مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۱۷ هزار و ۶۱۳ واحد صنفی آلاینده، نیازمند انتقال به محدوده خارج از شهر‌های استان هستند.

بختیار خلیقی امروز در جلسه کارگروه رسیدگی به ایجاد شهرک‌های صنفی و ساماندهی مشاغل و اصناف آلاینده استان که به ریاست استاندار در سالن شهدای گمنام برگزار شد، اظهار داشت: ۲۱ هزار و ۲۷۲ مورد واحد صنفی آلاینده در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۱۳ مورد نیازمند انتقال به محدوده خارج شهر هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: افزایش جمعیت و پراکندگی واحد‌های صنفی در سطح شهر‌های استان ترافیک شهری، آلودگی و سد معبر را به دنبال داشته است.

وی بر لزوم ساماندهی صنوف آلاینده در استان  تاکید کرد و گفت: آیین نامه ایجاد مجتمع صنفی ۲۵ رسته شغلی تدوین شده و شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به ساماندهی و انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر اقدام کنند.

صدور مجوز مهم‌ترین مانع ساماندهی و انتقال صنوف آلاینده است

مدیرکل امور اقتصادی استانداری کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تغییر کاربری‌ها و واگذاری اراضی خیلی خوش‌بینانه به موضوع ایجاد شهرک‌های صنفی وجود ندارد و شاید این مهم به خاطر نبود یک متولی مشخص در این حوزه است.

سیدکمال حسینی  افزود: یکی از مشکلات اصلی انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر، همین دستگاه‌های متولی صدور مجوز هستند، چراکه از جواز تاسیس صادر نشود گام‌های بعدی در راستای اجرای این مهم عملا انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر شرکت شهرک‌های صنعتی می‌توانند در این راستا اقدامات کنند بهتر است صدور مجوز به شهرداری‌ها واگذار شود.

خروج صنوف آلاینده و مزاحم در قالب تعاونی‌

نماینده اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: اداره کل تعاون استان آمادگی لازم را برای ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم در قالب تشکیل تعاونی‌ در شهرهای مختلف را دارد.

وی اضافه کرد: نمونه موفق تشکیل این تعاونی‌ها را در شهرستان مرزی بانه داریم که انتظار می‌رود این نمونه موفق به عنوان الگو در سایر شهرستان‌ها اجرا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.