ثبت و تولید ۶۷ رقم بذر هیبرید صیفی‌جات توسط محققان ایرانی

فناور برتر دهمین جشنواره فرهیختگان گفت: تولید این بذر‌ها توسط محققان داخل، بخشی از نیاز گلخانه‌داران و کشاورزان را تأمین کرده است.

فناور برتر دهمین جشنواره فرهیختگان با بیان اینکه موفق به ثبت ۶۷ رقم بذر هیبرید صیفی‌جات شده‌ایم، گفت: تولید این بذر‌ها توسط محققان داخل، بخشی از نیاز گلخانه‌داران و کشاورزان را تأمین کرده است.

مریم گل ابادی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال تجربه تدریس و ۱۵ سال تجربه فعالیت در قالب شرکت دانش‌بنیان دارد تشریح کرد: به دلایل پیشروبودن در فناوری تولید بذر هیبرید صیفی‌جات، بومی‌سازی این دانش در ایران برای نخستین بار، اشتغال‌زایی بالا، درآمدزایی بسیار خوب، صادرات محصول، تلاش در راستای تأمین امنیت غذایی کشور و ثبت برند و اختراع به عنوان فناور برتر انتخاب شدم.

این فناور برتر دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان افزود: حوزه فعالیت فناورانه شرکت؛ تولید بذر هیبرید صیفی‌جات گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان و تولید بذر هیبرید صیفی‌جات فضای باز شامل هندوانه، ملون، پیاز و کدو است.

گل‌آبادی گفت: بذر هیبرید این محصولات تماماً وارداتی بوده و برای نخستین بار در ایران بومی‌سازی و تولید شده و اکنون این محصولات به مرحله تجاری‌سازی و فروش در سطح کشور و منطقه رسیده است.

او  اضافه کرد: طرح تولید بذر هیبرید صیفی‌جات از سال ۱۳۸۷ با مطالعات اولیه و بررسی منابع و اجرای پایلوت(آزمایشی) آغاز و از سال ۱۳۸۹ مراحل اجرایی آن آغاز شد و سال ۱۳۹۲ در قالب شرکت قرار گرفت.

گل ابادی تشریح کرد: تاکنون موفق به ثبت ۶۷ رقم بذر هیبرید مختلف در خیار و گوجه فرنگی در بخش گلخانه‌ای و فضای باز و فلفل گلخانه‌ای، هندوانه و ملون در «مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال» شده‌ایم و با توجه به وارداتی بودن همه بذر‌های هیبرید صیفی‌جات، تولید این بذر‌ها در کشور بخشی از نیاز گلخانه‌داران و کشاورزان کل کشور را تأمین کرده است.

دانشیار گروه تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان یادآور شد: اگرچه محصولات شرکت مورد اقبال و پذیرش عمومی مصرف‌کنندگان قرار گرفته است؛ اما به دلیل کمبود امکانات زیرساختی امکان استفاده از ظرفیت کامل وجود ندارد و همه درخواست‌های بازار قابل تأمین نیست. مسئولان هم حمایت معنوی از طرح داشته‌‌اند؛ اما در برخی ارگان‌ها، نهاد‌ها و یا وزارتخانه‌ها، امکان تأمین نیاز مالی برای رفع مشکلات شرکت وجود ندارد.


مریم گل‌آبادی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد به عنوان فناور برتر شناخته شد.

منبع:انا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار