یک فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز درباره لزوم غربالگری دیابت و این که برای چه کسانی واجب‌تر است؛ توضیحاتی را بیان کرد.

دیابت به زبان ساده؛ یعنی هنگامی که قند موجود در خون شما زیادتر از حد طبیعی باشد، خون شما شیرین‌تر از حالت عادی است. پس مبتلا به بیماری قند شده اید.

دیابت نوعی بیماری متابولیکی و یکی از شایع ترین بیماری های غدد است که با سطح قند خون بالا (گلوکز) همراه است. این بیماری به دنبال نقص در ترشح انسولین یا عملکرد آن یا هر دو ایجاد می‌شود. سطح بالای گلوکز خون می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت شود.

در واقع انسولین هورمونی است که از غدد پانکراس که واقع در پشت و زیر معده است٬ ترشح می‌شود. پانکراس انسولین را به جریان خون منتقل می‌کند. انسولین در گردش باعث می‌شود که قند وارد سلول‌های بدن شده و مقدار قند موجود در خون را کاهش می‌دهد. همان طور که میزان قند خون شما کاهش می‌یابد، ترشح انسولین از پانکراس نیز کم می‌شود.

از طرفی دیگر قند خون برای سلامت حیاتی است. در واقع گلوکز ماده مغذی ضروری است که انرژی لازم برای عملکرد مناسب سلول‌های بدن را فراهم می‌کند. گلوکز همچنین منبع اصلی سوخت مغز نیز است.

هنگامی که قند خون افزایش می‌یابد به عنوان مثال، پس از غذا خوردن، انسولین از پانکراس آزاد می‌شود تا سطح گلوکز را با انتقال به سلول‌های بدن کاهش دهد.

در بیماران دیابتی، عدم تولید کافی یا عدم پاسخ به انسولین موجب هیپرگلیسمی می‌شود. این بیماری مزمن است، بدین معنی که اگر چه می‌توان آن را کنترل کرد، اما تمام عمر با فرد همراه است.

در راستای اهمیت این بیماری و تاثیرات آن بر سلامت٬ پویشی تحت عنوان پویش ملی سلامت در کشور در حال اجرا است که افراد را از نظر ابتلا به فشار خون و دیابت غربالگری می کند.

در همین راستا دکتر مهدیه جمالی زاده، فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نکاتی را پیرامون شناخت افرادی که باید از نظر ابتلا به دیابت غربالگری شوند٬ در ویدیوی زیر توضیح می دهد:

برچسب ها: دیابت ، تشخیص دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار