پنج اصل علمی که در مدرسه اشتباه یاد گرفته‌ایم

مطالبی در کتاب‌های درسی ما وجود دارند که از مدت‌ها پیش نادرستی آن‌ها مشخص شده است، اما هنوز از کتاب‌ها حذف نشده‌اند.

گاهی مطالبی در کتب درسی وجود دارند که ممکن است درست نباشند. در ادامه  به مرور برخی از این ایرادات پرداخته‌ایم.

بیایید با یک امتحان شروع کنیم: ۱. چند حس دارید؟ ۲. کدام‌یک از این موارد مغناطیسی هستند: گوجه فرنگی، شما یا گیره کاغذ؟ ۳. رنگ‌های اصلی کدام‌اند؟ ۴. کدام ناحیه از زبان طعم تلخ را احساس می‌کند؟ ۵. حالات ماده کدام‌اند؟

اگر پاسخ شما به پنج سوال فوق به این صورت بود: گیره کاغذ؛ قرمز، زرد و آبی؛ ته زبان و گاز، مایع و جامد، در امتحان مدرسه نمره کامل می‌گیرید، اما واقعیت این است که درمورد همه اشتباه می‌کنید. در ادامه  به این موارد اشاره می‌کنیم.

حس ششم و فراتر از آن

حس چشایی، لامسه، بینایی، شنوایی و بویایی به هیچ عنوان کل راه‌هایی را در برنمی‌گیرند که از آن طریق دنیا را احساس می‌کنیم. ما حرکت را از طریق شتاب‌سنج‌هایی که در سیستم دهلیزی در گوشمان قرار دارند، حس می‌کنیم. حرکت مایع در مجاری کوچکی که در اعماق گوش ما قرار دارند، به ما اجازه می‌دهد حرکت را حس کنیم و حس تعادل خود را به کار ببریم.

وقتی نفس خود را نگه می‌داریم، احساس می‌کنیم خون ما اسیدی می‌شود، زیرا کربن دی اکسید در آن حل می‌شود و کربنیک اسید را تولید می‌کند. علاوه‌براین، حواس دما، درد و زمان و حس‌های فراوان دیگری وجود دارند که به ما امکان می‌دهند به نیاز‌های درون و محیط اطراف خود پاسخ دهیم.


بیشتربخوانید 


دافعه مغناطیسی

فقط گیره‌های کاغد مغناطیسی نیستند. گوجه فرنگی و انسان نیز با میدان‌های مغناطیسی تعامل دارند.

گیره کاغذ و سایر اشیایی که حاوی آهن، کبالت و نیکل هستند، فرومغناطیس نامیده می‌شوند، به این معنا که جذب میدان‌های مغناطیسی می‌شوند. این درحالی است که آب درون بدن شما و گوجه فرنگی (یا به‌طور دقیق‌تر هسته‌های هیدروژن موجود در آب بدن شما و گوجه فرنگی) توسط میدان‌های معناطیسی دفع می‌شود. این نوع تعامل دیامغناطیس نام دارد.

اما نیرو‌های درگیر فوق‌العاده ضعیف هستند. بنابراین، درحالت طبیعی متوجه آن‌ها نمی‌شوید؛ مگر آنکه در دستگاه ام‌آرآی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) قرار بگیرید. در آن‌جا، آهنربای بزرگی وجود دارد که هسته‌های اتم‌های مختلف درون بدن را به گونه‌ای دستکاری می‌کند که حاصل آن ایجاد تصاویر دقیقی از عملکرد درونی بدن است.

البته برای مشاهده فعل‌وانفعالات دیامغناطیس نیازی به رفتن به بیمارستان ندارید. فقط از چند عدد گوجه فرنگی گیلاسی، یک آهنربای قوی و سیخ کباب چوبی نازک و یک سنجاق استفاده کنید.

رنگ‌های اصلی

به شما آموزش داده شده است که رنگ‌های اصلی آن‌هایی هستند که با مخلوط کردن رنگ‌های دیگر نمی‌توان تولید کرد و همه رنگ‌های دیگر با ترکیب این سه رنگ اصلی می‌توانند تولید شوند. اما رنگ‌های قرمز و آبی با این تعریف مطابقت ندارند. با مخلوط کردن رنگ زرد با رنگ سرخابی، می‌توانید رنگ قرمز تولید کنید. در حالی‌که ترکیب سرخابی با رنگ فیروزه‌ای رنگ آبی تولید می‌کند. درهمین‌حین، اگر فقط با رنگ قرمز، آبی و زرد شروع کنید، طیف بزرگی از رنگ‌ها را نمی‌توانید تولید کنید.

نظریه‌پردازان رنگ تا پایان قرن نوزدهم رنگ‌های اصلی واقعی را مشخص کردند، اما این موضوع به دلایلی به برنامه‌های درسی مدارس راه پیدا نکرد. اثبات این موضوع در کارتریج‌های چاپگر رنگی شما است. آن‌ها به رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد و سرخابی، یعنی رنگ‌های اصلی حقیقی هستند.

گیرنده‌های چشایی طعم تلخ

بین مناطق یک تا چهار زبان هیچ تفاوتی وجود ندارد. نقشه‌های زبان کتاب‌های زیست‌شناسی را به خاطر دارید؟ آن‌ها به وضوح نشان می‌دهند جوانه‌های چشایی طعم تلخ در ته زبان شما قرار دارند و گیرنده‌های طعم شیرین، ترش و شور مناطق مجزای خاص خود را دارند.

نقشه‌های زبان اولین بار در سال ۱۹۴۲ پس از اینکه ادوین بورینگ از دانشگاه هاروارد، مطالعه‌ای آلمانی از سال ۱۹۰۱ را به اشتباه تفسیر کرد، ظاهر شد. با وجود اشتباه بورینگ، نقشه‌ها به‌زودی در متون مدارس ظاهر شدند. سپس در سال ۱۹۷۴ این موضوع بازبینی مجدد شد و کاملا از اعتبار افتاد. با این وجود، پس از بیش از ۴۰ سال، این نقشه‌ها همچنان در کتاب‌های درسی زیست‌شناسی وجود دارد.

حالت‌های ماده

یاد گرفته‌ایم مواد جامد شکل ثابتی دارند، زیرا مولکول‌های درون آن‌ها منظم هستند. این مواد می‌توانند به مایعاتی با حجم ثابت تبدیل شوند و می‌توانند جاری شوند. مایعات تبخیر می‌شوند و گاز‌هایی را تشکیل می‌دهند که منبسط می‌شوند تا حجم موجود را پر کنند. خلاصه اینکه ما سه حالت ماده داریم.

با این‌حال، انتظار می‌رود حالت‌های بیشتری از ماده وجود داشته باشد. بلور‌های مایع مولکول‌هایی دارند که مانند جامد مرتب شده‌اند، اما مانند مایع سیال هستند. این خواص برای سلول‌ها، شامپو و البته نمایشگر کریستال مایع یا اِل‌سی‌دی شما حیاتی است. اما حالت‌های ماده از این هم بیشتر است و پلاسما، چگالش بوز–اینشتین، ابرسیال و ده‌ها مورد دیگر وجود دارد.

زمان بازنویسی کتاب‌های درسی فرارسیده است؟

خیلی بیشتر از پنج واقعیت وجود دارد که باید در کتاب‌های درسی اصلاح شوند.

پیشنهاد نمی‌شود آموزش درباره موادی را که فقط در آزمایشگاه‌های فیزیک برنده جایزه نوبل ظاهر می‌شوند، به کودکان ۶ ساله شروع کنیم یا کتاب‌های درسی را با جزئیات ده‌ها حواس پر کنیم، اما شاید بهتر باشد دیگر این دروغ‌ها را به کودکان نگوییم.

بهتر است، درس زیست‌شناسی درمورد حواس به این شکل شروع شود که: ما حواس زیادی داریم، اما فعلا درباره پنج مورد آن‌ها یاد می‌گیریم یا در جمله‌ای به وجود بیشتر از سه حالت ماده اشاره کنیم. درمورد نقشه زبان هم کافی است فقط آن صفحه را از کتاب حذف کنیم.

