عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مطالبه پیوسته و موکد مقام معظم رهبری در ارتباط با پاسداشت زبان فارسی، تدوین سازوکارهای اجرایی برای ساماندهی تبلیغات مبتنی بر زبان و ادب فارسی را ضروری دانست و گفت: انجام برنامهها و اقدامات اثربخش به منظور حفظ، نشر و پاسداشت زبان فارسی و جلوگیری از استفاده رسانه ها، اصناف و آحاد جامعه از اصطلاحات بیگانه در فضای عمومی، همواره در دستور کار دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی قرار دارد و این رویداد ملی نیز با هدف تقویت مولفههای هویت ساز فرهنگی، همگرایی و اشاعه درست نویسی در تبلیغات شکل گرفته است.
مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی، زبان فارسی را به عنوان مهمترین نماد هویتی و سیاق وحدت آفرینی و انسجام ملی ایرانیان، قلمداد کرد و افزود: الزامات قانونی برای حفظ حریم و حرمت زبان فارسی در حوزه تبلیغات، مسیر روشن و کاملاً شفافی را در این عرصه به وجود آورده و دفتر تبلیغات نیز در همین بستر و برای اجرای قانون، برگزاری رویدادهای مرتبط با این موضوع را به منظور کمک به تحقق اهداف توسعهای- تبلیغاتی کشور در قالب دبیرخانه پاسداشت زبان فارسی در دستور کار خود قرار داده است.
وی، تجلیل از پیشکسوتان و نوآوران در حوزه زبان و ادبیات فارسی را فرصتی مغتنم دانست و گفت: تلاش شده است در این رویداد، آثار تبلیغاتی کشور در دو حوزه محتوایی و بصری از حیث توجه و رعایت چارچوبهای قانونی پایبندی به زبان و ادب فارسی بررسی شده و از مروجان و فعالان موثر در این عرصه قدردانی شود.
محمدیان در پایان افزود: وزارت آموزش و پرورش، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کانونهای آگهی و تبلیغاتی، شهرداری، صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از مشارکت کنندگان در این رویداد هستند و کنشگران، فعالان و ذینفعان تبلیغات کشور، هنرمندان و نویسندگان، دانشجویان، پژوهشگران و صاحبنظران حوزه زبان و ادبیات فارسی، صاحبان رسانهها و موسسات فرهنگی، آموزشی، هنری نیز در برگزاری مناسب و باشکوه این رویداد سهیم هستند.
مرکز توسعه نوآوری و فناوری تبلیغات کشور راهاندازی میشود
همچنین جریانسازی توسعه صنعت تبلیغات، راهاندازی مرکز نوآوری و فنآوری تبلیغات، شکلگیری حوزه برند و تحول در صنعت تبلیغات و کسب و کارها از جمله برنامههای پیشنهادی نخستین نشست کارگروه اجرایی این تفاهمنامه مشترک است که روز یکشنبه ۱۰دیماه ۱۴۰۲با حضور مدیران وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صمت برگزار شد.
محمدیان با اشاره به ضرورت شکلگیری جلسات این کارگروه و بهرهگیری از ظرفیتهای ۲ وزارتخانه برای تحقق اهداف و برنامههای این تفاهمنامه، گفت: افزایش و ارتقای پیوستگی صنعت تبلیغات و کسب و کارها از جمله برنامههای پراهمیت این تفاهمنامه است که مقرر است با برگزاری جلسات مشترک صاحبان صنایع و کانونهای آگهی و تبلیغاتی سراسر کشور شکل اجرایی مناسبی به خود بگیرد.
مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی با بیان این که مشارکت و همکاری برای توانمندسازی، تبادل تجربیات، ارزیابی و رتبهبندی، ویژندسازی (برندینگ) و ایجاد سازوکارهای مورد نیاز برای معرفی و تبلیغ تجاری محصولات و خدمات شرکتهای تولیدی و خدماتی از جمله کارویژههای کمیته اجرایی این تفاهمنامه است، افزود: نقش کنشگران و فعالان فضای مجازی به عنوان پرچمداران ویژندسازی در کشور بسیار پراهمیت و برجسته است و در این ارتباط برنامههای مدون تبلیغاتی و اطلاعرسانی برای پیشبرد اهداف و برنامههای موردنظر در دستور کار قرار گرفته است که از آن جمله میتوان به برگزاری همایشهای فصلی، جشنوارههای تخصصی، کاهش تعرفههای تبلیغاتی برای کمک به کسب و کارهای خُرد و ساخت برنامههای تلویزیونی منظم در این حوزه اشاره کرد.
بنا بر این گزارش، تفاهمنامه همکاری مشترک بین وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذر ماه ۱۴۰۲ و در پی برگزاری نخستین همایش فنآوری تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی در تهران منعقد شده است.