از همان ابتدای ورود به شبستان امام خمینی (ره) به عنوان محل برگزاری نمایشگاه رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی چشممان به جمال پلتفرمهایی افتاد، که سال گذشته توفیق حضور در جمع فعالین این حوزه را نداشتند، اما امسال برخلاف عزیز دردانه شان یعنی فیلیمو در محفلی که ساترا ترتیب داده بود، چهار روزی را مهمان مصلی امام خمینی هستند.
سرجمع رسانههای صوت و تصویر فراگیر که در دومین دوره نمایشگاه «رصتا» حاضر شدند، به بیش از ۱۵۰ پلتفرم میرسد، که برخی از آنها مانند ایرانصدا، معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، رادیو صبا و ... از بخشهای مرتبط با صداوسیما هستند.
از طرفی، فیلمنت، تماشاخونه، نماوا، روبیکا، آنتن، دیجیتون، تکیه، رضوی تیوی، هاشور، همآهنگ، شهر تیوی، روستا تیوی، شبکه تلویزیونی میراث، هیات آنلاین، عماریار، تلویزیون گردشگری، ایرانگرد و ... از شرکتکنندههای دومین دوره نمایشگاه هستند. زمان برگزاری نمایشگاه «رصتا» که برخلاف سال گذشته در اسفند برگزار شد، به اوایل دی رسید و در روز ۱۳ دی محل اختتامیه به دلیل همزمان شدن مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در مصلی امام خمینی (ره) به مجتمع فرهنگی ملاصدرا در سازمان صداوسیما منتقل میشود.
به قول پیمان جبلی، سال گذشته تعداد رسانههای دارای مجوز از ساترا ۱۵۰ رسانه بود، که امسال این تعداد به بیش از ۴۰۰ رسانه رسید و تعداد رسانههای شرکتکننده به ۱۵۰ رسانه میرسد.
رئیس سازمان صداوسیما در نشست مجمع عمومی «رصتا» بار دیگر تاکید کرد که سازمان صداوسیما به حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و به تولیدکنندگان و فعالان صنعت به عنوان فرصت و نه تهدید نگاه میکند.
به گفته وی، ما حتی فراتر از فرصت و به عنوان مکمل رسانه ملی نگاه میکنیم، نه رقیب و مزاحم. زمانی تاکید میشد این مسئولیت ملی و قانونی یعنی تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر براساس قانون به عهده صداوسیما گذاشته شده و امروز شاهد تعامل و همافزایی بین فعالان صنعت و رسانه ملی هستیم.
همانطور مهدی شاملو، رئیس مجمع «رصتا» به صدمات ناشی فضای بیقانونی به بخش خصوصی و رسانههای صوت و تصویر فراگیر اشاره کرد و گفت: ما گریزان از بیقانونی هستیم و وقتی فضای بیقانونی حاکم باشد، بیشترین ضربه را بخش خصوصی میبیند. این در حالی است که ما در مجمع «رصتا» به دنبال تحقق منافع ملی، برخورداری از مسئولیت اجتماعی و توانمندسازی رسانهها هستیم.
جبلی هم با بیان اینکه هیچ کدام از من و شما بازار را بخاطر بازار انتخاب نکردیم، افزود: شما میتوانستید در حوزههای دیگر فعالیت کنید، ولی حوزه فرهنگ را انتخاب کردید. یعنی جنس شما فرهنگی است. من و شما به سراغ بازار رفتیم، چون به فرهنگ کشورمان خدمت کنیم. به همین دلیل، قصدمان استفاده از سازوکار بازار برای ارتقای فرهنگ کشورمان بود و اصالت محتوا و اصالت ارتقای محتوای فرهنگی خروجی این فعالیتهاست.
چند وقت پیش اهالی سینما و تلویزیون در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور به بیان دغدغههای خود پرداختند، که در این میان صحبتای بهرام رادان درباره ارزآوری فیلمهای سینمایی برای جهان اسلام به مذاق بعضیها از جمله رسانههای فارسی زبان خوش نیامد.
این بازیگر سینما ترکیه را مصداق صحبتهایش را قرار داد و گفت: ترکها با ۷۰ کشور به صورت متداول و با ۳۵ کشور به صورت قراردادی قرارداد دارند، که برایشان محتوا تولید کنند. امیدواریم روزی برسد که با کمک دولت موضوعات مربوط به مالیات، بودجه و معیشت هنرمندان به خاطره بپیوندد و ما در زمینه سود و ارزآوریمان صحبت کنیم. نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت مردم دنیا مسلمان هستند، که صنعت سینما ندارند.
رئیس رسانه ملی هم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر توجه به بازار بینالمللی برای جذب مخاطب خارجی گفت: هرچه به سمت تولیدات باکیفیت و قابل انتشار برای مخاطب بینالمللی و ایرانی برویم، که منطبق با هویت ایرانی - اسلامی باشد، قطعاً مسیر درستی را میپیمانیم.
نمایشگاه «رصتا» سالی یکبار از پلتفرمهای دارای مجوز از ساترا، شرکتها و مجموعههای تولید محتوا در فضای مجازی دعوت میکند تا با حضور در نمایشگاه از این بستر برای معرفی خود استفاده کنند.