مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۲۶ هزار سالمند قزوین در طرح غربالگری اختلال حافظه دمانس مورد آمایش قرار گرفتند.

علی دهباشی مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۲۶ هزار سالمند قزوین در طرح غربالگری اختلال حافظه دمانس مورد آمایش قرار گرفتند که از این تعداد چهار هزار و ۵۱۸ مورد مشکوک تشخیص داده شدند.

وی افزود: از آنجایی که جمعیت سالمندان استان رو به افزایش است و شیوع دمانس، به عنوان بیماری زمینه‌ای آلزایمر در میان این قشر بیشتر تشخیص داده می‌شود، معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور از بهمن ماه سال گذشته تصمیم گرفت تا طرح شناسایی اختلالات شناختی "دمانس" را در میان سالمندان ۶۰ تا ۷۵ ساله در ۲ استان یزد و قزوین به صورت پایلوت اجرا کند.

به گفته وی، تشخیص به موقع و سریع این اختلال در مراحل اولیه می‌تواند منجر به درمان بیماری و کند شدن روند آن شود.

دهباشی اضافه کرد: امیدواریم با اجرای غربالگری اختلال حافظه در استان شاهد افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به این اختلال، عوامل خطرساز آن و همچنین علائم هشدار دهنده ابتلا به آلزایمر باشیم.

وی، برآورد شیوع اختلال حافظه و غربالگری زود هنگام، تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام در افراد تحت ریسکِ شناسایی شده را از اهداف اجرای این طرح اعلام کرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش این طرح در استان شامل ۱۰۴ هزار سالمند است، گفت: در مرحله آغاز این طرح قرار داریم و اجرای آن نیز تا پایان پایش، تمام سالمندان استان را در بر خواهد گرفت.

طرح غربالگری اختلال حافظه در استان قزوین از طریق فراخوان اطلاع رسانی شده و سالمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های فعال ثابت و سیار شهری و روستایی و برای حفظ سلامتی و کاهش هزینه‌ها به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار