افزایش قیمت گوشت قرمز بر کمیاب شدن مرغ تأثیر گذاشته است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز بر کمیاب شدن گوشت سفید تأثیر گذاشته است.

نوبخت اژدری گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز تا ۵۰۰ هزار تومان در استان اردبیل تبعات بسیاری را به همراه داشته به طوری که سرانه مصرف گوشت سفید و کمیاب شدن مرغ را به همراه داشته و در روزهای اخیر ما با افزایش قیمت مرغ روبه‌رو شدیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: ۳۵ درصد مصرف گوشت قرمز در استان اردبیل در ماه‌های اخیر کاهش یافته و این فشار مضاعفی را بر صنعت طیور گذاشته و به رغم افزایش ۱۷.۵ درصد جوجه‌ریزی و تولید ماهانه ۲ میلیون عدد جوجه یک روزه، مشکلات و معضلات همچنان در عرضه گوشت سفید وجود دارد.

او با بیان اینکه مازاد تولید مرغ به استان‌های همجوار به ویژه آذربایجان شرقی، البرز و تهران ارسال می‌شود، گفت: سالانه ۴۸ هزار تن مرغ در این استان تولید می‌شود که در ۹ ماهه امسال این رقم به ۳۴ هزار تن رسیده است.

اژدری افزود: پنج هزار و ۳۰۰ تن مازاد تولید این استان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و ما برای رسیدن به تعادل قیمت در بازار، نیاز به شرایط مطلوب‌تر و مناسب‌تری را داریم.

او در ادامه تصریح کرد: در استان همسایه قیمت گوشت مرغ به ۹۵ هزار تومان رسیده و تولیدکنندگان ما به تبع این قیمت سعی می‌کنند تا محصول خود را عرضه کنند که تلاش می‌شود جلوی ارسال غیرمجاز گوشت سفید به سایر استان‌ها گرفته شود.

اژدری پیش‌بینی کرد: با توجه به وضعیت افزایشی در اقلام مصرفی، دستمزد و تأمین نهاده‌ها در بخش دامپروری قیمت گوشت قرمز در این استان بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در نوسان باشد.

او افزود: به دنبال حذف ارز ترجیحی صنعت دامپروری و مرغداری از پارسال بیشترین آسیب را دیده و به همین خاطر ما شاهد کاهش جمعیت دام در سطح کشور بودیم اما به رغم این شرایط ما در استان اردبیل کشتار مناسب روزانه‌ای را داریم که در بحث دام سبک و سنگین مازاد کشتار به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

اژدری بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت استقبال کمتری از خرید گوشت قرمز انجام می‌شود و به همین خاطر ما با شرایط خاصی در توسعه صنعت طیور روبه رو هستیم و به هیچ وجه نمی‌توان قیمت خاصی را اعلام کرد بلکه به حالت شناور باید قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه افزود: نیاز روزانه ما ۴۰ تن گوشت قرمز است و مازاد تولید این استان هم در بخش گوشت قرمز و هم سفید به سایر استان‌ها ارسال می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توان از این صادرات جلوگیری کرده و یا آن را محدود به تأمین نیاز استانی کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.