مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه تامین مالی پروژه بزرگ دولت که شامل نهضت ملی مسکن و حمل ونقل میشود، مشکلی وجود ندارد.
به گفته وی نهضت ملی مسکن یکی از بزرگترین پروژههای ساختمانی در ۱۰۰ سال اخیر کشور است و ابعاد پروژه در حوزه تامین مالی در مصالح و سرعت ساخت و کیفیت ساخت بینظیر است.
او ادامه داد: ساخت مسکنهای ویلایی و تک طبقه را در دستور کار داریم و به مرور آنها را تحویل میدهیم که به بخش زیادی از فرصت سرزمینی ما اضافه میشود.
بذرپاش بیان کرد: برای کل مسکن مهر ۸ هزار هکتار در نظر گرفته شده بود، اما برای پروژههای نهضت ملی مسکن ۵۲ هزار هکتار اراضی در نظر گرفته شده که این میزان به جز اراضی روستایی است؛ چرا که تا پایان امسال ۵۰۰ هزار فقره زمین روستایی به پروژههای نهضت ملی مسکن اضافه میشود.
بذرپاش گفت: برای قیمت تمام شده ساخت، دست یاری دراز میکنیم تا قیمت تمام شده ساخت، کاهش یابد.
وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: در حوزه جمع آوری ملک تا حداقلها فاصله معناداری داریم و برای آنکه تعداد پروانهها را جمع کنیم با یک مصیبت و دردسر زیادی روبرو هستیم که این امر نشان میدهد که هرجا منابع مالی سرشاری جمع میشود، اقدامات سوداگرانه هم در آنجا رخ میدهد.
او با بیان اینکه سال گذشته در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد که هر زمینی که ۱۰ سال از پروانه ساخت آن گذشته باشد و مالک اقدام به ساخت نکند کاربری آن تغییر پیدا خواهد کرد، گفت: این اقدام گام بلندی برای جلوگیری از احتکار زمین و احتکار در قالب قانون مالیات خانههای خالی است.
وی اظهار کرد: سامانه شناسایی زمینهای معطل مانده را هم راه اندازی کردهایم و برای آنکه بتوانیم در بخش قیمت و حوزه مسکن ورود موفقیت آمیزی داشته باشیم شناسایی زمین و ملکهای احتکار شده را در دستور کار خود قرار دادهایم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وام بخش ساخت مسکن به صورت صنعتی سازی را افزایش دادهایم گفت: ۳۵ درصد میزان تسهیلات را برای هر واحد صنعتی ۳۵ درصد بالاتر در نظر گرفتهایم که آن را شواری پول و اعتبار مصوب کرده و تامین مالی آن تدارک دیده شده است.
بذرپاش اظهار کرد: باور قطعی ما این است که کار بسیاری در بخش حملونقل انجام شده و کلان پروژه ما پروژه بزرگ ایران راه است که متاسفانه حرفهای منفی زیادی برای آن زده میشود، اما آمارها نشان میدهند که ترانزیت ما در پروژه بزرگ ایران راه چقدر افزایش یافت و توافق با مقامات کشورهای خاص سهم ترانزیت ما را افزایش داده است.
بذرپاش تاکید کرد: ۳۳ درصد ترانزیت وزنی ما افزایش یافته است و مذاکرات با منطقه جواب داده و ما تبدیل به یک کریدور زنجیره حملونقل شدهایم.
او گفت: پروژه شلمچه-بصره بیش از ۴۵ درصد پیشرفت داشته و تبدیل به یک شاهراه ترانزیتی شدهایم و طبق توافق با روسیه، راه آهن رشت-آستارا هم به مرحله اجرایی رسیده است.
بذرپاش افزود: بین ارمنستان و ترکمنستان ۵۵ تا ۶۰ میلیون دلار توافق کردهایم و برای صدور خدمات فنی-مهندسی و تکمیل کریدورها اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
او گفت: با توسعه نرم افزارها صدور بارنامهها یک سره خواهد شد و در حوزه ترانزیت نیز معطلی پایانهها کم میشود.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته ۵۰ شناور به ناوگان دریایی اضافه شده که بخش عمده آنها تولید داخل است و توسعه نرم افزار به اندازه نفت، ثروت ملی ایجاد میکند و یک نقطه عطفی در توسعه کشور است.
بذرپاش افزود: یکی از بزرگترین پروژههای شهرسازانه که در حال رخ دادن است و تا به امروز این میزان پروژه و این ابعاد را نداشتهایم مربوط به مکان یابی ۲۷ منطقه ساحلی است که مکان یابی آن به اتمام رسیده و در حال هم پیوندی با استانهای فاقد ساحل هستیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هم در حوزه هوایی و هم در حوزه تعمیرات آن اتفاقات خوبی افتاده است و بعضا هم توسعه فرودگاه و سایر طرح جامع توسعه فرودگاه را در دستور کار خود قرار دادهایم و رکورد پروازهای عبوری شکسته شد.