رئیس قوه قضائیه دستوراتی پیرامون اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (۲۵ دی) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام هادی (ع) و گرامیداشت حلول ماه پرخیر و برکت رجب، اظهار کرد: در ماه پرفضیلت رجب، فضای عمومی و دل‌های مردم، بیشتر متوجه مواسات، گذشت و اصلاح ذات‌البین است؛ لذا بخش‌های مختلف در دستگاه قضایی از جمله بخش‌های فرهنگی و شورای حل اختلاف، در ایام ماه رجب‌المرجب بیش از پیش، در مساجد و میان مردم و مراکز و مراجع قضایی نظیر زندان‌ها، دادسرا‌ها و دادگاه‌ها حاضر شوند تا در حد توان و مقدورات قانونی از کار مردم گره‌گشایی کنند و مقدمات بازگشت محکومان متنبه شده و متحول شده به زندگی اجتماعی را فراهم آورند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» در روز شنبه هفته جاری، ضمن تبیین و تشریح مفاد این قانون تصریح کرد: در قانون «حمایت از گزارشگران فساد» که دارای ۱۷ ماده و بیش از ۲۰ تبصره است، وظایف و مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌های مختلف از جمله بخش‌هایی ازقوه قضاییه تعیین شده است؛ لذا ضرورت دارد در سریع‌ترین زمان ممکن به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم؛ از جمله در ماده ۳ قانون مزبور، سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون با همکاری سایر نهاد‌های پذیرنده و قوه قضاییه نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام نماید که در این مورد در گذشته نیز اقداماتی صورت گرفته است. باید در سامانه مذکور محرمانگی هویت گزارشگر و اطلاعات مندرج در سامانه رعایت شود و گزارش از طریق سامانه و با انتخاب سامانه برای یک نهاد پذیرنده ارسال گردد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: همچنین در یکی از مواد قانون فوق‌الذکر به نحوه و چگونگی حمایت از گزارشگر فساد و اشخاص وابسته اشاره شده است؛ در این بخش نیز در قابل تبصره‌ای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و کانون‌های وکلای دادگستری مکلفند خدمات حقوقی رایگان را حسب مورد از طریق معرفی و تعیین وکیل یا مشاور به گزارشگر ارائه دهند.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در تبصره ۶ ماده ۱۰ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» قید شده که مؤلفه‌های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد در دستورالعملی که ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد، مشخص می‌شود؛ لذا از آن جهت که مرجع تدوین این دستورالعمل در قانون مشخص نشده، معاون حقوقی قوه قضاییه را مکلف می‌کنم تا با همکاری سایر بخش‌های ذیربط از جمله «وزارت دادگستری» و «سازمان بازرسی» و بخش‌های مربوطه از دولت و مجلس، نحوه تدوین دستورالعمل مزبور را در دستور کار قرار دهند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه سقف پرداخت مبلغ پاداش‌ها به گزارشگران فساد اعم از گزارشگران حقیقی و حقوقی، براساس ارزش پرونده و همچنین میزان تأثیر گزارش در کشف فساد، در قانون جدید مشخص شده است، گفت: مطابق با ماده ۱۲ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» دولت موظف است ردیف مستقلی به منظور اجرای این قانون ایجاد تا از محل درآمد‌های حاصل از اجرای این قانون، در قالب قوانین بودجه سنواتی، جهت پرداخت پاداش و سایر هزینه‌های اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری قرار گیرد؛ بر همین مبنا، معاونت‌های «حقوقی» و «مالی» و «امور مجلس» قوه قضاییه، مقوله‌ی ناظر بر تعیین ردیف مستقل برای اجرای قانون مزبور را مورد اهتمام و پیگیری قررا دهند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بدیهی است که مسئول مربوطه و یا اشخاصی که براساس قوانین و مقررات موظف به گزارش یا تعقیب رفتار‌های مفسدانه‌ی مندرج در ماده ۲ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» هستند، نمی‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند. همچنین چنانچه احراز شود گزارشگر فساد، با تبانی، مدارک و اطلاعات موضوع گزارش را از مسئول مربوطه دریافت کرده است، پاداش به وی تعلق نخواهد گرفت و از وی حمایتی صورت نخواهد گرفت.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: برخی از مفاد و مواد قانون «حمایت از گزارشگران فساد» بویژه ارجاعات آن به قوانینی که پیش‌تر تدوین شده‌اند و درخصوص آن‌ها اصلاحاتی صورت گرفته و همچنین موارد ناظر بر ردیف مستقل پرداخت پاداش‌ها، نیاز به بررسی، تبیین و فهم دقیق‌تر دارند؛ لذا تمامی بخش‌های ذیربط در دستگاه قضا و کلیه قضات در سراسر کشور به مطالعه دقیق این قانون همت گمارند و ابهامات خود را منعکس کنند تا برداشت‌های متفاوتی از این قانون صورت نگیرد. 

