جزییات اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اعلام شد

بر اساس دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودروی سواری، قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود و وزارت صمت نیز قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ می‌کند.

شورای رقابت در جلسه ۶۳۲ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو‌های سواری (مصوب ۵۴۳) را اصلاح کرد.

در مصوبه جدید آمده است: پس از تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ شورای رقابت و اجرای آن در طول مدت بیش از ۱۰ ماه، بررسی‌های صورت گرفته در مرکز ملّی رقابت نشان می‌دهد برخی از مشکلاتی که بازار خودرو قبل از این مصوبه با آن مواجه بود، برطرف شده است و به همین دلیل نیاز است برای ادامه مسیر برخی اصلاحات در شیوه تنظیم‌گری این بازار صورت پذیرد.

بررسی مجدد شاخص‌های سنجش تمرکز در این بازار نشان می‌دهد این بازار همچنان درجه بالایی از تمرکز را دارد. از سوی دیگر عدم تحقق واردات خودرو به میزان مورد نیاز و نیز تداوم محدودیت‌هایی که برخی قوانین (همچون ماده (۱۲) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰.۷.۲۴ و تبصره (۵) ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.۹.۹) بر مقدار عرضه عمومی خودرو تحمیل کرده‌اند، باعث تداوم ناترازی در بازار خودرو شده‌اند و زمینه را برای تحقق قیمت غیرمتعارف در این بازار فراهم ساخته‌اند. به همین دلیل و به منظور صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان، این بازار نیازمند تداوم قاعده‌گذاری برای کشف قیمت منصفانه است.

شورای رقابت مطابق بند (۲) ماده (۶) دستورالعمل مزبور و به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در جلسه شماره ۶۳۲ مورخ ۱۴۰۲.۱۰.۱۲ خود، اصلاحات زیر را برای دستورالعمل مصوب جلسه ۵۴۳ مصوب کرد:

۱. قسمت پایانی بند (۳-۱) ماده (۳) به شرح زیر اصلاح می‌شود.

«که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌شود. وزارت صمت قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.»

۲. متن زیر به عنوان «تبصره ۲» به ذیل ماده (۴) دستورالعمل اضافه و عنوان تبصره موجود به «تبصره یک» اصلاح می‌شود:

«تبصره ۲: مشمولین ماده (۱۲) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰.۷.۲۴ و تبصره (۵) ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.۹.۹، مشمول این ماده نیستند.»

۳. بند (۵) ماده (۵) دستورالعمل به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«عرضه‌کنندگان خودرو مکلّف هستند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند. نظارت بر عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو در سامانه مذکور برعهده وزارت صمت است.»

۴. متن زیر به عنوان ماده (۷) به دستورالعمل اضافه می‌شود.

«وزارت صمت‌ می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودرو‌ها از شمول ضابطه قیمتی بند ۳-۱ ماده ۳ و ماده ۴ این دستورالعمل با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه کند.»

بر اساس دستورالعمل جدید، از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را رأساً ابلاغ کند و اگر شورا در نحوه اجرا شاهد ایراد باشد، ورود خواهد کرد.

