کارشناس اقتصادی در برنامه میز اقتصاد گفت: بهتر است مردم به طور شفاف و روشن نسبت به گرایش‌های اقتصادی آگاه شوند و نمایندگان باید صراحتا ناترازی‌ها را بیان کنند.

امروز میز اقتصاد به موضوع رقابت واقعی گرایش های اقتصادی در انتخابات با حضور  نعمتی، شاکری، لیلاز، سیاح، کشوری و قلی زاده   پرداخت.

نعمتی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه  بهتر است مردم به طور شفاف و روشن نسبت به گرایش های اقتصادی آگاه شوند، گفت: نمایندگان باید بیایند و صریح درباره  ناترازی های کشور صبحت کنند چرا که این موضوع برای مردم و کشور بسیار با اهمیت است.

به گفته وی، در حوزه انرژی و گاز یا برق ما با ناترازی مواجه هستیم. در حوزه کسری بودجه دولت و انرژی اینها جزو ناترازی های مهم هستند و ناترازی در حوزه ارز، انرژی و صندوق های بازنشستگی جزو موارد مهم هستند که باید دولت در این بخش ورود کند. هم اکنون دولت در خصوص صندوق های بازنشستگی باید خیلی صریح راه حل خود را اعلام کند.

او گفت: در گذشته ما سال های خوب و بد داشتیم اما هیچ وقت مگر در شرایط استثنا رشد منفی نداشتیم و چیزی فراتر از صحبت درباره کسری بودجه و...  در این بخش صحبت نشده بود.  از سال ۳۳ تا سال ۸۹ یک روشی وجود داشت که اکنون به پایان رسیده است و ما به وضوح آن روش را می بینیم.

در ادامه مجید شاکری با بیان اینکه به این دلیل ما را تحریم کردند که نقشمان را در جهان از دست دادیم، گفت: هیچ سوالی مطلقا در حکمرانی ایران مهمتر از تعریف نقش جدید در جهان و بستن معاملات کلان متوازن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در نهایت حکمرانی چیزی نیست جز در نظر داشتن آینده. باید استقرار سیاسی در کشور  صورت گیرد  که راه گریزی برای توسعه نداشته باشد افزود: تمام افرادی که از مقاومت هم صحبت می‌کنند به دنبال معامله ای هستند که به قبل برگردند.

او افزود: توسعه روبروی ما توسعه عمودی است و نرم افزار ما محدود است. نمایندگان ما باید نگاه ملی تری داشته باشند.

شاکری یادآور شد: مسأله توسعه مهم است  برخی مدعی هستند که طبقه متوسط باید قوی شود تا حکمرانی را بیشتر کند. نکاتی که گفته می‌شود بین حاکمیت و مردم نیست و نمی‌توان درباره آن به نتیجه رسید.

او گفت: لوکوموتیو باید حرکت کند تا ما بتوانیم با هم به تفاهم برسیم. مسئله چای دبش با هیچ بخش و فسادی قابل قیاس نيست .

همچنین لیلاز دیگر کارشناس اقتصادی در این برنامه با بیان اینکه  از دورانی که اعلام می‌شد ما توانستیم ایران را با پول نفت اداره کنیم عبور کرده ایم افزود:  اداره ایران به روشی که نفت را به فروش برسانیم  به جای مشارکت مردم غیر ممکن شده است.

او گفت: سهم پس انداز  و سرمایه گذاری ما سی و پنج تا چهل درصد بوده که اکنون هجده تا هفده درصد شده است‌. سهم سرمایه در ایران پایین آمده است. مسأله این نیست که مجلس چه می‌خواهد و چه تصمیمی بگیرد. مسأله این است که بدون مشارکت بخش متوسط دیگر در ایران نمی‌شود سرمایه گذاری کرد و ایران پیشرفت کند.

لیلاز بیان کرد: من با همه پیشنهادها درباره برجام مخالف بودم و هستم. به این دلیل که ما سالانه پانزده تا بیست میلیارد تومان فرار سرمایه داریم. بعضی رفتارها موجب ناهنجاری هایی می‌شود که باعث مشود مردم فکر کنند که ایران جای سرمایه گذاری نیست. ما باید مسأله های کلان را در بخش سیاسی بررسی کنیم.

