شیراز میزبان همایش قلب و عروق خاورمیانه و مداخلات پیچیده قلبی

پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی از چهارم تا ششم بهمن ۱۴۰۲ به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

دکتر زیبایی نژاد رئیس پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی از چهارم تا ششم بهمن ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برگزار می‌شود.

او افزود: پس از انقلاب اسلامی، تحقیقات فراوانی در کشور به همت اندیشمندان و پژوهشگران حوزه سلامت، در حوزه بیماری‌های قلب و عروق و سکته‌های قلبی و مغزی انجام شده که با افزایش طول عمر در مردان به میزان حدود ۱۵ سال و در زنان به میزان حدود ۲۰ سال در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی همراه بوده است.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: حدود یک سوم مرگ و میر‌های کشور بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی اتفاق می‌افتد که در همین زمینه یک کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز انجام شده است.

او با اشاره به اجرای این طرح تحقیقاتی برای جمعیت ۴۰ تا ۷۰ سال شیراز و یکی از روستا‌های شهرستان فسا با مقایسه عوامل خطرزا و خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی، گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سبک زندگی در کلان شهر شیراز، خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی، چاقی، عدم تحرک، چربی خون، فشار خون بالا و قند خون بالا را نسبت به ساکنان روستای مورد بررسی بیشتر می‌کند و همین امر نیاز به تغییر شیوه زندگی، تغییر در رژیم غذایی و همچنین لزوم تحرک، ورزش و پیاده روی را یادآور می‌شود.

زیبایی نژاد با اشاره به ارائه طرحی به عنوان «شیراز، شهر سالم»، اضافه کرد: این طرح بر اساس استراتژی کاهش سکته‌های قلبی و مغزی ارایه شده و نیازمند همراهی و همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف است.

او بیان کرد: خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده بین افراد ۴۰ تا ۷۰ ساله حدود ۲۲ درصد است که می‌توانیم با مداخله‌های لازم و به موقع، این میزان را کاهش دهیم.

رئیس پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی همچنین بر نقش رسانه ها، صدا و سیما و سازمان‌های مردم نهاد در آموزش و آگاه سازی مردم از عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی و عروقی و شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها در جامعه تاکید کرد و از اصحاب رسانه خواست برای آگاه سازی مردم در این زمینه، حوزه سلامت را بیش از پیش یاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار