جعفر قادری در نخستین همایش جذب سرمایهگذار برای طرحهای اختراعی و کارآفرینی با بیان اینکه در حوزههای مختلف از حضور افرادی بهره میبریم که با استفاده از ظرفیتهای ابتدایی کارهای بزرگی را انجام دادهاند، گفت: در شرایط کنونی نیاز به برندسازی داریم، چرا که مسئله اعتماد و اطمینانسازی برای مشتری و مخاطب با برندسازی حل خواهد شد.
او گفت: در حال حاضر کشورهای مختلف توجه ویژهای به مقوله برندسازی دارند و از طریق برندسازی اطمینان لازم را در مخاطبان خود ایجاد میکنند، این کار نیاز به سرمایه ندارد، بلکه نیاز به فکر، خلاقیت، نوآوری، پشتکار و کمی هم ریسکپذیری دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: در حوزههای مختلف افرادی هستند که سرمایههای کلان در اختیارشان است، اما خودشان نمیتوانند از این سرمایهها به درستی استفاده کنند، لذا این سرمایهها را در اختیار جوانانی که ریسک پذیری بیشتری دارند و اهل فکر و اندیشه و کارآفرینی هستند قرار داده تا بتوانند از این سرمایهها به نحو احسن بهره ببرند.
قادری گفت: کالاهای تولید شده در داخل کشور برای ورود به بازارهای خارجی و رقابت در این بازار باید یک حداقل کیفی را از نظری قیمت متوسط دارا باشند و تحقق این امر مستلزم برندسازی است.
او عنوان کرد: در حوزههای مختلف جا برای کار کردن هست و ما در شرایط کنونی نیاز داریم جوانان به حوزههای مختلف وارد شوند و کارهای ارزشمندی انجام دهند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس به منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان تسهیلات خوبی در کمیسیون جهش تولید مصوب شده است و قرار است جزئیات آن وارد صحن شود. امیدواریم این طرح ۴۵ مادهای مصوب شود و بتوانیم ساز و کارهای جدیدی برای تأمین مالی شرکتهای کوچک را پیش روی شرکتها قرار بدهیم.
او اعلام کرد: هماکنون توسعه پهنههای نوآوری را در دستورکار داریم تا برجهای نوآوری با استفاده از ظریف بخش غیر دولتی در مناطق مختلف شهر شیراز ایجاد شود.
قادری گفت: در حال حاضر تفکر و نگاه نادرستی در سیستم اداری وجود دارد و برخی تصور میکنند که اگر بخواهیم از شرکتهای دانشبنیان حمایت کنیم حتما دولت باید ساختمان بسازد و در اختیار این شرکتها قرار دهد در صورتی که بخش خصوصی میتواند این سرمایهگذاری را انجام دهد و کار را پیش ببرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم این نشستها زمینه را برای تشویق سرمایهگذاران و ارائه هر چه بیشتر طرحهای مبتکرانه و نوآورانه در شهر شیراز، استان و کشور فراهم کند. ما هم آمادگی خود را برای بسترسازی برای انجام فعالیتها در این عرصه اعلام میکنیم تا شاهد جهش این نوع فعالیتها در حوزههای مختلف باشیم.
کوروش امیریان، کارآفرین استان فارس گفت: باید شرایط لازم برای تعامل و همکاری بین مخترعان، صنعتگران و سرمایهگذاران فراهم شود تا بتوانیم از این طریق ایدههای نوآورانه را تجاریسازی و به ثروت تبدیل کنیم.
او گفت: در حال حاضر ایجاد شکاف بین صنعت و دانشگاه موجب شده که صنعتگران و سرمایهگذاران از پتانسیل دانشگاهها در این زمینه اطلاعی نداشته باشند؛ هدف ما ترمیم شکافی است که بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده است. درصدد هستیم از طریق برگزاری چنین رویدادهایی مخترعان را به صنعتگران و سرمایهگذاران وصل کنیم.
امیریان با بیان اینکه سرمایهگذاری روی اختراعات و طرحهای کارآفرینی میتواند ایدهها را به سرمایههای کلان تبدیل کند و این کار قطعا موجبات کاهش وابستگی به بخش صنعت در خارج از کشور را فراهم میکند، گفت: متأسفانه عدم خودباوری باعث شده که نتوانیم به اهداف مورد نظرمان در این عرصه دست یابیم. باید تمام تلاش خود را برای ایجاد خودباوری در جوانان و سرمایهگذاران در کشور بکار بگیریم.
