با آموزش مهارتهای شغلی و تخصصی به نیروی انسانی و ترغیب آنها به اشتغال و کار آفرینی، میتوان موجب کاهش مشکلات اقتصادی شد ومهارت آموزی یا فراگیری تخصص ها، همان آموزش از طریق تکرار، تمرین و کارورزی برای کسب توانایی و تخصص در یک زمینه است که این توانایی میتواند برای شغل یا حتی برای زندگی فرد مفید باشد.
اقتصاد و توسعه آن به اشتغال نیروی انسانی وابسته است و این نیروی انسانی نیز برای دستیابی به کار یا کارآفرینی نیاز به مهارت آموزی دارد گه مهارت با استعداد ذاتی متفاوت بوده و اکتسابی است.
مهارتهایی که هر فرد برای اشتغال نیاز دارد در سه بخش انسانی، ادراکی و فنی دسته بندی میشوند که برای کسب مهارت متناسب با مشاغل نیاز به آموزش است، آموزش مهارت به نیروی انسانی برای ورود به بازار کار را مهارت آموزی میگویند.
با توجه به مشکلاتی که در حوزه اشتغال و همچنین وجود نیروهای کار فراوان و آموزش ندیده و البته فارغ التحصیل دانشگاهی وجود دارد نیاز جدی کشور به بحث آموزشهای تخصصی است که منجر به ایجاد شغل شود.
مجتبی نوروزی معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای برون رفت از بسیاری از مشکلات کشور، باید شاهد تقویت آموزشهای مهارتی باشیم.
وی گفت: اکنون شاهد خلأهای مهارتی در کشور هستیم، زیرا در کشورهای پیشرفته مدارس بسیاری برای مهارت افزایی وجود دارند، ولی متاسفانه در کشور ما، مدارس به دالانهای رسیدن به دانشگاه و خروجیهای دانشگاهها به مسیر ورودیهای سازمانهای آموزش فنی و حرفهای تبدیل شدهاند.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به اینکه ظرفیتهای مختلف میتواند در مسیر مهارت آموزی کشور باشند اظهارکرد: در سطح کشور بیش از ۶۶۰ مرکز دولتی، ۵ هزار مربی دولتی و ۳۰ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای وجود دارد.
وی گفت: یکی از سیاستهای جدی سازمان فنی و حرفهای توسعه مراکز بینکارگاهی است و در حوزه تجهیزات کارگاهی نیازمند حمایت هستیم و باید در مسیری حرکت کنیم تا هر واحد صنعتی، یک مرکز جوارکارگاهی داشته باشد.
نوروزی با بیان اینکه توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی را موجب تقویت نیروهای کار، کیفیسازی محصول و در نهایت افزایش تولید میشود گفت: آموزش در محیط واقعی کار به صورت تخصصی در کنار خط تولید انجام میشود.