برچسب ها: شورای رقابت ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا سارانی
۱۲:۳۳ ۱۷ دی ۱۴۰۲
خسته نباشی دمتون گرم طبق معمول و حرفای همیشگی واقعا برا خودم متاسفم ک تو همچین جامعه ایی دارم زندگی میکنم ک با این بدبختی باید ب سر ببرم متاسم برای همتون یک بار نشد حرکت بزنین ک مردم بیچاره از پسش بر بیان ی دل خوش از بالا بالاهامون داشته باشیم ک بگیم اره دمشون گرم برا مردمشون کم نمیزارن همون ایالات خارجی برا شما خوبن تا چیزی میشه برا اونا حق دارین حرکت بزنین اما ما ک از خودتونیم میگین ن بزار ادامه بدن اینا مقاومتشون بیشتره اینا تحمل میارن اینا از گرونی خوششون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۴ دی ۱۴۰۲
چه عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۴ دی ۱۴۰۲
مسابقه گران فروشی چند سالی است که تمامی محصولات سرمایه ای و مصرفی و ضروری خانواده ها را گرفته . و حتی خدمات شامل تعمیرات ضروری از خودرو تا لوازم خانگی و تعمیرات آسانسور و درب بازکن های مجنمع ها و و و .... ؛ و همچنان در حال رکوردهای جدید و روزانه و در مواردی ساعتی است.مسئولین محترم کمک کمک!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۳ دی ۱۴۰۲
اینم که شد دستوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۳ دی ۱۴۰۲
موقع انتخابات میشه مردم کمک کنند. ۲۲ بهمن میشه مردم. ۹ دی میشه، مردم. روز قدس میشه، مردم. بعد این مردم نجیب باید خودرو را ۳ برابر قیمت واقعیش بخرند.... واقعا جای تأسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۳ دی ۱۴۰۲
تبصره و ماده و .... هی تو این متن زدن خ.اننده گیج بشه ولی خوب با دقت خوانده شود یعنی قیمت گذاری دست وزارت صمت است یا میره اون مسیر
هیچی گوشت ذو دادن دسته گربه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۳ دی ۱۴۰۲
خب آخر همه ی این حرفا یعنی چی؟
بالاخره به ما که یک سال چشم انتظار خودروی ثبت نامی خود بودیم و با سختی ۱۰۰ ملیون در حساب بلوکه کردیم و حالا یک به بهانه ی ارتقاء یافته یک دفعه ۲۰۰ ملیون روی قیمت ماشینمون که یکبار دیگه هم امسال گرونش کردند گذاشتند، با چه قیمت ماشین میدند؟ یکی این حرفهای قلمبه سلمبه را ترجمه کنه ببینیم کلاه گشادتری میخوان سرمون بذارند یا از حق ما دفاع کردن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۳ دی ۱۴۰۲
نمیدونم چرا این اصلاح همش، افزایشیه ، نه کاهشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ دی ۱۴۰۲
شورای رقابت با قیمت های دستوری کمک زیادی به دلالان کرد و کمر تولید کنندگان و سهامداران را بد جوری شکست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۳۲ ۱۳ دی ۱۴۰۲
اینا که تا دو سال دیگه همه محصولاشونو پیش فروش کردن چه قیمتگذاری؟! وقتی خودرو برای فروش ندارن ممنوعیت واردات برای حمایت خودروساز ایرانی چه معنی داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۳ دی ۱۴۰۲
۴۰ ساله سرکاریم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۳ دی ۱۴۰۲
سلام.چرا ایران خودرو به تعهداتش در رابطه با تحویل اولویت زمستان ۱۴۰۲ عمل نمی کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۸ دی ۱۴۰۲
سلام. بزگوار صبور باش من شهریور تکمیل وجه کردم قرار بوده مهر تحویل بدن هنوز تحویل ندادنم شما صحبت از موعد زمستان میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۳ دی ۱۴۰۲
وقتی آب سر بالا بره قورباغه ابو عطا میخونه، وقتی جلوی واردات خودروهای باکیفیت گرفته بشه و مردم حق انتخاب نداشته باشند و محکوم به استفاده از محصولات بی کیفیت با چندین برابر قیمت واقعی بشن، طبیعیه فرغون سازان هر هفته قیمت فرغونها خود را افزایش بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۳ دی ۱۴۰۲
تازه چند ماهه نیست گرون کردید تف به شرفتون بازم میخوایید گران کنید!! تف تف تف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۳ دی ۱۴۰۲
قیمت خودرو های سایپا واقعا خیلی بالاست، لطفا تجدید نظر کنید
Iran (Islamic Republic of)
wqeqw
۱۸:۱۹ ۱۳ دی ۱۴۰۲
ای بابا خوبه شما نمیخواین بنز و پورشه و هیوندا به مردم بدین که هرروز برای چند تا فرغون جلسه تعیین قیمت میزارید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۳ دی ۱۴۰۲
سلان ۱۰۰میلیون مارو بلوکه کردندبعداز یکسال ایرانخودرو خودروی ثبت نامی ما رو یعنی تارا v1روتحویل نمی‌دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۳ دی ۱۴۰۲
شورای رقابت سم مهلک برای تولید و بلای جان سهامداران وعامل اصل زیان مردم در بورس
آخرین اخبار