توسعه ۱۰۰ هکتار جنگل با کاشت نهال در استان زنجان اجرا شد

رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: همه ساله طبق برنامه ریزی انجام گرفته فعالیت‌های مختلفی در راستای توسعه جنگل‌های استان انجام می‌شود که امسال طرح توسعه حدود ۱۰۰ هکتار جنگل با کاشت نهال در مراحل پایانی است.

مجید معانی رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برای توسعه جنگل های طبیعی اول باید به فلکر حفظ آنها بود سپس برای گسترش آنها برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۳ هزار هکتار جنگل طبیعی در این استان وجود دارد، ‌ افزود: بیشترین میزان آن در مناطق شمالی و جنوبی رودخانه قزل اوزن شهرستان طارم و شمال غربی شهرستان زنجان واقع شده است.

این مسوول با بیان اینکه شهرستان های خدابنده و ایجرود فاقد جنگل طبیعی است، اضافه کرد: گونه های غالب جنگل های استان را "ارس، بنه، زالزالک و بلوط" تشکیل می دهد.

وی یادآور شد: ارس شاخصترین این گونه ها محسوب می شود چرا که به لحاظ خاکی و آبی مقاوم است و با کمترین میزان" آب و خاک" رشد می کند.

رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، طرح مدیریتی منابع جنگلی باکلور را از جمله اقدامات توسعه ای استان عنوان کرد و گفت:توسعه جنگل با بذر" بادام کوهی" نیز مد نظر قرار گرفته که جزو گونه های پیشگام بومی استان زنجان است.

به گفته وی، در این راستا حدود ۲۰۰ هکتار در حوزه آبخیز آببر طارم تحت پوشش قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر مساحت جنگل‌های کشور با بیش از ۱۴ میلیون هکتار معادل ۸.۷ درصد را به خود اختصاص داده است، گفت: ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در خصوص پوشش جنگل‌ها، کشور فقیری است.

این مسوول ادامه داد: از نظر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) کشورهایی که کمتر از ۱۰ درصد جنگل داشته باشند در زمره کشورهای فقیر قرار می گیرند که این میزان در کشور ایران کمتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.