تظاهرات نروژی‌ها علیه ارسال تسلیحات این کشور به اسرائیل

جمعی از مردم نروژ با تحصن مقابل شرکت اسلحه سازی این کشور علیه ارسال تسلیحات به اسرائیل تظاهرات کردند.

شماری از اهالی شهر روفوس در جنوب شرقی نروژ در اعتراض به ارسال سلاح از شرکت نامو (NAMO) به اسرائیل، مقابل درب ورودی این شرکت نروژی که مهمات و موتور‌های موشکی تولید می‌کند، تحصن کردند و مانع رفت و آمد به داخل آن شدند.

شبکه تلویزیونی نروژی NRK گزارش کرد که طبق اعلامیه دولت نروژ در سال ۱۹۵۹ صادرات فناوری نظامی از نروژ به سرزمین‌هایی که در آن جنگ است یا خطر بروز جنگ وجود دارد ممنوع است و «سلاح و مهمات نباید فروخته شود.»

این شبکه به نقل از کیل استفانسن، سخنگوی سازمان همبستگی فلسطین، گفت: ما اینجا هستیم تا ورودی کارخانه را ببندیم، زیرا سلاح‌های تولید شده شرکت نامو برای کشتن فلسطینی‌ها در غزه استفاده می‌شود.

این کانال با انتشار بیانیه «کمیته فلسطینی در نروژ» اعلام کرد که «موشک‌های نارنجک‌انداز M۱۴۱ از کارخانه نامو در آریزونای آمریکا به اسرائیل صادر می‌شوند. وزارت امور خارجه نروژ در تلاش برای فرار از این مسئله، مدعی شد آنچه صادر می‌شود سلاح‌های آمریکایی و ساخت آمریکا هستند، اما شرکت نامو این موضوع را رد کرده و گفته است سلاح‌هایی که این کشور تولید می‌کند در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌گیرد.

این کانال به نقل از تورستن کورسولد، مدیر ارتباطات شرکت نامو گفت: «این تسلیحات حدود ۱۰ سال پیش به ارتش ایالات متحده فروخته شد و به پایان رسید. ما از داخل نروژ سلاح یا مهمات به اسرائیل نمی‌فروشیم.»

نوامبر گذشته، روزنامه نروژی VG، به نقل از مدیریت یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی از جمله سوخت موشک، گزارش داد که علیرغم ممنوعیت نروژ برای صادرات تسلیحات به اسرائیل، ممکن است از این سوخت در موشک‌های هِلفایر اسرائیل برای بمباران غزه استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار