مصطفی مؤمنی راد دغدغه جستجوی و خلق راهکارهای ممکن آینده معماری ایرانی از دل فهم گذشته و شناخت وضع موجود را ایده اصلی راهاندازی مدرسه معماری ایرانی دانست و مدرسه را جایی میان خانه و کارگاه، فضایی برای جستجو و یادگیری هنر و معماری ایرانی و شناخت اصول و ارزشهای معماری گذشته معرفی کرد.
وی در ادامه گفت: این مدرسه همزمان با هفته پژوهش در آذرماه بر اساس رسالتهای مرکز معماری اسلامی در راستای تربیت و حمایت نسل جوان معماری کشور، آغاز به کارکرده است.
مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری مهمترین ویژگی آموزش در مدرسه را پیوستگی، کارگاهی و کاربردیبودن دانست و بیان کرد: غایت نهایی این مدرسه معرفی معمارانی است که بتوانند پس از طی دورهها، در عرصههای مختلف تخصصی معماری و شهرسازی نقشآفرین و تأثیرگذار باشند.
مؤمنی راد با بیان اینکه ما باور داریم که حرفه معماری بر پایه تجربه و در فرآیند مواجهه با مسائل واقعی قابل فراگیری است، از همین رو تمرکز مدرسه بر آموزش کیفیتهای معماری ایرانی در قالب کارگاههای طراحی موضوعی و پروژه محور است.
وی افزود: دورههای مدرسه معماری در ۴ بخش اولیه برنامهریزی شده است که شامل معماری ایرانی، هنرهای سنتی، مهرازک (کودک و نوجوان) و سفرهای گذر و درنگ میشود.
لازم به ذکر است، پذیرش هنرجویان در مدرسه معماری ایرانی بر اساس فراخوانهای عمومی و در برخی دورهها متناسب با نتیجة مصاحبه و رزومههای ارسالی آنها خواهد بود.