کریمی گفت: نوع خودرو‌های داخلی و میزان سوخت مصرفی آن‌ها عامل مهمی در بروز ناترازی بنزین در کشور است.

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: علت بروز ناترازی بنزین در کشور ما این است که میزان مصرف بنزین در کشور ما فوق‌العاده بالا است و در حدود ۲۰۰ میلیون لیتر یا شاید بیشتر از آن در روز بنزین و گازوئیل مصرف می‌کنیم.

وی ادامه داد: این میزان مصرف بنزین برای کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت در مقایسه با بسیاری از کشور‌هایی که جمعیتی به مراتب بیشتر از ما دارند و یا هم‌تراز با ما دارند، مصرف بسیار بالایی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه دلیل مصرف بالای بنزین در کشور ما را می‌توان در چند بخش تقسیم بندی کرد، اظهار کرد: یکی از دلایل بروز ناترازی بنزین در کشور ما مصرف مصرفانه این فرآورده سوختی است و این امر یک واقعیت است، چون ما روی بنزین و سایر انرژی‌ها و بسیاری از مسائل دیگر یارانه اعطا می‌کنیم و کنترلی هم بر روی مصرف این انرژی‌ها نداریم لذا باعث می‌شود که شاهد پدیده مصرف مصرفانه انرژی در کشور باشیم.

کریمی گفت: اینکه ما برای هر ترددی بخواهیم یک خودرو را به صورت تک‌سرنشین و در مسافت‌های کوتاه حرکت دهیم، عاقلانه و به صرفه نیست.

وی بیان کرد: خیلی از مواقع می‌توان از انواع وسیله‌های نقلیه دیگر که از سوخت فسیلی استفاده نمی‌کنند، استفاده کرد. اصلا صحیح نیست که با وسایلی تردد کنیم که از بنزین استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تمام مردم در کشور ما عادت کرده‌اند که برای مسافت‌های خیلی کوتاه از خودرو استفاده کنند و تمایلی ندارند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

کریمی با انتقاد از اینکه از روش‌های حمل‌ونقل دیگر مثل حمل‌ونقل ریلی و برقی استفاده نمی‌کنیم، بیان کرد: به‌عنوان مثال حمل‌ونقل ریلی و توسعه آن می‌تواند به میزان زیادی بار خودرو‌های موجود در خیابان‌ها را کاهش دهد و مصرف سوخت گازوئیل کامیون‌ها را کاهش دهد، اما تا کنون در کشور ما اجرایی نشده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه با استفاده از راه کار حمل‌ونقل ریلی و برقی می‌توان تا حدودی ناترازی بنزین را کاهش داد، ادامه داد: عامل دوم در بروز ناترازی بنزین بحث زیرساخت‌های ما است، چون این زیرساخت‌ها باعث مصرف بیشتر بنزین در کشور شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: نوع خودرو‌ها و میزان سوخت مصرفی آن‌ها عامل مهم دیگری در بروز ناترازی انرژی در کشور ما است. وقتی مصرف سوخت در خودرو‌های تولید داخل بالا باشد دارنده آن خودرو مجبور است که بنزین یا گازوئیل بیشتری نسبت به خودرو‌های مشابه که در سایر کشور‌ها وجود دارد، استفاده کند.

کریمی گفت: هم‌اکنون خیلی از کشور‌های دنیا به سمت خودرو‌های برقی رفته‌اند و برخی از کشور‌ها تا ۵۰ درصد خودروهایشان را برقی کرده‌اند و یا در خصوص حمل‌ونقل اقدام به توسعه حمل‌ونقل ریلی کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۹:۱۹ ۲۳ دی ۱۴۰۲
با ی حساب سر انگشتی تقریبا هزینه سوخت مازادی که خودور های داخلی روی دست کشور میذاره علاوه بر آلودگی و نا امنی جاده ها تقریبا به اندازه کل سهام انها هست در حدود دو یا سال مصرف مازاد، انشالله مسئولین جهادی هر چه سریعتر در صورت امکان رسیدگی های لازم را انجام بدهند انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۲ دی ۱۴۰۲
جالب است این را میدانند اما همچنان از بی لیاقتی مسیولان و بی پولی خلق الله هنوز هم خودروهای قدیمی در حال تردد است. اینها نمیخوان دوزار از خودشون بگذرند و همچنان گناه را میدانند گردن مردم بدبختی که با فرض و قوله یه آهن پاره دارن....

