پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در اولین جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهیهای بازرگانی که در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد، این جشنواره را مقدمه خوبی برای همفکری و هماهنگی بیشتر میان رسانه ملی و صاحبان آگهیهای تجاری دانست و گفت: ما به عنوان رسانه ملی ذیل حوزه فرهنگ و شما به عنوان صاحبان تجارت ذیل حوزه اقتصاد همکاریم و لازمه تداوم و بهبود این همکاری، درک متقابل است.
وی به میزان اثرگذاری تبلیغات بر مخاطبان اشاره کرد و گفت: این تبلیغات است که با جذابترین شکل تولید میشود و با استفاده از پیشرفتهترین فناوریهای تولید محتوا در کوتاهترین زمان ممکن، با هدف تاثیرگذاری بر ذهن و ذائقه مخاطب، ایدهای خلق و اجرا میکند و گاه در مقایسه با دیگر گونههای نمایشی، ماندگارتر و تأثیرگذارتر ظاهر میشود.
رئیس رسانه ملی افزود: تبلیغات بازرگانی، مکمل چرخه تولید است و منجر به توسعه اقتصادی میشود. از همین رو وظیفه خودمان میدانیم از فعالان عرصه تولید که در برابر همه مشکلات سینه سپر کرده و با وجود همه سختیها مشغول کارند، حمایت کنیم.
جبلی در ادامه به بعد فرهنگی و نقش تبلیغات بازرگانی در الگوسازی، تغییر باورها و ترویج سبک زندگی اشاره و تأکید کرد که مخاطبان ما در گوشهگوشه ایران پهناور باید خودشان را در قاب رسانه ملی ببینند. اگر در روز ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ خبر ظهر تلویزیون با راهپیمایی تراکتوری در روستاها شروع شد، یک اقدام هدفمند بود؛ زیرا خودمان را ملزم دانستیم به تمام مناطق کشور که پرافتخار و جلوهگاه فرهنگ و تمدن ایرانیاسلامیاند، توجه کنیم. این از آن روست که در سرفصل «عدالت» در سندتحول رسانه ملی مخاطبشناسی جایگاه ویژهای دارد.
وی با بیان اینکه سبک زندگی ایرانی، هویت خودش را بیش از پیش در تبلیغات نشان میدهد، گفت: مردم باید خودشان را بهشکل عادلانهای در تلویزیون ببینند و لازم است برای دستیابی به این مهم، نسبتبندی دقیقی از لایههای اجتماعی داشته باشیم.
رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: به رغم آنکه تنوع بسیاری در سکوها و رسانهها ایجاد شده، رسانه ملی همچنان پرثمرترین همکاری را با بنگاهها و صاحبان تولید در کشور دارد و این روند را روزبهروز تقویت خواهد کرد. ازجمله سیاستهای ما در قبال آگهیهای بازرگانی آن است که فناوریهای جدید و اقتضائات آگهیها تناقضی با هویت ایرانی نداشته باشند. تبلیغات بازرگانی همانند ویترین است و باید جذابترین فرم را ارائه دهد، ضمن اینکه تعارضی با هویت ایرانی اسلامی ما نیز نداشته باشد.
جبلی با تصریح بدانکه تبلیغات بازرگانی نباید تناقضی با عدالت رسانهای هم داشته باشد، گفت: بخشی از انتقادات از رسانه ملی پیرامون آگهیهای بازرگانی، معطوف به فاصله سبک زندگی واقعی بسیاری از خانوادهها با آن چیزی است که در تبلیغات نمایش داده میشود.
وی در بخش سوم سخنانش، اهمیت بعد اقتصادی تبلیغات بازرگانی را یادآور شد و گفت: تبلیغات تقویتکننده بنگاههای تجاری است و سازوکارهایش از تولیدات داخلی حمایت میکند. برخی این انتقاد را به رسانه ملی وارد میکنند که بهواسطه تبلیغات درآمدزایی میکند و باید بخشی از بودجه صداوسیما که از محل تبلیغات تأمین میشود نیز تماما به صداوسیما پرداخت شود و تلویزیون دیگر تبلیغات پخش نکند. این درحالی است که نگاه ما حمایت از تولید است و آن را وظیفه ذاتی خودمان میدانیم.
رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: از همکارانم در بازرگانی سازمان خواستهام از تعامل بخشنامهای و ابلاغی به سمت تعاملی از جنس همنشینی، همفکری و هماهنگی بروند. این جشنواره نیز نقطه شروع خوبی برای گفتگو و تعامل صادقانه است.
جبلی همافقی حداکثری محتوای مدنظر رسانه و صاحبان آگهی را نیز امری ضروری دانست و اظهار کرد: برای تولیدات مشترک با صاحبان آگهی اعلام آمادگی میکنیم. ضمن آنکه، آسیبشناسی مشترک حوزه بازرگانی امری ضروری به نظر میرسد که در نهایت میتواند منجر به اقدام مشترک شود و این جشنواره را نقطه آغازین همکاریهای مشترک در آینده تلقی میکنیم.
پیمان جبلی همچنین در حاشیه اولین جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهیهای بازرگانی که در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد، به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد و در توضیح علت کاهش قیمت تعرفههای تبلیغاتی تلویزیون برای نامزدهای انتخاباتی مجلس در ۲۰۰ کانال راهاندازیشده اظهار کرد: این نخستین تجربه استفاده از ظرفیت صداوسیما برای تبلیغات مجلس است و باید مسیر را باز کنیم تا شاهد تاثیرگذاری حداکثری رسانه ملی در انتخابات پیش رو و سالهای آتی باشیم.
وی افزود: درباره هزینههای اعلامی در مرحله اول و دوم نیز باید بگویم یک مبنای قانونی براساس اصلاحیه قانون انتخابات برای این کار وجود دارد و مجاز به دریافت هزینه تمام شده بودیم که آییننامه مربوطه و تمام اعداد و ارقام اعلامیاش در ستاد انتخابات کشور به تصویب رسیده بود.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه ما برای کمک به مشارکت بیشتر و همصدایی با نامزدهایی که ممکن است توانایی مالی کافی نداشته باشند، خودمان داوطلب شدیم تعرفهها را در مرحله دوم کاهش دهیم، گفت: البته باید مجوز قانونی میگرفتیم و به همین خاطر دو پیشنهاد به هیئت اجرایی مرکزی ارائه دادیم که مورد موافقت گرفت: نخست، کاهش تعرفهها و دوم، استرداد وجه دریافتی به نامزدهایی بود که بتوانند یک درصد آرای مأخوذه را کسب کنند. هدف ما این است که بیشترین تأثیر را در معرفی نامزدها و رونق مشارکت داشته باشیم.
وی درباره سؤال دیگری پیرامون بازگشت چهرهها به تلویزیون عنوان کرد: بارها تأکید کردهام که درهای صداوسیما به روی هنرمندان باز است و این حرف الان ما نیست. از روز اول گفتهایم رسانه ملی خانه هنرمندان و همکاران ماست که میخواهند به مردم خدمت کنند. ما هیچگاه این در را نبستهایم و پاسخ کملطفیهایی که گاه به رسانه ملی میشود، روشن است.
جبلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخورد رسانه ملی با اظهارات یکی از خبرنگارانش پیرامون برخی موضوعات، در فضای مجازی که این روزها انتقاداتی به همراه داشته است، گفت: قواعدی وجود دارد و اگر رعایت نشود، هرکسی در هرجایگاهی باشد، مطابق ضوابط سازمان با او برخورد میشود.
پس برای بخور بخور میرن مجلس نه خدمت.