رئیس قوه قضاییه در جریان نشست امروز، در ادامه تبیین و تحلیل عوامل مؤثر در اطاله دادرسی‌ها، ضمن اشاره به مقوله‌ی «کارشناسی پرونده‌های قضایی» و روش‌هایی که باید با اتخاذ آن‌ها از اطاله رسیدگی‌ها به سبب تأخیر در انجام کارشناسی‌ها جلوگیری کرد، گفت: علاوه بر مقوله‌ی کارشناسی پرونده‌های قضایی که پیش‌تر به صورت مفصل و مبسوط در باب آن‌ها سخن گفته‌ایم، یکی دیگر از عوامل اطاله رسیدگی‌ها، لوایحی است که وکلا و ذی‌نفعان پرونده با کسب مجوز از دادگاه، قصد ارائه آن‌ها را دارند، اما بعضاً تقدیم آن‌ها به دادگاه تا مدت‌ها به طول می‌انجامد و همین امر سبب طولانی شدن روند رسیدگی و صدور حکم می‌گردد؛ در این قبیل موارد، قضات باید وکیل یا ذی‌نفعی که قصد ارائه لایحه را دارد، مکلف گردانند در ظرف زمانی معین و مشخصی به انجام این کار مبادرت ورزد؛ بدون‌تردید تاخیر در ارائه اینگونه لوایح، هم شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند و هم اطاله دادرسی را به دنبال دارد.

محسنی اژه‌ای به مقوله‌ی تاخیر در ارائه استعلامات و نقش این امر در اطاله دادرسی‌ها هم گریزی زد و گفت: بعضاً مشاهده می‌شود که یک مرجع قضایی استعلامی را از داخل یا خارج از قوه قضاییه کرده است و پس از گذشت سه ماه همچنان نتیجه استعلام واصل نشده است؛ در اینگونه موارد مرجعِ استعلام‌کننده باید پیگیری‌های مقتضی را ترتیب دهد و صرفاً منتظر وصول پاسخ استعلام نماند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در مواردی که دو مرجع قضایی از خود برای رسیدگی به یک پرونده سلب صلاحیت کرده‌اند و موضوع برای حل اختلاف به مرجع بالاتر ارجاع شده است باید پیگیری‌های مستمر از ناحیه آن دو مرجع صورت گیرد که تکلیفِ تعیین صلاحیتِ پرونده مزبور به کجا رسید؛ گاهی اوقات این سلب صلاحیت‌ها هم موجب ازدیاد آمار و ایجاد مشکلات اداری می‌شوند و هم به اطاله دادرسی‌ها می‌انجامد.

محسنی اژه‌ای یکی دیگر از مواردِ دخیل در اطاله دادرسی‌ها را مربوط به ارجاع پرونده به قاضی اظهارنظر دانست و گفت: وقتی دادیار یا بازپرس، قراری را در پرونده‌ای صادر کرده‌اند و پرونده به قاضی اظهارنظر ارجاع شده است، باید پیگیری‌های مستمر از ناحیه آن دادیار و بازپرس و حتی دادستان مربوطه به عمل آید تا شاهد نباشیم که یک پرونده به دلایل مختلف، ۱۰ الی ۱۲ روز نزدِ یک قاضی اظهارنظر مانده است. 

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز با اشاره به گزارشی که از ناحیه دادستان تهران به نزد وی ارائه شده است و حاوی آمار‌های امیدوارکننده‌ای در زمینه‌های مختلف می‌باشد، گفت: این گزارشِ دادستان تهران را به معاونت راهبردی ارجاع داده‌ام تا به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و چنانچه آمار‌های قید شده در این گزارش به صورت دقیق و کامل، مقرونِ به صحت و درستی باشند، هم باید از مجموعه دادستانی تهران تقدیر ویژه به عمل آورد و هم فرآیند‌های کاری آن‌ها را به عنوان الگو و نمونه در سطح دادسرا‌های کشور تبلیغ کرد.

رئیس قوه قضاییه به تبیین و تشریح برخی از معیار‌ها و فرآیند‌های قید شده در گزارش دادستانی تهران پرداخت و گفت: مطابق با محتویات گزارش دادستان تهران، در دادستانی تهران فهرستی تعبیه شده که در آن به صورت دقیق و کامل و با جزئیات، تعداد پرونده‌هایِ رسیدگی‌شده توسط یک قاضی بصورت ماهانه درج می‌شود؛ طبیعتاً این امر بسیار اثرگذار است، چرا که قاضی، پیوسته این احساس را دارد که مورد نظارت قرار می‌گیرد و در صورت افزایش بهره‌وری از او تقدیر می‌شود؛ من در زمان تصدی معاون اولی قوه قضاییه، آمار‌های رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اصل ۴۹ را در یک بازه زمانی منظم از مراجع قضایی مربوطه پیگیری می‌کردم و ولو به صورت تلفنی از مراکزی که در این زمینه افزایش بهره‌وری داشتند قددرانی می‌کردم.

محسنی اژه‌ای گفت: از دیگر موارد مطلوب که در گزارش دادستان تهران قید شده، تشکیل جلسات مشورتی با حضور دادستان و معاونین وی و قضاتِ خبره برای نحوه رسیدگی به پرونده‌های مهم و کثیرالشاکی است. همچنین در گزارش مزبور قید شده که شعب تحقیق و اجرای احکام در دادستانی تهران به ترتیب با کاهش موجودی ۴۵ درصدی و ۲۶ درصدی مواجه بوده‌اند و زمان ارجاع پرونده‌ها در این دادستانی که پیش‌تر یکی از موارد مورد گلایه مردم بود، از ۶۰ ساعت به ۸ ساعت تقلیل یافته است.

رئیس قوه قضاییه افزود: مطابق گزارش دادستان تهران، صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه نیز بصورت میانگین به ۹ ساعت رسیده است، حال آنکه پیش‌تر این امر روز‌ها و حتی ماه‌ها به طول می‌انجامید؛ البته در حصول این موفقیت، نقش مرکز آمار قوه قضاییه نیز برجسته و چشمگیر است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد:علاوه بر اینها، طبق گزارش دادستان تهران، لوایحی را که افراد از طریق سامانه برای شعب دادیاری یا بازپرسی یا اجرای احکام ارسال می‌کنند از مدت زمان ۲۱۹ ساعت به ۱۲ ساعت کاهش یافته است. کاهش پرونده‌های مسن، اقدامات صورت گرفته در ساماندهی انبار‌های گمرکات و اموال توقیفی، هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ ارزش ریالی و تدابیر اتخاذی در راستای احیای حقوق عامه و مکلف کردن دستگاه‌های دیگر به رعایت حقوق عامه در حوزه‌های مربوطه نیز از دیگر نکات ارزنده مندرج در گزارش دادستان تهران بود.

