سالهاست به دلیل نبود حمایت های کافی و سهل انگاری، محیط‌بانان زخمی سلاح های غیرمجاز شکارچیان می‌شوند.

جان محیط بانان در برابر شکارچیان انسانی و حیوانی در خطر است، این محیط بانان از طرفی با شکارچیانی تا دندان مسلح و تجهیزات کامل روبرو هستند و از طرفی دیگر خطر درگیری با حیوانات وحشی یا بلایای طبیعی جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

این قشر با دست خالی، بدون امکانات و تجهیزات به‌روز در حال حفاظت از عرصه‌های محیط‌زیست هستند و سختی کار را به جان می‌خرند، اما آن‌گونه که باید زحمات آنان دیده نمی‌شود و توجه چندانی به حل مشکلاتشان صورت نمی‌گیرد.در این بین همان محیطبانان اندکی هم هر ساله در جهت حفاظت از محیط زیست کشور در مقابله با شکارچیان غیرمجاز جان خود را از دست می‌دهند.

بررسی به خطر افتادن جان محیطبانان

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کل کشور درباره به شهادت رسیدن محیطبانان در حین عملیات این گونه بیان کرد: حمله به محیط بانان نگران کننده است و باید علل بررسی و ضمن افزایش تجهیزات مناسب و متناسب جهت حفاظت از مناطق و تنوع زیستی کشور و حفظ جان محیط بانان ،آموزش جوامع محلی و شکارچیان جدی گرفته شود و بودجه کافی جهت افزایش تجهیزات حفاظتی و اجرای برنامه ها و فعالیت های آموزشی به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یابد .زیرا حفاظت از محیط زیست حفظ میراث های طبیعی و ذخایر کشور برای نسل حاضر و نسل آینده است و محیط بانان حافظان میراث های طبیعی و  خایر ژنتیکی کشور هستند.

او در ادامه گفت: حیوانات نادر و در حال انقراض به شکل بی رویه توسط شکارچیان غیرمجاز شکار می‌شوند و تنها حافظ جان آنها محیط بانانی هستند که هم اکنون توسط شکارچیان غیرقانونی که حتی اسلحه‌هایشان نیز غیرمجاز است، تحت فشار قرار گرفته اند.در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور که محیط بانان به سختی تعادل خود را در برخی موارد حفظ می‌کنند دقت در رعایت ضوابط، کم شده و امکان خطا بیشتر و دقت تیراندازی کم می‌شود.محیط‌بانان جز در مواقع نیاز دست به اسلحه نمی‌شوند بر این اساس محیط بانان تنها در صورت در معرض خطر قرار گرفتن اقدام به تیراندازی خواهند کرد. به همین منظور ممکن است تنها در یک لحظه غفلت جان خود را از دست بدهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کل کشور تصریح کرد: مطالبه و درخواست ما بحث کمبود محیط بان است. این کمبود نیروی انسانی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، سازمان محیط زیست تا کنون چندین  جانباز را در راه حفاظت از محیط زیست تقدیم کرده است.عامل دیگر این اتفاقات هم  نداشتن امکانات است.

محبت خانی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده که ماموران یگان حفاظت خود را در حین انجام وظیفه و یا ماموریت، شهید، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو و یا حوادث براساس مقررات و آیین نامه اجرایی بیمه کند.بر اساس این مصوبه مقرر شد کارمندان محیط زیست که برای کمک به محیط بانان به مناطق اعزام می‌شوند و ممکن است شهید یا جانبازشوند، بیمه شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
محیط بانا حریف شکارچیا نمیشن ارتش باید منابع طبیعی رو به عهده بگیره و دولتم باید بودجه اش رو بده به ارتش البته محیط بانا برای اینکه بیکار نشن عمرا بذارن و با شکارچیا علیه ارتش همدست میشن تا ارتش رو بکنن بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا شکارچیان‌غیرقاتونی عمل میکنن بعدم خوبه قصه میشن بیچاره شکارچیان‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۲ دی ۱۴۰۲
به محیطبان باید اجازه شلیک داده شود تا بتوانند از جان خود دفاع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۲ دی ۱۴۰۲
نسل حیوانات در حال منقرض شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
طبیعت حیوانات مشخصه شکارچیان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
بعله مراقبت کنیم که بزهای کوهی زیاد شود بعد پلنگ ها بخورند کبک ها زیاد شود تا سگ تورا ها بخورند ملت هم تماشا
کنند این همه بودجه به این محیط بان ها چه سودی داشته ودارد
Ukraine
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۲ دی ۱۴۰۲
منابع طبیعی باید مین گذاری ضد نفر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
قانون در حمایت از محیطبان ضعیف عمل می کند و تعداد نفرات آنها هم کم هست. حقیقتش وجدان و فرهنگ انسان اولین و مهمترین چیز هست که انسان را از جرم باز می دارد شما نگاه کنید این کشورهای که میلیاردی جمعیت دارند اگر می خواستند اینطور که در کشور ما به طبیعت حمله می شود حمله کنند دو روزه طبیعت خودشان را کاملا از دست می دادند. در کشور ما با نزدیک به 90 میلیون نفر جمعیت چیز زیادی از طبیعت نمانده که دیگر محافظت‌ شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۲ دی ۱۴۰۲
استفاده از افراد ، علوم پیشرفته ، قوانین شفاف تنبیهی و تشویقی بجا و اندازه، مشخص کردن حیاط وحش جانوران، هوا ، آب ها و خشکی(نابود کردن خاک به هر نحوی ، فروش خاک ، معادن بی رویه و جاده ها و ساخت و سازهای مشکوک مثال: در این چند ساله از تهران تا کرج ساختمان های بلند مرتبه بسیاری در دامنه کوه ها ساخته شده و میشود که جلوی جریان هوای شمالی جنوبی گرفته شده و مشخص است کار دقیق کارشناسی دشمنان است و از این قبیل مسائل...) یا زباله سوزی که در این ایام آلودگی مثلاً در شهریار و اطراف توسط... انجام می‌شود ، یا کارگاه های بی نظارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲
متاسفانه ضعیفترین سازمان محیط زیست دنیا رو داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲
بهترین گزینه استفاده از بازنشستگان نیروهای مسلح برای محیط بانی می باشد، چون کاملا آموزش دیده بوده و قانون استفاده از سلاح رو می دانند
آخرین اخبار