دبیر دبیرخانه راهبری کشوری زیستشناسی و استاد دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی به بررسی دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان در پایه دوازدهم پرداخت.
مشروح یادداشت او بدین شرح است:
فاکتورهای بیشماری در افت تحصیلی دانشآموزان دخیل است، ولی مهمترین عوامل عبارتند از:
۱. مفهومی شدن سوالات به طور ناگهانی بدون آنکه از پایههای پایینتر روش مطالعه دروس از جمله زیست شناسی به درستی آموزش داده شود، از دوره اول متوسطه روش تدریس دروس توسط معلمان باید تغییرات زیادی کند و سوالات امتحانات از سطح دانش خارج شوند.
۲. هنوز ذهن دانشآموزان پایه دوازدهم بر موضوع کنکور، مشابه سالهای گذشته است متاسفانه باید چند دوره دانشآموزان ضررهای تغییرات ناشی از اعمال مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بدهند.
۳. انتشار اخباری درباره لو رفتن سوالات کنکور یا ورود متقلبین به دانشگاه، انگیزه را در دانشآموزان از بین برده است.
۴. وجود مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... در زندگی برخی دانشآموزان باعث شده است تا درس از اولویت نخست آنها خارج شود.
۵. مایوس بودن از آینده شغلی در کشور و اینکه دانشآموزان در اطرافیان خود مشاهده میکنند با وجود تحصیل در دانشگاههای برتر و رشتههای سطح بالا باز هم نتوانستند شغلی مناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند.
۶. برگزاری امتحانات مستمر زیاد در دروس مختلف در طول سال، امتحان را در نظر دانشآموزان لوث و آنها را بسیار خسته کرده است.
۷. تمام کتابهای درس شاخه نظری در محفوظات خلاصه شدهاند و دانشآموزان از این همه محفوظات خسته شدهاند، آموزش در کشور تشنه تغییرات مهمی است که علوم را به سمت کاربردی شدن ببرد.
۸. دروس بسیار خوب مثل سلامت و بهداشت، مدیریت و ... نباید امتحان داشته باشند بلکه کلاسهای درس آنها به شکل مباحثه بین دانشآموز و معلم برگزار شود تا هم تأثیر مطالب بیشتر باشد و دانشآموزان انگیزه بیشتری برای بهره بردن از این کتابها داشته باشند و هم تعداد امتحانات کمتر شود.
۹. عدم تناسب مطالب درسی با میزان ساعت تدریس (به ویژه پایه دهم)
۱۰. عدم آشنایی و تسلط معلمان جهت تفهیم مطالب و درنتیجه گرایش به حفظ کردن آنها
۱۱. وجود افرادی با عنوان مشاور که دانشآموز را به سمت تحصیل مجازی سوق میدهند.
۱۲. جذاب نبودن اکثر کتابهای درسی برای دانشآموزان با توجه به تغییرات سریع روشهای مختلف آموزشی
۱۳. تعدد مراکز تصمیم گیری در بحث آموزش و اتخاذ رویکردهای منسوخ در امور آموزشی که نتیجه آن افت تحصیلی دانشآموزان است.
۱۴. عدم شناخت تواناییهای دانشآموز توسط خود او و خانواده که منجر به انتخاب رشته نامناسب میشود و نتیجه آن تحت فشار گرفتن دانشآموز خواهد بود.
۱۵. کاهش انگیزه دبیران تأثیر زیادی در اٌفت تحصیلی دانشآموزان دارد.
۱۶. یکی از دلایل بسیار مهم اٌفت تحصیلی دانشآموزان وابستگی زیاد آنها به تلفن همراه و فضای مجازی است که تمرکز و آرامش ذهنی را از آنان گرفته است. تعدد شبکههای اجتماعی و پرسه زدن در این فضا موجب اتلاف زمان مفید مطالعه و خستگی ذهنی و جسمی دانشآموزان میشود.
۱۷. تفکر اشتباه اینکه صرفاً مشاهده فیلمهای کمک آموزشی در روز امتحان جایگزین مطالعه دقیق کتاب شود، این روند باعث شده است تا دانشآموزان مهارت درست خواندن و درست نوشتن را از دست بدهند و زمان بسیار زیادی هم صرف مشاهده فیلمها شود.
۱۸. اثرات دو سال تحصیل مجازی تا چندین سال همچنان تاثیرگذار خواهد بود حتی در حد تحصیلات دانشگاهی و موجب اُفت سواد نسل فعلی شده است به گونهای که برخی دانشآموزان حتی از نوشتن پاسخ در امتحانات ابراز خستگی میکنند، اشتباهات نگارشی ساده آنها و ناتوانی در فهم متن سوالات امتحان و کتابهای درسی بخاطر دایره لغات محدود از جمله اثرات ادامهدار آموزش مجازی است که بر اُفت تمام دروس تأثیر داشت.
منبع: تسنیم
واقعا برای سیستم آموزشی ایران متاسفم که انقدر دارن بچه ها رو زجر میدن ولی هیچ تضمینی برای آیندشون نیست.
با همین گوشی که میگن بده و این چیزا میشه کلی کارا باهاش انجام داد
ودقیقا همینطوره مخصوصا این دوسه مورد اخر
ودقیقا همینطوره مخصوصا این دوسه مورد اخر
حالا واس ما میان هر سال مسابقات فرهنگی هم میزارن، د بیشرفا یه هنری یه چیزی به ما یاد میدادین که ما حداقل یک درصد امیدی به ادامه داشته باشیم
ما که امسالو تمام کردیم، افسوس برای اونایی که تازه اول راهن
و ب همین دلیم کنکور هم هر سال سختر و غیر قابل باور تر میشه و دانش اموزانی که خانواده شون دستشون به جیبشون میرسه با گرفتن مشاور و کتاب های کمک درسی و فلان و بهمان تا یه جایی بچه هاشون رو هل دادن سمتش و دوباره ثروتمندان پیروز ماجرا میشوند
نبود پیوند و ارتباط منطقی بین محتوای آموزشی کتاب و محیط واقعی جامعه ی درحال تغییر، سرخوردگی دانش آموز و کم ارزشی سیستم آموزشی را به دنبال خواهد داشت.
دولت نیز در عوض افزایش مراکز تربیت معلم و جذب دانش جو معلم های باسواد، برای کاهش هزینه ها دست به استخدام فله ای نیروهای ناکارآمد و بیسواد کرده تا اوضاع چنین شود
عامل بیشترش هم پایین بودن وضعیت معیشت معلمان وروی آوردن به تدریس های خصوصی وکارهای پردرآمدمثل ساخت وسازوغیره است.
ودروهله نخست بایددولت فکری هم بحال حقوق معلمان بکنه تابتونندبه راحتی امرارمعاش بکنند.
واقا آدمایی مثل شما مانع پیشرفت کشور میشن . شما خودتون بیا ببینم تو این وضعیت میتونی درس بخونی من الان پایه دهم هستم نه انگیزه دارم نه امید . معلما هم نصفشون بد درس میدن نصفشون درسو خودشونم بلد نیستن نصف دیگه هم انقدر حجم کتب درسی بالاست که مجبوری سر سری درس بدن تموم شه . هشتاد درصدشونم از چهرشون میاره که از ما ناامید ترن اینا به کنار از صبح تا ساعت سه مدرسه ای با اون همه از مطالب و خستگی میای خونه بشینی از زندگیت لذت ببری میای به این فک میکنی که اصلا زندگیت چی داره که لذت ببری میخوای بری درس بخونی میبینی یه سریا که پولدار ترن صد تا کلاس و ده هزار تا کتاب کمک آموزشی و تست میزنن در صورتی که تو حتی پول خرید یکی از اونا رو هم نداری . صبح تا شب آدمایی رو میبینم که حتی یک درصدم لیاقت پزشک شدن و به جاهای خوب رسیدنو ندارن اما چون سهمیه دارن به اون بالا بالا ها هم میرسن . میای اینارو هضم کنی میبینی بعد از این همه بدبختی نهایی داری کنکور داری ، اصلانم اینطور فکر نکن کسی که درس نمیخونه
اینکه دولت توانایی از بین بردن مافیای کنکورو نداره تقصیر معلماست؟
من خودم دانش آموز دبیرستانیم
به چشم خودم دارم میبینم تا میلیونی خرج نکنی نمره بالای ۱۸ نمیگیری
تا سهمیه جانبازی مداشته باشی به جایی نمیرسی
وضع کشور برای این خرابه که دولت نمیخواد بیخیال شهدا و فرزندا و نوه هاشون بشه و همه بایدحتما یه پزشکی یا مهندسی بشن
این نظر بنده ی حقیر بود امیدوارم اصلاحاتی به وجود بیاد.
