سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز از پروژههای عمرانی و حملونقل منطقه ۲۱ تهران بازدید کرد. در این بازدید میدانی که حدود ۵ ساعت به طول انجامید آخرین وضعیت پروژههای منطقه ۲۱ تهران و برنامههای پیش روی این منطقه تشریح شد.
در ابتدای این برنامه بازدیدی از زیرگذر فتح باغستان انجام شد؛ بنا بر اعلام شهرداری منطقه ۲۱ احداث این زیرگذر از سال ۹۸ آغاز شده بود و برنامه اولیه ما این است که در بهمن ماه این زیرگذر به بهرهبرداری برسد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به احداث این زیرگذر گفت: دوری کردن از پروژههای خودرومحور سیاستی است که دنبال میکنیم، اما احداث این پروژه به منظور افزایش ایمنی و کاهش تلفات بوده است. از پروژههای قوری چای، دوربرگردان کیلومتر ۱۸ بزرگراه فتح، درمانگاه منطقه ۲۱، خیابانهای تازه تاسیس جهاد جنوبی و عاشری و مجموعه در دست احداث شهربانو بازدید به عمل آمد.
تشکری هاشمی در این بازدید با بیان اینکه منطقه ۲۱ به دلیل سابقه تاریخی طولانی با مسائل عدیدهای مواجه است، گفت: وجود کارخانههای متعدد در منطقه چالش است و هیچکس نمیتواند این کارخانهها را از منطقه بیرون کند و برهمین اساس باید با دنبال حل چالش آنها باشیم.
وی با تاکید بر اینکه برای شغلهای مزاحم باید راه حل اندیشید، اظهار کرد: هیچ شغلی نمیتواند خیابان را از شهروندان بگیرد، ما باید به دنبال راه حلهای ترمیمی باشیم اگر به ۵۰ سال قبل باز میگشتیم باید تمام کارخانهها را به سمت شرق تهران میبردیم و سکونت را به غرب میآوردیم تا دچار چالشهای کنونی نباشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: با اعداد و ارقام ارائه شده میتوان متوجه شد که وضعیت منطقه در حوزه حملونقل بسیار بحرانی است و تعداد اتوبوسهای موجود کفاف سفرها را نمیدهد. از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری تاکنون ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شده است و درصورت تقسیم مساوی باید ۳۰ اتوبوس به منطقه ۲۱ داده میشد، اما تنها یک اتوبوس تحویل منطقه داده شده و این هیچ توجیهی ندارد.
تشکری هاشمی با اشاره به واردات اتوبوسهای جدید گفت: درد شهروندان نبود ناوگان حملونقل عمومی است؛ تاکید ما بر این است که باید از اوضاع در معرض انحطاط جلوگیری شود هرچند واردات اتوبوس برقی خوب است، اما قیمت هر اتوبوس برقی معادل ۳ اتوبوس دیزلی است و برهمین اساس باید پیش از خرید اتوبوس برقی درد مردم را با واردات اتوبوس دیزلی درمان کرد.
وی با تاکید بر اینکه شک نکنید از هیچ اقدامی برای واردات اتوبوس دریغ نخواهیم کرد، گفت: من هم درد معاونت و هم درد شهروندان را درک میکنم و برهمین اساس بود که برای اولین بار در بودجه سال جاری مبلغ ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسها تخصیص دادیم، اما از این مبلغ تنها درصد اندکی استفاده شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به مطالعات حملونقلی برای احداث ایستگاه مترو در مناطق گفت: میدانیم که دسترسی منطقه به مترو بسیار کم است، اما قرار نیست مترو محله به محله بچرخرد بلکه در کریدور پر جمعیت احداث میشود البته با این وجود قرار بر این شده است تا بازنگری جدی در خطوط مترو انجام شود.
تشکری هاشمی ادامه داد: مناطق ۲۱، ۲۲، ۵، ۱۸ دچار فقر ریلی هستند و در بازنگری خطوط جدید به توسعه آینده شهر، تراکم جمعیت و نیاز شهروندان پاسخ میدهیم.
وی در خصوص زیرگذر ایران خودرو گفت: در بودجه سال آینده برای این پروژه ردیف بودجه تعیین شد دوربرگردانهای همسطح باید به مرور حذف شوند، زیرا این دوربرگردانها عمدتا قتلگاه هستند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به دوچرخهسواری بیان کرد:، اما آنچه مشخص است اهمیت ایجاد و توسعه فرهنگ دوچرخه سواری است نه احداث مسیر آن، چرا باید مسیری را ایجاد کنیم که هیچ دوچرخهای از آن عبور نمیکند؟
تشکری هاشمی تصریح کرد: خیابانهای ما باید تبدیل به خیابانهایی شوند که شهروندان به راحتی از آن عبور کنند باید برای شهروندان گذرگاه ایمن ایجاد کنیم احداث سرعتگیرهای بلند به هیچ وجه مناسب نیستند، ما باید از طریق تابلوهای راهنمایی، چراغها و سیستمهای هوشمند به رانندگان هشدار دهیم و، اما به جای این کار سرعتگیرهایی کوهانی را ایجاد کردهایم.
وی گفت: از جلسه قبل تا امروز اقدامات خوب بسیاری همچون آسفالتریزی و اصلاحات مهندسی انجام شده است، از تمام پروژههای سطح منطقه بازدید به عمل آمد و در نوبت بازهم به حل مشکلات میپردازیم و تا جایی که بتوانیم تمامی مشکلات را حل خواهیم کرد.