منبع: خبرآنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۲۶ دی ۱۴۰۲
سلام و ممنون بابت یادآوری و آموزش...
فقط با اینهمه آموزش اشتباه که قبلاً بزور توی سرمون جا دادن از کجا معلوم که در آینده نزدیک بازم همین به اصطلاح مطالب جدید کلی اشتباه و ایراد ازشون بیرون نزنه و این روند تا... ادامه نداشته باشه
خلاصه همه دوران ها و نسل ها انگار همین داستان رو دارن و مهم اینه که به همدیگه در همین حد کم هم انرژی و حرف مثبت بدیم مخصوصاً توی این روزا...?????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۴ ۲۲ دی ۱۴۰۲
اشتباه ترین مطالب درسی اینکه زوری دین و مذهب رو از سن کم وارد مغزش بکنی بعد که بزرگ شد میبینن همش سرکاریه و اینا فقط برا خر کردن مردم بوده اونا دارن کشور رو غارت میکنن برا عربهای تازی و گستاخ
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۱۲:۴۳ ۲۰ دی ۱۴۰۲
سلام
دوره ابتدائی و دوره دیگر مدرسه این آموزش مفید

علم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۸ دی ۱۴۰۲
الان دونستن طیف رنگ مهمه یا سبک زندگی ؟؟؟؟ بچه تو الف ب زندگی مونده نمیتونه تشخیص بده کدوم راه درسته نمیدونه باید چطوری مشتق رو تو زندگی به کار ببره چقدر این درس واقعا مهمه مخصوصا تو درک زندگی ......... مگه ن ؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۷ دی ۱۴۰۲
سلام.
توی مدارس ایران فقط یک سری معلوماتی رو بهمون منتقل کردند که خیلی های اون ها هم منسوخ شده بودو به هیچ دردی از درد های زندگیمون نخورد. هرچند نسل جدید هم از ما ها بدتر میشند. با کلاس های مجازی و تعطیلی های پی در پی که قطعا درآینده نسلی میشند که حاصل ضرب دو در چهار رو هم بلد نیستند
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۱:۱۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
انصاف داشته باشید این مطالب در حد ابتدایی هستش تو مقطع دبیرستان و دانشگاه با جواب کامل سوالات بالا آشنا میشن...
یک کم واقع بین باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
میخ در ماست
۱۳:۴۵ ۱۷ دی ۱۴۰۲
وعده گاه همه ما و شما جهت انتقام از معلمانی ک این چیزها را به من و شما یاد دادند
صحرای محشر _ سر پل صراط
اطلاع رسانی فراموش نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۸ دی ۱۴۰۲
معلم چیکار کنه اونم موظف هست هرچی بالایی ها میگن اجرا کنه دستتون به لوج نشین نمیرسه به مردم بیچاره وعده پل صراط میدین معلم هم مثل شما ی آدم معمولیه معمولیه برین یقه باعث و بانی رو بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۹ دی ۱۴۰۲
معلم چیکار کنه اخه . وقتی توی برنامه ریزی درسی و کتاب های درسی اومده معلم هم موظفه درس بده . فردا توی کنکور و امتحان نهایی و ... میاد صد نفر معترض میشن که چرا درس ندادی
Iran (Islamic Republic of)
میخ در ماست
۰۵:۱۸ ۲۱ دی ۱۴۰۲
عزیزم من داشتم شوخی می‌کردم
معلمان و آموزگاران عزیز تاج سر منن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۱ دی ۱۴۰۲
چه ربطی به معلم بدبخت داره اوناییکه کتابها رو نوشتن رو باید لعنت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۶ دی ۱۴۰۲
به نظر منم مطالب کتابهای درسی کشور ما به درد نمیخوره،یه سری اطلاعات غلط و درس‌هایی که باید دبیرستان آموزش داده بشه ،به بچه‌های بیچاره یاد میدن و اونا رو از درس و مدرسه زده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۶ دی ۱۴۰۲
دانشمندان هسته ای مان و فرار مغز ها درس رابا بابا آب داد بابا نان داد شروع نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۶ دی ۱۴۰۲
کلا نظام آموزشی دچار مشکله حتی
کتاب های درسی اکثرشون باید خوندن و یاد گرفتنشون اختیاری باشه و تاثیری در معدل نداشته باشه تو کنکور هم ازش سوال ندن
مثن الان تو ابتدایی ۴ روش ضرب ب بچه ها یاد میدن
بچه گیج شده مگه همون ضرب قدیم چش بود الان هم ک ماشین حساب همه کار هارو انجام میده هم با این روش شاد فضای مجازی مادر هارو کلافه کردن بیشتر کار هارو ب مادر تحمیل کردن
مثن معلما ی چیز یاد گرفتن ۱۰ تا صفحه کاربرگ میفرستن ک بچه بنویسه جدا از مشق درس مدرسش پس کی وقت میکنه بخونه
و خیلی اشکالات دیگری ک در نظام آموزشی هست از همه لحاظ
Iran (Islamic Republic of)
حسین معتمدی
۱۵:۲۳ ۱۶ دی ۱۴۰۲
واقعا چیز های جدیدی یاد گرفتم و سپاس از این متن
Iran (Islamic Republic of)
فتانه عبادی
۱۳:۲۷ ۱۶ دی ۱۴۰۲
عالی و مفید و سپاس
Iran (Islamic Republic of)
فتانه عبادی
۱۳:۲۷ ۱۶ دی ۱۴۰۲
در سالهایی که ما درس خوندیم عالی و مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۵۴ ۱۶ دی ۱۴۰۲
در واقع حس لامسه یکی از حواس پیکری هست و پنج حس ویژه انسان تعادل،شنوایی،بویایی،بینایی و چشایی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۷ دی ۱۴۰۲
نه دیگه! چطور چشایی یا بینایی هست شما شورش کردید و قاطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۶ دی ۱۴۰۲
برای منهم همیشه سوال بوده که چرا نیروی ماه و جاذبه ماه ، فقط روی آب و بلکه هزاران تن اب دریاها اثر دارد که باعث جزر و مد میشود اما روی خود کشتی ها و انسان‌ها و حتی یک تکه کاغذ و مقوا و چوب و تخته که روی همان آب ها هستند که آنها را به هوا ببرد ، خیر ..؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۶ دی ۱۴۰۲
یادگرفتم
ممنون از دغدغه تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۱۶ دی ۱۴۰۲
مگه تلخی رو ته زبانمون حس نمی کنیم هنوز هم؟؟!! نوک زبانمون شیرین رو؟
Iran (Islamic Republic of)
سیب
۰۱:۴۲ ۱۶ دی ۱۴۰۲
تمام این مواردی که گفتید توی کتاب های درسی به شکل درست شون دیدم تدریس کردم
Iran (Islamic Republic of)
کاکتوس
۰۱:۳۵ ۱۶ دی ۱۴۰۲
یعنی چی
تمام تدریس ها اشتباه بوده ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۵ دی ۱۴۰۲
من معلم هستم سال ۹۶ که معلم پایه دوم بودم اگه بگم یه نابغه تو کلاسم بود اغراق نکردم دقیقا در مورد حواس و حالات مواد گفت خانم بهتره بگین حواس بیشتره و حالات مواد هم بیشتره اما فعلا ما با این موارد آشنا می شویم بقیه رو هر کس دوست داره بدونه تحقیق کنه و واقعا من خودم اول تعجب کردم و بعد تحقیق و دیدم راست میگه از اون به بعد همسن میگم بهشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۵ دی ۱۴۰۲
???
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۵:۰۶ ۱۵ دی ۱۴۰۲
شما بنظرم اول برو محتوای کتاب های درسی الان رو بخون بعد نظر بده ، این چیزهایی که میگی تصورات شما از نگارش کتابهای گذشته است ، قرار نیست همه مطالب رو بچه‌ها در دبیرستان یاد بگیرند ، اما مطالب اشتباهی هم به این صورت که شما مطرح کردی در کتابها نیست و مثلاً در مورد حواس کتاب زیست به هیچ عنوان نگفته ما پنج حس داریم ،فقط به این پنج حس بیشتر پرداخته و اشاره ای گذرا به قشر ارتباطی کرده چون پرداختن به اون از حوصله کتاب و سن بچه‌ها خارجه یا مباحث دیگر
فکر کنم تازه ی چیزهایی رو شما آموختی و اینطور با شتاب به کتابها حمله می‌کنی و اونا رو قدیمی میدونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۵ دی ۱۴۰۲
اتفاقا از قدیم احتمال میدادم از اساس اینها اشتباه هست من هم از اول تلاش در فراگیری این متون نداشتم شکر خدا بعد از مرور زمان وپیشرفت علم نظریه من ثابت شد وخط بطلان بر اینها کشیده شد فقط دلم به همکلاسی‌های قدیم که بیشترشون الان مطب دارن میسوزه که بیشتر از سلول مغزی شون صرف محتویات غلط نمودن اما سلول من دست نخورده باقی موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۶ دی ۱۴۰۲
اشتباه نکن،اونا با همون تلاشی که بنظر شما بیهوده بود، دست کم ،چین خوردگیهای مغزشون رو بیشتر کردن ولی شما چی؟؟؟؟
بقول شاعر :«...کوشش بیهوده به از خفتگی».
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۴:۰۲ ۱۵ دی ۱۴۰۲
کتاب ها تر پایه و از اساس مشکل دارن،حرف فقط من نیست دبیرا و معلم های بچه هام هم هست،من برای اینکه فرزندم زبان انگلیسی رو یاد بگیره باید هزینه کنم بفرستم آموزشگاه زبان !این زبان آموزی مدرسه بدرد خودشون هم نمی خوره سواد انگلیسی رو خراب تر می کنه،کتاب تاریخ فشرده برای دبیرستان که لحاظ کردید دانش آموزان فقط برای نمره و حفظی می خوانند وگرنه این تاریخ رو یک سال بعد از اتمام مدرسه ازشون بپرسی اصلا یادشون نیست ،حق دارن چون خیلی سنگینه،و حتی داخل کتاب های تاریخ مدارس خیلی به نهضت ممنوعیت تنباکو اشاره کردن،خب این تنباکو که در زمان قاجار ممنوع شد به چه درد تاریخ شناسی فرزندان می خوره!؟
Iran (Islamic Republic of)
صدرا
۰۷:۵۳ ۱۵ دی ۱۴۰۲
یک چیز دیگه هم هست. در دوران دبستان و راهنمایی به ما میگفتند که اتم از یک هسته تشکیل شده که الکترون ها در اطراف ان میچرخند. این حرف اشتباه بود. مسیر حرکت الکترون ها مشخص نیست و حتی مکان یک الکترون هم دقیقا مشخص نیست. طبق معادله شرودینگر ما فقط میتونیم مکان هایی که احتمال حضور الکترون در ان هست را مشخص کنیم و مسیر حرکت الکترون اصلا مشخص نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۷ دی ۱۴۰۲
من اینو تو کتاب های درسی خوندم چیز جدیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
راضیه
۰۶:۴۰ ۱۵ دی ۱۴۰۲
خیلی جیزها را اشتباه یاد داده اند در طب شیمیایی که تزریق واکسن اجباری شده اند از اشتباهات بشر در زمینه ی سلامت انسان هاست و تا انقراض بشر از روی کره ی زمین ادامه خواهد یافت ، طب اسلامی که ائمه گفته اند درست ترین آنهاهست که کم توجهی میشه ، در محیط زیست ، در تاریخ کلا اطلاعات غلط می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۵ دی ۱۴۰۲
برید ببینیم چکار می‌کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین فیاض
۰۸:۴۵ ۱۶ دی ۱۴۰۲
اول صبحی درود به شما.
پیامی و نقلی که خنده بر لبی آورد نکوترین پیام ست.
ما اکثر مطالب و اشتباه یاد گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۵ دی ۱۴۰۲
درست می گویید اما چه فایده ای دارد برای دانش آموزانی که هر را از بر تشخیص نمی دهند و فقط برای وقت گذرانی و دور همی به کلاس می روند و مگر این موضوعات برایشان اهمیت دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
سیده فاطمه موسوی
۰۸:۴۲ ۱۶ دی ۱۴۰۲
ناشناس شما نمی‌تونید درباره من دانش آموز وهمه دانش آموزان دیگه اینطور صحبت کنید. شاید حرفتون درباره بعضیا درست باشه ولی واسه بعضیا نه.الکی واسه خودتون تعیین تکلیف نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۶ دی ۱۴۰۲
شما نمی‌توانید برای ما رئیس بازی در بیایید واقعا برای شما متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۷ دی ۱۴۰۲
شاید بعضی ها مدرسه و درس و ایندشون رو به مسخره گرفته باشن اما همه اینطور نیستن . وقتی همین نسلی که اینطور مسخرمون میکنید دنیا شاید نه ولی حداقل ایران رو از نظر علم و تکنولوژی و هر چیز دیگه تغییر دادیم اون موقع چی میخواید بگید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Atena
۱۴:۳۱ ۱۷ دی ۱۴۰۲
چرا تر و خشک رو با هم میسوزونید؟ هر کی میره مدرسه فقط برای وقت گذروندن نمیره، میره که چیزی به دانایی هاش اضافه بشه. ما داریم اینجا زحمت میکشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۸ دی ۱۴۰۲
ناشناس بی منطق کاش اول متوجه حرفی که میخوای بزنی باشی بعد به زبون بیاریش
یه روزی جواب شما و امثال شما رو که ما و زندگی ما رو به مسخره گرفتید و الکی هر تهمتی به نسل ما میزنید میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۵ دی ۱۴۰۲