محسنی اژه‌ای در پایان با اشاره به ۲۶ دی سالروز فرار طاغوت از ایران اسلامی، گفت: فرار طاغوت از کشور اسلامی ما و آواره شدن او که به جای تکیه بر مردم به پشتیبانی اجانب چشم داشت، یک عبرت تاریخی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حرف دل همه بازنشستگان شرکت مخابرات
۱۲:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای‌
رئیس محترم قوه قضائیه
سلام علیکم
مشکلات ما بازنشستگان شرکت مخابرات از دی ماه سال 1400 تاکنون در سراسر کشور ثابت کرد و نشان داد که متأسفانه در کشورما به اصطلاح قانون و عدالت وجود ندارد که مشکلات ما بازنشستگان مخابرات را بررسی، پیگیری و رسیدگی کند و هم مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران را محاکمه کند. حرف دل همه بازنشستگان شرکت مخابرات
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی - بازنشسته مخابرات منطقه تهران
۰۰:۲۶ ۲۷ دی ۱۴۰۲
جناب آقای محسنی اژه‌ای رئیس محترم قوه قضاییه
و این در حالی است که پرونده سختی کار بنده در کمیته بررسی و تطبیق مشاغل سخت و زیان آور تایید شده است.
بنده در مورد سختی کار با مدارک در دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودم و باز هم متأسفانه به بهانه مختلف شکایت بنده رد کرده است چرا؟
مرتضی - بازنشسته مخابرات منطقه تهران
کد ملی : ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۶ دی ۱۴۰۲
جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه
از دی ماه سال 1400 تاکنون در مورد مشکلات بازنشستگان مخابرات و هم بی توجهی مدیران و مسئولان مخابرات ایران و غیره در رسانه های وغیره بیش از 999 هزار بار اعتراض کرده ایم ولی اما متأسفانه در کشور به اصطلاح اسلامی هیچ کس هم بررسی، پیگیری و رسیدگی نکرده است و هنوز هم هیچ توجهی نمی کنند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۶ دی ۱۴۰۲
قانون حمایت از لودهنده ها برای فریب لو دهنده ها و گرفتار کردن و بدبخت کردن لو دهنده هاست تا کسی جرات نکنه مسئولین دزد رو لو بده
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اختلاسگران را اعدام کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۵ دی ۱۴۰۲
تورم بالا وفقرایجاد فساد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اول ازقوه قضاییه شروع کن این کارشناسان آدم نمی دونه بعضی هاتون سوادندارند اسمشونم شده کارشناس
France
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۵ دی ۱۴۰۲
بررسی بفرمایید چه اشخاصی در واردات بنزین بی کیفیت روسی به ایران نقش دارند و سود زیاد میبرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اما چه سود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۵ دی ۱۴۰۲
فساد ، رانت ،دستکاری و دزدی در بورس بیداد میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۵ دی ۱۴۰۲
فساد و رشوه و باج خواهی در کشور داره بیداد می کنه مخصوصا در مجموعه قوه قضاییه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
پس چرا عبرت نمیگیرید
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۵ دی ۱۴۰۲
برای شما ها که خوب شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
پس از این فرار همه باید درس بگیرن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۵ دی ۱۴۰۲
بیش از 90 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی از بهمن ماه سال 1400 تاکنون وام 50 الی 100 میلیون تومان بدون ضامن نگرفتند و متأسفانه هیچ کسی هم در بانک ها، بانک مرکزی و دیوان عدالت اداری و کشور پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۵ دی ۱۴۰۲
وکلای مجلس که باید وکیل مردم باشند وکیل صندوق بیمه هستند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۵ دی ۱۴۰۲
ارگان قدرتمند و دارای تجهیزات را با اون ماشینهای دودی را نمیتوانم جاسوسی کنم و گزارش فساد تهیه کنم فقط میتوانم افراد ضعیف و عادی را گزارش کنم و یا برای کسب درآمد و پاداش برای مردم مشکل قانونی درست کنم و یواشکی ریپورت به پلیس دهم لذا سرک کشیدن به آدما می‌تواند جلو فسادهای درشت و میلیاردی را بگیرد و امنیت روانی جامعه هم نمی‌دانم خوب می‌شود یا نه و اصلا همه از هم می‌ترسند تصور کن چی می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۵ دی ۱۴۰۲
جناب آقای رئیس قوه قضائیه ، حفاظت اطلاعات شما دنبال کم کردن دلال ها هست در صورتی که قاضی فاسد با دلال و بی دلال فاسد هست ، بعضی قضات مستقیم رشوه می گیرند ، از محتوای بعضی آراءمی شود تشخیص داد قاضی رشوه گرفته رأی داده ، قاضی رای داده آب سر بالا می رود آیا این قاضی می تواند.فاسد نباشد؟ قاضی به اقرار کتبی و شفاهی در دادگاه توجه نمی کند و مطالبه سند عادی می کند این قاضی فاسد نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۵ دی ۱۴۰۲
واقعا یک عبرته برای همه........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۵ دی ۱۴۰۲
بورس را درست کنید
آخرین اخبار