در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سقوط ۵۰ درصدی ارزش پول ملی مصر در چند ماه اخیر

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره وضعیت سیاسی و اقتصادی مصر توضیح داد و گفت: ارزش پول ملی مصر در چند ماه اخیر ۵۰ درصد کاهش داشته است.

«رضا مصطفایی دهنوی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخابات مصر بیان کرد: انتخابات این کشور در حال برگزاری است و شاهدیم که آقای سیسی دو دوره رئیس جمهور مصر بود و بازهم به همراه سه کاندیدای دیگر کاندیدا است.

 کارشناس مسائل بین الملل افزود: بر اساس تحولات میدانی که وجود دارد همه تحلیلگران معتقدند که وی باز هم رای خواهد آورد؛ البته مصر شرایط آرامی ندارد و با بحران اقتصادی شدید رو به روست و از سه طرف بحران این کشور را فرا گرفته است.  از شمال این کشور بحران غزه، در غرب بحران لیبی و در شرق بحران سودان گریبان این کشور را گرفته است. همچنین حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر که بیشترشان از سودان هستند در این کشور حضور دارند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر در این کشور حدود ۴۰۰ تا دو هزار و چهارصد درصد در کالا‌های مختلف شاهد تورم بودیم و طی چند ماه اخیر حدود ۵۰ درصد پول ملی مصر سقوط کرده است؛ بنابراین آقای سیسی در اداره این کشور با شرایط آسانی مواجه نخواهد بود. احتمال زیاد رای خواهد آورد، اما اداره امور بسیار سخت خواهد بود.

مصطفایی دهنوی بیان کرد: در چند ماه اخیر هم براساس چیزی که در رسانه‌ها منتشر شده تحولات مثبتی در روابط دو کشور ایران و مصر اتفاق افتاده است، برای مثال روسای جمهور دو کشور در ریاض دیدار کردند، وزرای خارجه در نیویورک دیدار کردند، روسای مجلس دو کشور در آفریقای جنوبی در حاشیه نشست روسای مجلس عضو بریکس باهم دیدار داشتند و وزیر اقتصاد ما با همتای مصری خود دیدار کرد.

دهنوی درباره چشم انداز روابط ایران و مصر خاطر نشان کرد: از نظر دو جانبه به نظر میرسد که فضا مساعد است، خصوصا اینکه دو کشور بر حقوقه حق فلسطین، لزوم توقف تجاوزگری اسرائیل در غزه، مخالفت با کوچ اجباری مردم فلسطین و مردم غزه به صحرای سینا موافق هستند. نمی‌شود پیش بینی کرد، اما امیدواریم این تحولاتی که در مصر اتفاق می‌اقتد به نفع مردم مصر و روابط دو کشور باشد،   اما براساس تحولات مثبتی که فعلا در کابینه رخ داده است می‌شود پیش بینی کرد که شاهد تحولات مثبتی باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
ایران هنوز صدر نشینه
آخرین اخبار