نقی سیاهکلی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: دولت در یک اقدام انقلابی بعد از تاخیر ایجاد شده در این طرح دستورالعملی صادر کرد تا بتوانیم این طرح مهم را اجرایی کنیم که در این راستا در استان قزوین از مجموع بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلم حدود ۱۳ هزار و ۵۲۶ نفر مشمول این طرح شده اند.
وی اضافه کرد: در مرحله اول این رتبه بندی پس از صدور حکم همکاران حدود ۵۰ درصد معلمان معترض بودند که در سیستم، فرآیندی فراهم شد تا افراد بتوانند اعتراض کرده و نواقص پرونده را بارگذاری کنند که با این کار در مرحله دوم تعداد ۳ هزار و ۵۲۶ نفر ارتقا رتبه گرفتند و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر هم حکمشان تغییری نکرد و در همان رتبه قبلی باقی ماند و رتبه بندی تعداد کمی هم در مراحل پایانی رسیدگی در هیئت ممیزه است و به زودی نتیجه اش اعلام میشود.
سیاهکالی مرادی گفت: بخشی از معلمان هم از مزایای رتبه بندی برخوردار نشدند مانند نیروهای خرید خدمات و خدمتگزار که شامل حالشان نشد اما همه معلمان بدون استثنا مزایای رتبه یک را دریافت میکنند.
وی در خصوص انتقادات وارد شده از سوی معلمان به این طرح گفت: هرچند هدف اصلی این طرح توانمندسازی معلمان است تا در تدریس به روز شوند و مهارت کسب کنند و کیفیت بخشی در تدریس ایجاد کند، اما قطعا یکی از مزایای رتبه بندی بهره مندی از مزایای مادی است که انگیزه را بیشتر کرده و معلم احساس میکند به جایگاه اصلی اش رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآورشد: این گام اول اجرای طرح است و فرآیند رتبه بندی در آینده نگاه جدی تری در سنجش و ارزیابی و شایستگیها خواهد داشت، ولی در مجموع کار بزرگی شکل گرفته و همین که بعد از سالهای طولانی همکاران ما میتوانند شایستگیهای خود را پیاده کنند و امتیاز آن را بگیرند بسیار اهمیت دارد و میتوانند پیشرفت خود را مانند دانشگاه رقم بزنند.
وی افزود: البته اشکالاتی هم بر طرح وارد است که آموزش و پرورش با فراغ بال ظرفیت ایجاد کرده تا همه همکاران بتوانند اعتراض کرده و مدارک جدید را بارگذاری کنند و به حق خود برسند و اعتبار خوبی هم برای این طرح پیش بینی شده است که جای تشکر دارد.
سیاهکالی مرادی یادآورشد: به نظرم این طرح به مرحله ثبات و استقرار رسیده و از این پس باید به صورت تخصصی و ویژه و کارشناسیتر به رتبه بندی نگاه کنیم تا نواقص برطرف شود و به سمت جامعیت طرح برویم تا همه را راضی کند.
وی بیان کرد: قرار است در امتیاز بندیها شاخصهایی مانند مدرک تحصیلی، صلاحیت حرفه ای، منطقه خدمت و مباحث اعتقادی و تربیتی مورد بررسی قرار گیرد که بخشی صلاحیتهای علمی و مهارت حرفهای و مسائل رفتارهای شخصی و اعتقادی هم مورد توجه است که نظر مدیرکل و کارشناسان منطقه هم لحاظ میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: چون به مرحله تثبیت و استقرار رسیده ایم میتوان با آرامش بیشتری به آن رسیدگی کرد و اصلاحات لازم را در آن صورت داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود قبل از نهایی شدن طرح از نظر معلمان استفاده میشد، گفت: جلسات متعددی با حضور مدیران کل و صاحب نظران در تهران برگزار شد و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور دعوت شدند و مسائل را بررسی کردند، اما فرصت کمی بود تا همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: بی انصافی است اگر بگوییم از نظر کارشناسی در طرح رتبه بندی استفاده نشد بلکه دستورالعملها به مناطق ارسال شد و از روسای مناطق خواستیم دیدگاه خود را مطرح کنند که به تهران منعکس کردیم تا طرح به پختگی برسد، اما اعتقاد داریم برای ادامه مسیر باید از نظر متخصصان و گروههای آموزشی، معلمان باتجربه، روسا، مدیران کل و اعضای ستاد وزارتخانه دوباره استفاده شود تا این طرح کم نقص و بدون ایراد باشد و کیفیت کار بالا برود.
وی افزود: به عنوان یک معلم معتقدم بایستی در شیوه کار بازنگری شود و شیوه و مبنا هم توجه به جایگاه معلم باشد تا توانمند سازی معلمان محقق شود و بتوانند دانش آموزانی در تراز نظام اسلامی تربیت کنند.
سیاهکالی مرادی در پاسخ به این سوال که آیا لازم است در بازنگری این طرح ظرفیت بومی مناطق هم مورد توجه قرار گیرد، گفت: برخی شاخصها کشوری است و شما وقتی صلاحیت حرفهای یک معلم را بررسی میکنید شاخصهایی مانند مدرک تحصیلی و دورههای آموزشی طی شده و شیوههای تدریس در کتب یکسان است، اما در برخی مهارتها و مناطق امکان این که بر اساس ظرفیت استانها تصمیم گیری شود نیز وجود دارد.