مرد هستید دزد نیستید به دارندگان ماشین ده سال به بالا باقیمت منصف ماشین بدید...
Iran (Islamic Republic of)
ن
۰۹:۱۸ ۲۲ دی ۱۴۰۲
سلام نفت گاز ی روز تموم میشه از همین الان بسمت سوخت‌های تجدپذیر پاک و استفاده از انواع انرزیها دراطراف را باید رفت توسعه راه‌ها نزدیک شدن مکان‌ها بهم و خارجرسدندشهرها از حالت عبور بهمراه زیبا سازی و افزایش ورودی وخروحیها استاندار سازی کنربندی نمک کوه اراک گاست درختان کم آب بر همه جا و تولید اکسیژن در نقیاس بالا واب و رفع آلودگی بسیار سمی وخطرناک اراک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۱ دی ۱۴۰۲
الیته بنزین بی کیفیت هم باعث مصرف بالا هم استهلاک خودروهای مردم شده من کرولا دارم صدی ۶میسوخته الان ۲ماه است باوجود بنزین بی کیفت صدی ۱۳میسوزه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۹:۱۵ ۲۳ دی ۱۴۰۲
دقیقا چن ماهی هست که بشدت بنزین بی کیفت تر شده مخصوصا واسه خودروهای یورو ۴ به بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
بیشترین مصرف سوخت و آلایندگی رو خود رو های مدل پایین دارن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۹:۲۱ ۲۳ دی ۱۴۰۲
اتفاقا خودرو های مدل بالا چون که یورو ۴ به بالا هستن ومتاسفانه بنزین ما تقریبا یورو ۲ هست مصرفشون اخیرا خیلی بلاتر رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
بله اون زمانی که ما گفتیم خودرو چهار سیلندر توربو محصول چین باعث ایجاد مشکل میشه کسی گوش نکرد . مصرف بالا ، هزینه نگهداری بالا
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۸:۵۲ ۲۰ دی ۱۴۰۲
مصرف بی رویه سوخت ویرانگر است خوردو شده وسیله سرگرمی و تفریح و خانه متحرک و شخصی فقط خوردو های سنگین و گازوئيل سوز در راستای تامین نیاز حرکت می کنند و زحمت می کشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
وجود کامیونهای فرسوده خود یک معظله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۰ دی ۱۴۰۲
خودروهای دیزل و‌گازوییل سوز هم می‌توانند گاز سوز شوند همه نشانه ضعف وزارت نفت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۰ دی ۱۴۰۲
بهترین کار واقعی کردن منابع انرژی و دادن نقدی سهم هرکس به خودش است وآزاد کردن واردات و صادرات،در جواب عده ای که میگویند درآمدمان ریالیست پس باید ارزان بماند باید گفت اتفاقا برای کسی که ضعیف است مهمتر است که داشته هایش توسط خودش ودیگران با قیمت ناچیز مصرف نشود.و میتواند مقداری از آنرا به زخم کارهای مهمتری بزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۰ دی ۱۴۰۲
وقتی خودرویی سالم و صفر باشه این مشکلات به وجود نمی اد
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۸:۰۹ ۲۰ دی ۱۴۰۲
همه می دانید که فساد و رانت و همه چیز هست ولی در عمل سمت و سو باز طرفداری و جانبداری از رانت خوار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۰ دی ۱۴۰۲
به خدا با تعطیل کردن این کارخانجات بی ارزش خودرو سازی هم از جان و مال مردم حفاظت کردید و هم منابع ملی حفظ می شود، ضمنا یکی از بزرگترین محلهای فساد و رانت جمع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲
خودروهای با کیفیت بهتر ساخته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲
اگر به جای تولید محصولات ایران خودرو و سایپا خودرو وارد می کردیم یعنی همان صرفه جویی بنزین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲
ماشین درست میکنن تحویل مردم میدن که بالاترین مصرف رو داره .همه دنیا ماشین برقی رو باب کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
خودروهای داخلی همه پرمصرف هستند و باعث الودگی هم میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
خودروهای فرسوده رو از رده خارج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲
فقط تهران ومعدود شهرها مترو دارند یا اتوبوس برقی دارند توی شهرستانها امکانات حمل ونقل عمومی مثل اتوبوس خیلی کمه شاید در بعضی از مسیرها از هر 2ساعت یک اتوبوس رد میشه
و مجبورا سوار ماشین خودشون بشن و برن سرکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۰ دی ۱۴۰۲
چی باعث سوخت بالا و الدوگی هوا میشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۹:۲۴ ۲۳ دی ۱۴۰۲
خودروی و بنزین بی کیفت و نداشتن ناوگان عمومی مناسب
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۲۳ ۲۰ دی ۱۴۰۲
در مصرف بی رویه سوخت و خودرو و خودروسازی ما همه مقصریم ،همه و تک تک ما ایرانیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۰ دی ۱۴۰۲
هزاران هزار آفرین کیست که بفهمد
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۰۷:۱۶ ۲۰ دی ۱۴۰۲
همه ما مردم و چه مسولان مقصریم داشتن بسمت برقی کردن خودروهای و ناوگان ریلی است چرا خودروهای خود را برقی نکین دنیا رو به پیشرفت است
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۷:۱۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
اگرمسئولان ما برای تبدیل خودروها به گاز سوز و واردات خودروهای برقی و سرمایه گذاری در زیر ساختها همه تلاش خود را میکردند و ایران جای چین را می‌گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۰ دی ۱۴۰۲
مسولیت این همه خودروسازی بی کیفیت کیه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۲:۳۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
درهیچ کجای دنیا، مثل کشور ایران، به سوخت و انرژی‌های فسیلی‌کربنی، یارانه‌ إرائه نمی‌دهند؛ حتی دربسیاری اَزکشورها، مثل کشورهای اروپایی مالیات برسوخت هم اَز مردم گرفته می‌شود؛ ولی درعوض صنعت حمل‌ونقل سریع و پاک عمومی، مثل قطار و متروهای سریع‌السیر به‌روز، اتوبوس‌های برقی و...، و سرمایه‌گزاری عظیم دربخش صنعت خودروهای برقی و هیبریدی و عرضه‌کردن این خودروها با قیمت و شرایط مناسب برای عموم جامعه(نه‌رانت دادن به عده‌ای) فراهم می‌شود.