درثانی امکانات آموزشی باید عادلانه توزیع شود ومدارس خاص به سرعت بسته شوند چون دیدن تبعیض برای بچه ها خوشایند نیست انگیزه آن ها را می گیرد
حتمأبایددرمدارس تغذیه رایگان به دانش آموزان داده شود فقرغذایی بیدادمی کند
باید روش های نوین آموزشی مثل استفاده از هوش مصنوعی وتجهیزات هوشمند وارد مدارس شود
کاهش تراکم دانش آموزی مورد توجه قرار گیرد
خلاصه بگویم آموزش وپرورش سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته اگر این رویه متوقف نشود خیلی دیر خواهدشد
می دانم منتشر نمی کنید حداقل به گوش مسئولان مربوطه برسانید
اگر همین کتاب های آسون مثل عربی و اجتماعی نبود معدل بچه ام به 12 هم نمیرسید
کتاب ها مشکل داره بیشتر معلم ها مشکل داره
شیوه رفتار با دانشآموز ها مشکل داره
کدام از آموزش پرورش ضعیف کلی مشکل دیگه مثل مشکل های اقتصادی نا امیدی گرونی و ... باعث افت تحصیلی دانش آموزان میشه هیچ چیز بدرد بخوری در دبیرستان و حتی در دبستان به بچه ها یاد داده نمیشه
در کشور های دیگه بچه ها کلی کار به درد بخور مثل کار گروهی و ... یاد میگیرند ولی در مدارس ایران بچه ها متن هایی که به هیچ دردشون نمیخوره رو حفظ میکنن فرمول ها و ریاضیاتی که بهشون باد داده میشه اصلا گفته نمیشه که چه کاربرد هابی داره کجا ها استفاده میشه فقط باد میدن این مسئله رو چگونه حل بکنن و تا پایه بعد هم یادشون میره
درس های کاملا بی فایده مثل عربی . دفاعی . تفکر و ...
آموزش پرورش ایران= اول تا آخر مشکل
اما متاسفانه نمیدانم چطور این مسأله حل شود....
مشکل اضافه کردن درس های به درد نخور است
و درس های مثل مسله های ریاضی
درس تاریخ که فایده ای نداره
الان فردا هم امتحان داریم از فصل۵ ریاضیمون که هنوز هیچ توضیحی دربارش داده نشده!
به خانواده و خود بچه هم بستگی داره
الان ذهن ها همه پیش دنس و تیک تاک و... هست
و سیگار و... هم زیاد شده
معلم ها هم که ۴۰ درصد به بالا تدریس بلد نیستن.
و یا خیلی جوان هستند و اگاهی کاملی ندارن .
از طرفی درسها هم واقعا یکسری به درد نمیخورن
تابستون درس سال بعدی رو بخونید.
بعد با دقت سوالاتش رو در اینترنت بزنید.
به حرف معلم برای نمره توجه نکنید.
معلمان دلسوز چندان نیستن.
خودتون باید دلسوز خودتون باشید.
کارکردن عرضه می خواد که متآسفانه بعضیا ندارن
پس دهه شصتی که سیستم آموزش ضعیف تری بود بدون اینترنت، انواع مختلف کتب آنلاين غیر آنلاين فیلم آموزشی گوشی و شبکه تلویزیونی هرچی فکر شو بکنی خبری نبود فقط یک کلاس تخته سیاه و گچ بدون بخاری بدون سرویس مدرسه اتوبوس مترو بدون خودرو خانوادگی پدر مادر برای رفت آمد مهد کودکی نبود چطور آموزش دیدن که اغلب پیشرفت هایی که در پزشکی صنعت غیره داریم میبینیم حاصل همین دهه شصتی هاست که الان مرز بین 40_50 ساله های کشور هستند!!!؟
بچه های امروزی ناز پرورده و توی کلی امکانات نسبت به دو سه دهه پیش دارند آموزش می بیند ناز می کنند،
همین علی دایی درس مهندسی شو فوتبال شو توی همین دهه شصت بهش رسید با تلاش
وقتی بچه ها تا لنگ صبح بیدار پای گوشی و بازی از اون طرف صبح باید با لگد بیدارش کنی بره مدرسه ازش چه انتظاری دارید قربونش برم اینقدرم پرو هستند فقط کافی معلم بگه بالای چشت ابروس!!
قربونت تنبل خودتو بچه تو به پای آموزش نبند!!
از بس امتحانات را بی دلیل سخت می گیرد نتایج هم بهتر از این نمیشه
دلیلش فقط اضطراب و استرسی هست ک شما ها به جان دانش آموزان انداختی.
بچه هابی که باید در این سن بهترین دوران را داشته باشند فقط ترس از امتحان نهایی شده براشون یه کابوس
خسته نباشید
اگه درست بشه که خیلی خوبه جای اینکه بیام بیست تا دلیل بخونم
و اینکه خستم کنه!
در نظر بگیرید که معلم های ما چیزی از درس نمیفهمند به طوری که درس رو اشتباه تفهیم میکنند!!
چاره ای برای من دانش آموز نمیمونه جز اینکه به صورت آنلاین با بهترین دبیران کشور در ارتباط باشم و درس رو از آنها یاد بگیرم تا شاید بتونم توان رقابت رو داشته باشم.
دست بردن درتاریخ وتحریف بعضی وقایع درکتابها
خواندن دروسی که مرتبط بارشته نیست وحقیقت مطالعه اشون وقت تلف کردن
بی اعتبار شدن سطح سواد و...... این دلایل بنظرم مهمتر