دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرخس گفت: متولیان حفاظت و نگهداری از تاغزارهای این شهرستان در قطع این درختان مداخله داشته اند که پنج نفر از این افراد دستگیر شده اند.

علی حق شناس گفت: متولیان حفاظت و نگهداری از تاغزارهای این شهرستان در قطع این درختان مداخله داشته اند که پنج نفر از این افراد دستگیر شده اند. برای این متخلفان کیفرخواست صادر شده و پرونده دستگیرشدگان در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: هرچند نهادهای قضایی و انتظامی وظیفه حفاظت از تاغزارها و منابع طبیعی را برعهده دارند اما باید به موضوع فرهنگ سازی برای مردم و لزوم حفاظت و عدم قطع این منابع طبیعی که برای جلوگیری از فراگیر شدن ریزگردها در شهرستان کاشته شده است بیشتر توجه کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرخس گفت: قاچاقچیان چوب، صندوق عقب خودرو سواری پراید خود را با چوب تاغ های قطع شده پر کرده و این میزان چوب را به قیمت حدود ۶۰ میلیون ریال به فروش می رساندند.

حق شناس افزود: علاوه بر اقدامات قضایی در برخورد با قطع کنندگان درخچه تاغ و دلالان و فروشندگان آن، دولت باید به موضوع ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت کسب و کار مردم محلی هم توجه ویژه نشان دهد.

کاشت درختچه‌های تاغ در عرصه‌های خشک و بیابانی با هدف جلوگیری از توسعه و پیشروی بیابان انجام می‌شود تا موجب تثبیت خاک و جلوگیری از هجوم شن و ماسه شده و از شکل‌گیری گرد و غبار در مناطق روستایی و شهری پیرامونی بکاهد.

قطع و سوزاندن درختچه های تاغ و تبدیل آن به زغال سکه‌ای، داغ بزرگی بر دل زمین های بیابانی خاستگاه این سرمایه‌های سبز گذاشته و ادامه این وضعیت، نگرانی طبیعت دوستان و متولیان منابع طبیعی و محیط زیست را سبب شده است.

گونه تاغ با آب و هوای خشک و زمین های به نسبت شور نواحی کویری بسیار سازگار است که در خاکهای سبک و ماسه‌ای و همچنین بر روی تپه‌های شنی به خوبی رشد و نمو می‌کند.

بر این اساس وجود درخت تاغ از اهمیت بسزایی در تثبیت شنهای روان برخوردار است و به دلیل حفظ رطوبت خاک، اسباب رشد و نمو سایر گیاهان طبیعی را نیز فراهم می‌آورد به طوری که منطقه تاغ‌کاری شده پس از مدتی به صورت مرتعی سرسبز در می آید.

تثبیت شن‌زارها و بیابان‌زدایی از جمله ویژگی های خاص تاغ در مناطق زیر پوشش این درختچه است که در جلوگیری از رشد و توسعه بیابان ها و آسیب های ناشی از آن تاثیر شگرفی دارد.

شهرستان سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار است که ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.