صبح امروز جلسه مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص لایحه بهای کارشناسی معاینه فنی برتر و با حضور اعضای این دو کمیسیون و شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه شادی مالکی با بیان اینکه لوایح با توجه به نیازسنجیها ارائه شدهاند، گفت: پس از تهران، کلانشهرهای دیگر نیز به دنبال ارائه معاینه فنی برتر هستند و سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با رتبه بندیها اقدام به صدور مجوز برای ارائه خدمات معاینه فنی برتر میکند و اکنون در ۱۱ مرکز تهران مجوز صدور معاینه فنی برتر صادر شده است.
مالکی با بیان اینکه سالانه ۵۴ هزار خودرو یعنی ۱۶ خودرو در ساعت برای معاینه فنی پذیرش میشوند، گفت: در معاینه فنی عادی و در بخش اندازه گیری گازها، خودرو ۳۰ ثانیه میایستد، اما در معاینه فنی برتر به جهت آزمایشهای تکمیلی ۶ دقیقه زمان احتیاج است. امسال ۳۵ درصد متقاضی معاینه فنی برتر بوده اند که از این میان ۱۶ درصد گواهی برتر صادر شده است.
وی با اشاره به بهای پیشنهادی برای معاینه فنی برتر گفت: بهای معاینه فنی عادی ۹۲ هزار تومان است و برای معاینه فنی برتر ۲۸ هزار تومان افزایش قیمت یعنی ۱۲۰ هزار تومان را پیشنهاد داده ایم.
در ادامه این جلسه احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: دریافت ۲۸ هزار تومان بیشتر برای معاینه فنی بهای زیادی نیست که بخواهیم آن را از شهروندان دریافت کنیم، باید رقم پایهای گذاشته شود تا در سال دیگر هم بتوانیم آن را افزایش دهیم و شهروندان به دریافت معاینه فنی ترغیب شوند.
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: به نظر میسر هزینه تمام شده انجام شده معاینه فنی برتر به مراتب بیشتر از هزینه تمام شده معاینه فنی عادی است لذا مبلغ ۵۰ هزار تومان منصفانه است، ارائه کالا یا خدماتی کمتر از ۵۰ هزار تومان چندان صحیح نیست. باید قیمت واقعی و معقول خدماتی که شهروندان آن را میپذیرند ارائه دهیم و باید سیاستهای تشویقی در بخشهای دیگر حمل و نقلی از جمله آرم ترافیک به گونهای اعلام شود که مردم به سمت معاینه فنی برتر حرکت کنند.
در ادامه میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: باید به سمت مطلوبیت بیشتر پیش برویم و از نظر بنده افزایش ۲۸ هزار تومانی بهای معاینه فنی درست نیست و از نظر سیاست گذاری این کار اشتباه است.
در ادامه با نظر اکثر اعضای حاضر در جلسه بهای معاینه فنی برتر مبلغ ۵۰ هزار تومان تعیین شد و بهای کامل دریافت معاینه فنی برتر نیز ۱۴۲ هزار تومان اعلام شد.
در ادامه این جلسه تعیین بهای معاینه فنی پرتابل در دستور کار قرار گرفت و مالکی در خصوص این لایحه گفت: در بستر معاینه فنی پرتابل خط معاینه فنی به محل سازمانهای مختلف که خودروهای انبوه دارند اعزام میشود تا معاینه فنی در محل انجام شود.
در ادامه با رأی اکثر اعضای حاضر در جلسه قیمت پایه به ازای هر اعزام ۵ میلیون تومان و به ازای هر روز حق توقف ۱۰ درصد مبلغ پایه تعیین شد.