زیرا برخی نقاط دفاتر خدمات قضایی نیست و بُعد مسافت تا مرکز شهرستانها یا استان هم زیاد بوده لذا اجرای این طرح در ارائه خدمات رایگان و دسترسی راحت اثرگذار بوده است.
اسماعیلی گفت: از پارسال تاکنون ۸ طرح جهادی خدمات قضایی در ۵۲۹ نقطه استان برگزار شد که بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر ثبتنام سامانه ثنا شدند و ۶۴ مورد ملاقات مردم با مقامات قضایی استان انجام گرفت که به صورت تصویری مشکلات خود را مطرح کردند.
معاون فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستری خراسانجنوبی با بیان اینکه ۵۴ مورد ملاقات مجازی خانواده زندانی در طرحهای جهادی خدمات قضایی انجام گرفت ادامه داد: ۱۱۷ مورد در این طرح جهادی، منجر به صلح و سازش و بیش از ۲ هزار مورد مشاوره قضایی انجام شده است.
منبع: ایرنا