او گفت: بخش خصوصی باید احساس تکلیف کند و سرمایهگذاری در این بخش باید جزو ارزشهای سرمایهگذاران تلقی شود. در حال حاضر بسیاری از افراد ثروتمند نمیدانند که از سرمایه خود چگونه استفاده کنند و این ثروت را در چه زمینه بهکار بگیرند. باید از طریق چنین رویدادهایی به جذب سرمایهگذاران بپردازیم و برای آنها امید و انگیزه ایجاد کنیم.
امیریان با بیان اینکه دانشگاه باید پژوهشها و کارهای تحقیقاتی خود را به صنعت انتقال دهد، گفت: در حال حاضر صنعت در فقر نوآوری و تکنولوژی دست و پا میزند و دانشجویان نیز به دنبال بازار کار برای بهرهگیری از اختراعات و ابداعاتشان هستند. آنها تصور میکنند بازاری برای ارائه ایدههای آنها در ایران نیست.
او عنوان کرد: برخی مخترعان باید به صنعتگران وصل شوند. برخی مواقع نیز اختراعاتی هستند که صنعتی برای آنها وجود ندارد و نیاز به سرمایهگذار دارند. میتوان از ظرفیت سرمایهگذاری خطرپذیر بخش خصوصی که شرکتهای بزرگ مانند بازار، دیوار، دیجی کالا و اسنپ را به وجود آورده است، برای حمایت از طرحهای اختراعی بهره گرفت.
امیریان یادآور شد: اگر یک صنعتگر که اکنون در حال کار در صنعت ایران است دست جوانی را بگیرد و راهنماییاش کند میتواند به واسطه آن جوان برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کند.
او با اعتقاد به اینکه کسی که صنعتگر نیست و صنعت را تجربه نکرده نمیتواند به آموزش در این عرصه بپردازد، بر برگزاری همایش برای ایجاد ارتباط بین سرمایهگذاران و مخترعان تاکید کرد و گفت: برگزاری نخستین همایش جذب سرمایهگذار برای طرحهای اختراعی و کارآفرینی هم یک نقطه عطف محسوب میشود و هم مایه تأسف است. اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته از نقاط مثبت برگزاری این رویداد به شمار میرود، از طرفی هم برگزاری چنین همایشی پس از مهاجرت تعداد قابل توجهی از نخبگان و دانشجویان از کشور در طول سالهای گذشته جای بسی تأسف است.
امیریان گفت: به هر حال این همایش با هدف حمایت از مخترعان و جذب سرمایهگذار برای اجرای طرحهای اختراعی برگزار شد و اساتید مختلف از دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه آزاد، دانشگاه باهنر و دانشکده تغذیه در این رویداد شرکت کردند.
زهرا اسعدی دیگر کارآفرین شیرازی هدف از برگزاری این همایش را رونق بخشیدن به اقتصاد، جذب سرمایه گذار برای احراز طرحهای اختراعی، انگیزه بخشیدن به جوانان، شناسایی اختراعات برگزیده، تسهیل در مسیر حرکت نخبگان و مخترعان برای تبدیل ایده و نوآوری به ثروت عنوان کرد.
او در ادامه با بیان اینکه امروزه گسترش و طراحی محصولات جدید بیش از پیش به عنوان عامل اصلی و نهایی شرکتها مطرح است، گفت: در صنعت امروزه که با سرعت سرسام آوری در حال تغییر است، توقف و ایستایی به منزله مرگ تدریجی یک شرکت خواهد بود و این الزام به دلیل تغییرات و توسعه مداوم تکنولوژی، وجود رقبا و همچنین تعیین اولویت نیاز مشتریان پدید آمده است.
اسعدی بر نقش مهم واحد تحقیق و توسعه تاکید کرد و گفت: واحد تحقیق و توسعه به عنوان اساسیترین بخش هر کارخانه یا سازمان، نقش مهم و حیاتی در فرایند فروش و ارائه خدمت را بر عهده دارد. امروزه دیگر انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه نه تنها هزینه محسوب نمیشود، بلکه نوعی سرمایه گذاری اساسی تلقی میشود؛ به طوری که میزان این سرمایه گذاری در سطح بنگاه و سطوح ملی کشورها روز به روز در حال افزایش است تا جائی که میزان سرمایه گذاری در این بخش، شاخصی برای توسعه یافتگی بنگاهها و کشورهای جهان بشمار میآید.
او گفت: انجام تحقیقات در سازمانها با هدف حمایت از نوآوری صورت میگیرد و فعالیتهای تحقیق و توسعه باید فرصتهای کسب و کار جدیدی خلق کرده و یا کسب و کارهای فعلی سازمان را متحول کنید.