بهره مندی هفت هزار و ۱۰۰ نفر از آموزش های نهضت سوادآموزی در چهارمحال و بختیاری

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: هفت هزار و ۱۰۰ نفر از سوادآموزان استان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال زیرپوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.

یاسرخسروی اظهار داشت: از این شمار دو هزار و ۹۰۰ نفر در بخش سواد، دو هزار و ۵۰۰ نفر در بخش انتقال و هزار و ۷۰۰ نفر نیز در بخش تحکیم زیرپوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به همکاری ۳۰۹ آموزش دهنده فعال در استان، افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای نخستین بار از کل تعهد سوادآموزان استان چهارمحال و بختیاری امسال ۲۰ درصد از جمعیت بیسواد در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال زیرپوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.

خسروی اضافه کرد: سوادآموزان رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال استان فرصت دارند تا پایان دی ماه برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی ثبت نام کنند.

وی با اشاره به درصد پایین سواد کشور و استان قبل از انقلاب اسلامی، بیان داشت: براساس سرشماری سال ۱۳۵۵ درصد باسوادی در جمعیت بالای شش سال معادل ۳۶ درصد بود که با تشکیل نهضت سواد آموزی این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۸۶.۱ درصد افزایش یافت.


بیشتر بخوانید


خسروی محدوده سنی فعالیت نهضت سواد آموزی را ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان کرد و یادآور شد: در زمان حاضر با اجرای برنامه‌های مختلف سوادآموزی درصد باسوادی در این محدوده سنی در چهارمحال و بختیاری به ۹۷ درصد رسیده است.

وی اختلاف سواد زنان و مردان در سال ۱۳۵۵ را ۲۳.۴ درصد اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی به زنان اختصاص دارد امروز با برنامه‌های مختلف سواد آموزی این اختلاف به ۶.۱ درصد رسیده است.

خسروی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد فعالیت مجموعه نهضت سوادآموزی مربوط به روستائیان است، اضافه کرد: اختلاف سواد شهری و روستایی از ۳۹.۴ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شامل مسابقه انشا نویسی، مقاله نویسی، کتاب‌خوانی و برنامه‌هایی مانند نماز کلید بهشت است، خواندن قرآن و آموزش رایانه را از جمله برنامه‌های نهضت سوادآموزی در استان عنوان کرد.

خسروی در خصوص فعالیت سامانه بازماندگان از تحصیل، گفت: سامانه شهید محمود وند برای شناسایی بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی تعریف شده است و تلاش می‌شود این سامانه برای دوره متوسطه نیز تعریف و طراحی شود.

وی با اشاره به موسسه خیرین حامی بازماندگان از تحصیل، یادآور شد: این موسسه تلاش می‌کند با کمک خیران، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی مسوول بازماندگان از تحصیل شناسایی و آن‌ها را به چرخه آموزش بازگرداند.

خسروی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های کلی انجام شده از معاونت‌های سوادآموزی؛ معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری رتبه سوم را از آن خود کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار