سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بصورت کلی ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران وجود دارد که ۲۲ ایستگاه متعلق به شهرداری تهران و ۱۴ ایستگاه هم هم متعلق به سازمان محیط زیست است و شاخص آلودگی هم براساس میانگین این ۳۶ ایستگاه مشخص میشود.
وی ادامه داد: در شهرداری مرکز و در پارک جنگلی کوهسار دو دوربین نصب شده است که بصورت آنلاین وضعیت هوای تهران را نشان میدهد.
در ادامه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: درحال حاضر ۱۸ تابلو نمایشگر شاخص آلودگی در تهران وجود دارد که جز تابلوی استادیوم آزادی مابقی روشن هستند.
میرزایی قمی گفت: مذاکرات فشردهای با ژاپنیها انجام شده که نتیجه آن احداث و خریداری ۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوای جدید در تهران است.
وی با اشاره به علل آلودگی هوا در تهران اظهار کرد: در تابستان اوزن و در ۶ ماه دوم سال ذرات معلق pm۲.۵ علل اصلی آلودگی هوا هستند البته یکی از اقداماتی که انجام میدهیم نمونه برداری از سوخت گازوئیلی است که به شرکت واحد داده میشود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کرد: امسال مناقصه سیاهه انتشار انجام و دانشگاه علم و صنعت برنده این مناقصه شد و انتهای سال آینده نتیجه اولیه مطالعات مشخص میشود.
میرزایی قمی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدامی که در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام میدهیم پیش بینی آلودگی هوا است گفت: سامانهای ایجاد شده است که قابلیت پیش بینی هواشناسی، آلودگی و کیفیت هوای شهر تهران را دارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا را نیز ارائه میدهد.
وی تصریح کرد: برنامهای با ۱۵ محور در حوزه حمل و نقل تدوین شده است که در تمامی حوزهها راهکارهای کاهش آلودگی هوا را نشان میدهد و بر مبنای آن میتوانیم از شدت آلودگی هوای تهران بکاهیم.
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از اقدامات خوب و تلاشهای موثر شرکت در پایش آلودگی هوا و همکاری با نهادهای مرتبط، تاکید کرد اعداد و ارقام سیاهه آلودگی هوا نگران کننده است و مطابق با این سیاهه سهم آلودگی خودروهای دیزلی ۳۳ درصد براورد شده و بر این اساس باید تمرکز جدی روی خودروهای سنگین باری و مسافری داشت.
تشکری هاشمی افزود: شهردار تهران تاکید جدی بر برقی شدن اتوبوسها دارد و گرچه این اقدام خوب است، اما باید ضمن توجه به مسائل فنی، متناسب با سهم هر ناوکان برنامه مشخصی داشت.
وی با بیان اینکه باید در مکان یابی ایستگاههای اندازه گیری معیارهایی تعریف کرد که اطلاعات قابل اعتمادی به ما بدهند مثلا ایستگاهی که در کنار یک معبر پر تراکم است ممکن است میزان آلودگی را چند برابر ایستگاهی که داخل بوستان است نشان دهد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برای برنامه ریزی دقیق نیازمند دادههای قابل اعتمادتری هستیم و با کوشش این شرکت رسیدن به این دادها کاملا دسترس پذیر است.
تشکری هاشمی با اشاره به ردیف مربوط به موتورهای برقی بیان کرد: در حوزه موتور سیکلت برقی که مهمترین پروژه شرکت کنترل کیفیت هوا است گله داریم و باید مشخص شود چرا با وجود بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی پیشرفتی صورت نگرفته و کار قابل قبولی انجام نشده است.
وی ادامه داد: حتما شورای شهر این موضوع را پیگیری میکند و بودجه اختصاص یافته باید صرف توسعه فرهنگ استفاده از موتور برقی شود و تسهیل گری برای خریداران بشود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه باید اقداماتمان را اولویت بندی کنیم و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای حل یکی از بزرگترین چالشهای پایتخت که آلودگی هوا است باید حضوری فعال داشته باشد.