لیلاز یادآور شد: ما اکنون با پدیده فرار پزشکان و پرستاران روبرو هستیم و همه بر این عقیده اند که باید پزشک تربیت کنند اما ما باید کشور را زیست پذیر کنیم. ما در شرایط تورمی سنگین کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. 

وی ادامه داد: موتور تحولات اجتماعی باید تشکیل شود که  آن خود یک پکیج کامل است. قدرت خرید کارمندان دولت بیست درصد است و ۷ تا ۸ درصد جامعه از نظر قدرت اقتصادی در فشار هستند‌.

در ادامه کشوری کارشناس اقتصادی افزود: به نظر من نظام کشور این چیز هایی که کارشناسان گفتند نیست‌. ما باید جذب مردم را از پرداختن به مسائل دیگری دنبال کنیم. تا مادامی که کارشناسان ما درباره توسعه صحبت می‌کنند مردم ارتباط خوبی با مسائل توسعه‌ای نمی‌گیرند.

او گفت: اگر به این مسأله ها پرداخته شود در یک دهه آینده مسائل ایران بهتر حل خواهد شد. خانواده های ایرانی باید بتوانند سطح تصمیم گیری آنها را در اقتصاد ایران گشترش دهند. من واگذاری زمین را مهم ترین مسائل اقتصادی سال های آینده می‌دانم. اگر تجارت عمومی شود رقابت واقعی تر می‌شود.

کشوری یادآور شد: ما باید ایده عمومی شدن تجارت را در کشور زنده کنیم. باید سهم مردم از حوزه تجارت کشور مشخص شود. متاسفانه مشاغل برتر که غذا و لباس ملت را تامین می‌کنند در برنامه ریزی‌های اقتصادی به آنها توجه نمی‌شود. من حل مسائل کشاورزی ایران را از مسائل مهم می‌دانم. زمین ایران و امکانات ایران اجازه تولید لباس و غذا را به طور کامل می‌دهد اما کشور ما توجهی به مشاغل برتر ندارد.

همچنین قلی زاده دیگر اقتصاددان میز اقتصاد گفت: منابع ملی کشور جزو مزیت‌های خدادادی است که در کشور ما این منابع می‌تواند وسیله‌های افزایش قدرت اقتصادی تلقی شود‌. من ندیدم جایی تضمین از این موضوع داده شود. رکود را اگر بررسی کنیم ناشی از  خارج کردن انرژی از دسترس تولید است. هزینه خانوار مردم ایران ماهانه بیست و پنج میلیون تومان  است و درآمد  آنها کم است.

در ادامه سیاح کارشناس دیگر اقتصادی گفت: در موضوعات اقتصادی اختلاف نظر همیشه وجود داشته است که کدام سیاست درست تر است  اما طبق فرمایشات  مقام معظم رهبری رسانه ها در حالی که بلندگو را به دست کسانی می‌دهند که ایده های خود را مطرح کنند، باید سواد رسانه ای و عمومی مردم را بالا ببرند.

او بیان کرد: اگر سواد رسانه‌ای کافی وجود نداشته باشد ممکن است کسانی که بی اطلاع هستند بتوانند نظر مردم را به حرف های اشتباه خود جلب کنند و کشور را به بی راهه ببرند‌.

سیاح بیان کرد:  رقابت باید وجود داشته باشد اما اجازه ندهید که کسی از اطلاعات کم مردم سوءاستفاده کند. آمار و ارقام واقعی باید در مناظره‌ها اعلام شود. واقعیت یک مورد است و باید کامل مشخص شود. رسانه ملی باید دلسوز کشور باشد و به تمام ابعاد واقعیت نور بتاباند و آن را مشخص کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۳ دی ۱۴۰۲
درخصوص معیشت ومشکلات قشر بازنشسته رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
نمایندگان و مدیران ارشد بخدا در پل صراط گرفتار عذاب الهی خواهید شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
موقع انتخابات همه حرف از شفافیت می زنند دریغ از یک ذره عمل
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۸:۰۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
شفاف باشیدبگیددیگه پول ندارید
خخخخخخخخخخخخخخخ
آخرین اخبار