۷۸ میلیون متر مکعب آب وارد سد چمشیر شد

سرپرست نظارت و مشاور سد چم شیر گچساران با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ گونه نمکی در دریاچه سد چمشیر گچساران وجود ندارد، گفت: ۷۸ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری وارد مخزن این سد شده است.

ساسان بهزادی سرپرست نظارت و مشاور سد چم شیر گچساران روز دوشنبه در حاشیه بازدید یک روزه خبرنگاران و نخبگان کهگیلویه و بویراحمد از برخی طرح‌ها و واحد‌های صنعتی گچساران افزود: با این وجود، در سال آبی جاری ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب از این سد رها سازی شده است.

وی بیان کرد: کیفیت متوسط آب مخزن سد چمشیر (شوری) در حال حاضر معادل ۲ هزار و ۴۰۰ میکرو موس بر سانتیمتر است که این آمار از پیش بینی‌های قبل از آبگیری خیلی بهتر است.
بهزادی ابراز کرد: هم اکنون تیمی از دانشگاه تهران در سد چمشیر مستقر است و در ۲۳ نقطه مطالعات مربوط به کیفیت یا شوری آب را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در این زمینه در هر نقطه ۶ هزار مقطع EC (هدایت الکتریکی) برداشت می‌شود و گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد کیفیت آب این سد شبیه و یا بهتر از سد کوثر است و تاکنون هیچ گونه نمکی در مخزن و دریاچه حل نشده است.

بهزادی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، کشاورزان پایین دست سد چمشیر بازخورد مثبتی از شرایط این سازه ابی دارند.

سرپرست نظارت و مشاور سد چمشیر گچساران عنوان کرد: هم اکنون با وجود بارش‌های کم در سال آب جاری بیش از ۳۵۰میلیون متر مکعب آب پشت سد چم شیر ذخیره است.
بهزادی تاکید کرد: طی ۲ مرحله در آذر و دی ماه امسال ۱۶ میلیون متر مکعب و ۱۲ میلیون متر مکعب آب برای نیاز کشاورزان از سد چمشیر رها شده است.

وی ورودی آب سد چم شیر را ۶ متر مکعب در ثانیه ذکر کرد و گفت: هم اکنون دبی خروجی این سد ۱۰ مترمکعب در ثانیه است.
سد «چمشیر» با هدف ذخیره و بهبود کیفیت آب و کنترل سیلاب‌ها بر روی رودخانه «زهره» در شهرستان گچساران ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه آورده متوسط دراز مدت رودخانه «زهره» بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است تاکید کرد: ذخیره سیلاب‌ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در پایین دست سد از مهمترین ارمغان‌های این سازه بزرگ است.

بهزادی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه با اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد تصریح کرد: سد مذکور پس از ۳۰سال دوران مطالعاتی و هشت سال اجرا به مرحله آبگیری رسید.

برچسب ها: سدچمشیر ، بارش های کم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.