دستگیری ۲ غارتگر آثار باستانی در مهدیشهر

فرمانده انتظامی شهرستان مهدی‌شهر از دستگیری ۲ نفر و کشف یک دستگاه گنج‌یاب قاچاق در این شهرستان خبر داد.

مهدی شهاب‌الدین فرمانده انتظامی شهرستان مهدی‌شهر اظهار کرد: کارکنان انتظامی پاسگاه فولادمحله در حال گشت‌زنی در منطقه پرور، به یک دستگاه خودروی سواری مشکوک شدند.

وی تصریح کرد: مأموران انتظامی با رعایت موازین قانونی، نسبت به بازرسی خودرو اقدام کردند و یک دستگاه گنج‌یاب قاچاق از داخل وسیله نقلیه کشف و ضبط شد.

فرمانده انتظامی شهرستان مهدی‌شهر خاطرنشان کرد: در این عملیات، ۲ نفر بازداشت شدند و با تشکیل پرونده تحت نظر قرار گرفتند.

شهاب الدین گفت: پلیس در برخورد با غارتگران میراث فرهنگی و آثار باستانی کشور به هیچ‌وجه کوتاه نخواهد آمد و برخورد پشیمان‌کننده‌ای با آنان خواهد داشت.

به گزارش فارس؛ بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

هم‌وطنان و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان سمنان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
غارت گری را از مدیران یاد گرفتن