وی در خصوص میزان رضایتمندی معلمان استان قزوین از اجرای طرح رتبه بندی هم افزود: در وهله اول اجرای این طرح حدود ۳۰ درصد معلمان معترض بودند و بیش از ۶ هزار نفر اعتراض داشتند که ۳۵۲۶ نفر ارتقا گرفتند و راضی شدند و به جایگاه خود رسیدند و حدود دو هزار معلم حکمشان تغییری نکرد، چون وقتی بررسی کردیم دیدیم بر اساس مدرک و سابقه همین امتیاز را میگیرند.
سیاهکالی مرادی گفت: برخی معلمان رتبه بندی را جدی نگرفتند و فرمها را تکمیل نکرده و بموقع عمل نکردند و به تذکر ما هم توجه نداشتند و بخشی هم ما خطا کردیم و درست بارگذاری نشد که پس از ارائه اسناد آن را اصلاح کردیم و در حال حاضر هم یک سامانه گفتگو راه اندازی شده که پس از بارگذاری میتوان این موارد را جمع آوری و امکان بررسی را مهیا کرد.
وی افزود: نگاه وزارتخانه بر این بود که به نفع معلمان قضاوت کنیم تا حقی ضایع نشود و تا حد ممکن همکاری به نفع معلمان شد تا از این امتیاز محروم نشوند و شاهد افزایش بسیار خوب حقوق معلمان هم بودیم و جمع زیادی از معلمان از طرح رضایت دارند.
این مسئول بیان کرد: از استانهایی بودیم که در اجرای طرح رتبه بندی موفق و خوب عمل کردیم و در مرحله دوم و فرصتی که وزارتخانه داد تا بررسی مجدد شود تمامی مناطق را بررسی کردیم و مدارک ارسال و ممیزی شد و مناطق کوچک مانند الموت تا ۴۵ نفر احکام را با پیگیری شبانه روزی صادر کردیم تا معلمان حقوق و مزایای خود را دریافت کنند.
به گفته سیاهکالی مرادی، تقریبا کارها انجام شده و تعداد محدودی معترض هستند که کارشان را در وزارتخانه پیگیری میکنیم، ولی برای بقیه احکام صادر شده و مشکلی نداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: مجموعه معلمان استان ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر است که ۱۳ هزار و ۵۲۶ نفر مشمول طرح رتبه بندی شدند و ۳۰ درصد اعتراض داشتند که احکام ۳۵۲۶ نفر از معلمان صادر شده است و بیش از ۹۰ درصد معلمان مشمول طرح رتبه بندی شده اند و امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت این مرحله را تکمیل کنیم.
وی در خصوص احکام بازنشستگان نیز گفت: بخشی از مطالبات بازنشستگان پرداخت شده، اما یک اختلاف دیدگاهی وجود داشت که برخی برخوردار نشدند، اما در مجموع در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵۰۰ همکار بازنشسته شدند که احکام ۱۳۶ نفر صادر نشده که در اسرع وقت تا پایان امسال انجام میشود و همه افراد بازنشسته از مزایای رتبه بندی برخوردار خواهند شد.
در استان قزوین ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلم رسالت تعلیم و تربیت حدود ۲۵۰ هزار دانش آموز را با بهره گیری از ۱۶۷۰ مدرسه و ۹۶۷۰ کلاس درس بر عهده دارند.
در این میان ۱۲ تشکل اصلی فرهنگیان کشور در نامهای به رئیس جمهور به دلیل حمایت از طرح رتبه بندی تقدیر و تشکر کردند.
در بخشی از این نامه که به امضای ۱۲ تشکل اصلی فرهنگیان کشور رسیده، آمده است: رتبهبندی در معنا بخشی به فعالیت تخصصی و حرفهای معلمان و افزایش بهره وری مدرسه تاثیر بسزا دارد و با اینکه در برنامه ششم توسعه به دولت قبل تکلیف شده بود، اما با اولویت قائل نشدن به آموزش و پرورش و پس از سالها توقف، سرانجام در دولت سیزدهم و با عملی شدن وعده جنابعالی به فرهنگیان به اجرا درآمد و سهم مناسبی از بودجه کشور نیز به این امر مهم تخصیص داده شد و با اجرای رتبه بندی در مجموع انگیزههای اجتماعی و فرهنگی هزاران معلم دل سوخته ارتقا یافت و حضور آنان در کلاسهای درس جلوهای دیگر به خود گرفت.
اعضای تشکلهای فرهنگیان از رئیس جمهور به واسطه حمایت از اجرای رتبه بندی و تامین و تخصیص منابع مالی آن با وجود مشکلات اقتصادی کشور در وضعیت تحریمهای ظالمانه و نمایندگان دولت و مجلس و وزیر آموزش و پرورش تشکر و قدردانی کردند.
بدون تردید اجرای طرح رتبه بندی از اقدامات خوب دولت سیزدهم در حمایت از جامعه فرهنگیان در ارتقای کیفی مهارت علمی و دانشی معلمان و کیفی سازی نظام تعلیم و تربیت و کمک به مخیشت و رفاه فرهنگیان است که امیدواریم با اصلاح و بازنگری در برخی مواد آن بتوان از این امتیازهای علمی و مالی برای ارتقای جایگاه معلمان بهره برد و به تربیت آینده سازان کشور کمک کرد.