متاسفانه این ها را به اجبار سیستم آموزشی بهمون یاد داد. و الان بعد از گذشت حدوداً ۴ دهه تازه متوجه شدن تموم سیتم آموزش ایراد داشته و برگشتند به خونه اول و اون هم از دانشگاهامون که یه دوره ای باید چند سال پشت کنکور میموندیم تا با علم و دانش بهتری وارد دانشگاه بشیم و الان به هر طریقی مدرک میدن، فقط میخوان دانشگاه پر باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۵ دی ۱۴۰۲
مطالب مزخرف!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۵ دی ۱۴۰۲
اشکالات علمی به کنارموضوعات اجتماعی وفرهنگی غلط جا افتاده در جامعه هم باید در سیتم آموزشی اصلاح شود مثلن این جمله که خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو،بابا نان داد . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۵ دی ۱۴۰۲
خودمون فعلا با این وضع اقتصادی خوب فهمیدیم که بابا پدرش دراومده تا نان بده و درامدش کفاف زندگیمونو نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۶ دی ۱۴۰۲
بابا نان داد کجاش اشتباهه؟! بابا پدرش درمیاد نان میده اونوقت یک عده انکار میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۴ ۱۴ دی ۱۴۰۲
ایناکه گفتی درسته مثل حس ترس خودش حس جداگانه است ک بالمس شدن شنیدن دیدن وغیره ب مادست میده وگاهی در ناخوداگاه ما میترسیم. اما مهمتر ازین دروغها بقول شما اتفاق بدی افتاده که من پدر درزمان تحصیل پدر بیسوادم خب سوادنداشت ودرنتیجه کمکی هم نتونست... اما منی ک سال65ابتدایی وبعد رو خوندم دیپلم گرفتم الان نمتونم ب بچم کمکی کنم درحقیقت دروس انگار برعکس شده قابل فهم مانیست.. بازهم من شدم بیسواد مثل پدرم وباز فرزندم نسبت ب فرزندش. مثال پسری ک درسن8سالگی هست چراباید وضو یادبگیره درحالیکه قاعده شرعی میگ15سال.. این بچه هنوز درک درستی ازکلمات مسح.. آرنج.. رو ب پایین.. نیت... نداره خب این دیگ چجور منطقیه!!!؟ وزیر محترم؟ لطفا یک کار بکن اونم اینکه چند استاد واقعی فهیم پیداکن وکتاب های درسی ابتدایی وراهنمایی رو بازخوانی کن... رفع ایراد کن.. استعداد یابی به زیاد فهیمیدن نیس ب اینه ک چکاری رو بتونه ب بهترین شکل ممکن ک دیگران نتونن انجام بدن رو انجام دادن. این استعداد خاص شخص میشه. کاش کسی پیگیر بشه
Iran (Islamic Republic of)
f
۱۸:۰۲ ۱۵ دی ۱۴۰۲
واقعا درسته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۷ ۱۵ دی ۱۴۰۲
اگر همه مثل شما فکر میکردن دنیا جای بهتری برای امثال من بود
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۲:۲۳ ۱۵ دی ۱۴۰۲
سلام دوست عزیز. ضمن عرض تسلیت به مناسبت جنایت تروریستی کرمان و شهادت هموطنان عزیزمان
این حرف درست نیست که چون پانزده سالگی به سن شرعی می‌رسیم باید همان موقع یاد بگیریم بلاخره خیلی از چیز ها برای اینکه در ما انسان ها به درستی شکل بگیره باید با تمرین و ممارست باشه. مثلاً شما فرض کنید بگیم که تا زمانی که بچه سرمانخورده بهش هیچ اطلاعاتی در مورد سرماخوردگی ندیم بچه چمدونه ویروس و ... اینجوری قضیه این میشه که وقتی متوجه میشه که کار از کار گذشته اتفاقا باید این کارها رو یاد بگیرن. یا مثلاً یک اشتباه دیگر بین والدین این هست که به بچه ها اجازه نمیدهم که دست به یک چیزی تو خونه بزنن می‌خوان برن آب بخورن به خاطر اینکه ظرف لیوان رو نشکنن میگن نه نمی‌خواد بری یا یک سری کارهای فنی یا مثلاً این مقدمه و زمینه این رو فراهم می‌کنیم که بچه چجوری خرج کردن و درآمد درآوردن تا یک مقداری نه به طور کامل مثل بزرگسالی یاد بگیره با تشکر از توجه شما
Iran (Islamic Republic of)
حسین فیاض
۰۸:۴۹ ۱۶ دی ۱۴۰۲
در مدرسه چیزهایی خوبی یاد گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۲۱ ۱۴ دی ۱۴۰۲
خیلی از چیزهای دیگر هم هست که در مدرسه اشتباهی یاد گرفته ایم مثل خیلی از علوم که منشا آنرا غربیها میدانیم در حالیکه بیشتر آنها اولین بار توسط مسلمانان بیان شده است. مثلا کشف میکربها و عامل بودن عوامل عفونی برای بعضی بیماریها و سرایت آنها که اولین بار بوسیله ابن سینا بیان شده است و مثالهای دیگر هم که در سخنرانیهای استا د رحیم پور ازغدی وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۴۲ ۱۴ دی ۱۴۰۲
بخشی از گفته ها تون درسته بخشی هم نادرست - اولا اینکه در تمام دنیا در مقاطع اولیه تمامی مفاهیم علوم و ریاضیات به صورت کلی گویی میشود و با بالا رفتن مقاطع به جزئیات آنها پرداخته میشود و مطالب بسط داده می شوند که روش صحیحی است - این ضعف بسیار شدید سیستم آموزشی کشور ایران است که خود را بیگانه از علوم می بینید - معلفین کتاب های درسی ایران با اینکه از درجه بالای علمی برخوردار بودن در تالیف کتاب های درسی به روز بسیار کم کاری کردن - و معلمین که از لحاظ علوم روز دنیا بسیار عقب مانده - من به عنوان یه ده شصتی کاملا به خاطر دارم که تمام رسانه های آن زمان در سالهای 1371-1373 گزارش میدادن تمامی کتاب های درسی ما سابقه 30 ساله دارندن و هیچ تالیف و ویرایش جدیدی صورت نگرفته این یعنی عقب ماندگی محض در زمانیکه دنیا در حال پیشرفت بود ما در خواب بودیم این سبک آموزش هم چنان تا به اکنون ادامه دار هست چون معلمین ما هیچ علاقه ای به آموختن مطالب جدید و آموختن به دانش آموزان شان ندارند - یکی دیگر از دلایل این موضوع دسته بندی اشتباه دروس و مطالب در مقطع دبیرستان در ایران می باشد و گروه بندی دانش آموزان در رشته های علوم ریاضی و علوم تجربی و علوم انسانی و علوم فنی و حرفه ای و هنر است دانش آموزان با آموخته های بسیار ناقص وارد یه چرخه اشتباه شده و از هم تفکیک میشوند که این شرایط را بحرانی تر از همیشه میکند. بعضی ها بیگانه از علوم و بعضی ها هم با موضوعات جدید روبرو میشوند که هیچ پیش زمینه از این مطالب در ذهن شان ساخته نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۴ دی ۱۴۰۲
اختلاف حقوق با مخارج زندگی خیلی زیاد است باید حقوق به حداقل ۱۰۰۰ دلار در ماه برسد.
هزینه ها دلاری است درامد ریالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۴ دی ۱۴۰۲
بله مثل کتاب تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
كماندوي پير
۲۱:۱۷ ۱۴ دی ۱۴۰۲
كجاي كاري بنده خداپشت تمام كتابهاي پايه دوم دوره اول،همون دوم ابتدايي خودمون،يا اسم خدا داره يا اسم جلاله الله حالا پيدا كنيد پرتقال فروش رو.
لمس كتاب و وضو واحترام به مقدسات ؟من پليور كه آرم جمهوري اسلامي داشت وقت قضاي حاجت در مى آوردم. ضمناگروه ويراستاري شون چند تا دكتر و ....بي سواد اسما شون هست.
Iran (Islamic Republic of)
سیب
۰۱:۳۸ ۱۶ دی ۱۴۰۲
میگن برای همه چیز باید خدا رو شکر کرد
Canada
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۴ دی ۱۴۰۲
پیشکش ......
دبستان ، ادبستان باشد فیلم خانه دوست کجاست و بچه ها دوست هم نه رقابت کور و گسستن
دبیرها دوست و رفیق شفیق باشند
استادها هم بماند .... چون همه بدبختی از آنهاست میخ تابوت جوانان بدست آنها و آخرین ضربه به سرنوشت و آرزوهایشان ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۴ دی ۱۴۰۲
گزاره های علوم تجربی دائمی نیستن و قابل تغییرند . بنابراین موضوعات علم تجربی رو که بعد از مدتی و سال های بعد نقض می شوند نباید به عنوان دروغ گفتن به کودکان یا غیر آنها تلقی کرد. بلکه این ها با پیشرفت علم تصحیح می شوند وهمواره رو به پیشرفت بوده و در زندگی بشر تاثیر مثبت داشته ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۴ دی ۱۴۰۲
کلا نظام آموزشی از پایه مشکل داره...
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۹:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۲
سلام،

باید در اخبار گفته شود.
Canada
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۴ دی ۱۴۰۲
برای اینکه نوجوانان هر نوع فرقه را بشناسند
این کلیپ را ترجمه و برایشان به تصویر بکشید .لطفا
تا کلاه سرشون نره و جذب هیچ فرقه ای نشوند
Cult witness : the hidden world of Cults ( Documentary . Biography)

Best Documentary
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۴ دی ۱۴۰۲
کلا نظام آموزشی کشور از اول دبستان تا دکترا هیچ کاربرد اجتماعی یعنی حل معضلات جامعه ندارد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۵۰ ۱۴ دی ۱۴۰۲
وقت بازنگری شما در خبرهای اشتباه رسیده
من خودم معلم هستم و حداقل سه تا از این موارد تو کتابهایی که درس می دم به درستی ذکر شدن و شما اون اشتباهات رو از توهمات خودتون نوشتید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۵ دی ۱۴۰۲
منم دقیقا همین رو میخواستم بگم - اینکه شما یه مطلبی رو اشتباه یاد گرفتی دلیل بر این نیست که توی کتاب اشتباه تدریس شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۴ دی ۱۴۰۲
کتابهای معارف اسلامی هم باید باز نویسی بشه به جای متون ثقیل باید پاسخگوی شبهات فعلی و اینده دانش امور باشه
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۸:۳۰ ۱۴ دی ۱۴۰۲
به نظرم خیلی کار درستیه که این سبک اصلاح بشه و دانش آموزان از همان ابتدا یاد بگیرند که در مواردی که قابل سئوال میشه در کتاب تحقیق کنند و بر دانش خودشون اضافه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۴ دی ۱۴۰۲
چهار تا دری وری یاد گرفته ای بعد فکر میکنی بقیه چیزی نمی فهمند و تو دانایی؟و کتاب درسی را زیر سوال می بری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۴ دی ۱۴۰۲
همه چیزهایی که در تمام کتاب ها آمده اشتباه هست هر کس یه چیزی فهمیده و فکر کردن فهمیده تر هست زدن تو کتاب و اینا همه چرت و پرت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۵ دی ۱۴۰۲
?تمام کتاب ها!!!؟؟