منیژه تندی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: ۲۰ مدرسه فعال روستایی این استان هر کدام دارای یک دانش آموز مشغول به تحصیل است که از این تعداد ، هفت مدرسه تنها با یک دانش آموز پسر و ۱۳ مدرسه نیز تنها با یک دانش آموز دختر اداره میشوند.
وی ادامه داد: هشت مدرسه تک دانش آموزه در طارم سفلی، پنج مدرسه در رودبار شهرستان، ۲ مدرسه در ناحیه یک قزوین، ۲ مدرسه در آوج و سه مدرسه نیز در مناطق رودبار الموت، تاکستان و ضیا آباد قرار دارند که از این میان چهار مدرسه عشایری هستند.
این مسوول با اشاره به نقش مدارس در روابط و اجتماعی سازی دانش آموزان ادامه داد: متاسفانه این در حالی است که دانش آموزان این مدارس از طعم هم افزایی، کارهای گروهی، همدلی و همکاری بی نصیب مانده تا جایی که حتی پذیرش دانش آموزان دیگر در سالهای بعد نیز برای آنان سخت هم باشد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در رابطه با دغدغههای معلمان این مدارس هم اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در اینگونه مدارس آن است که معلم نمیتواند از روشهای مشارکتی تدریس نظیر بحثهای گروهی و قضاوت استفاده کند.
تندی تاکید کرد: بدون وجود همسالان پیشرفت همه جانبه، پرورش استعدادها، یادگیری مسایل تربیتی، فرهنگی و اجتماعی به سختی اتفاق میافتد و در بعضی دروس و فعالیتهای آموزشی که ماهیت جمعی دارند مثل ورزش و حتی دروس هدف دوره ابتدایی در این مدارس بدون حضور جمع، محقق نمیشود و همچنین در حوزه ارزشیابی تحصیلی، همسال سنجی صورت نمیگیرد و رقابتهای مثبت و سازنده که میتواند برانگیزاننده فرد باشد، ایجاد نمیشود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با اشاره به کمبود معلم، اظهار کرد: آموزش و پرورش با هدف ارایه خدمات آموزشی به تمام اقشار جامعه، برقراری عدالت آموزشی و رفع تبعیض و همچنین انسداد مبادی بی سوادی در مناطق روستایی، اقدام به ایجاد و برقراری مدارس با یک دانش آموز کرده است.
تندی تاکید کرد: توجه به این نکته هم میتواند قابل تامل باشد که با وجود استعدادهای متفاوت در کودکان، شاید دانش آموزان این مدارس در آینده به انسانهای توانمندی تبدیل شوند و نقش بسزایی در پیشرفت و آبادانی کشور و یا مناطق خود ایفا کنند و حیف است که از تحصیل باز بمانند.
این مسوول با بیان اینکه با دایر بودن این مدارس حتی برای یک دانش آموز، از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری میشود، تاکید کرد: وقتی این دانشآموزان میبینند که نهادی مثل آموزش و پرورش برای دورترین روستاها و برای حتی یک دانش آموز، یک معلم و یک محیط آموزشی اختصاص داده میشود و به تحصیل فرد اهمیت میدهد، دلگرم شده و با انگیزه بیشتری درس خواهد خواند.
وی از دیگر مزایای این مدارس، به سرعت عمل معلم در تدریس اشاره کرد و افزود: تدریس، ارزشیابی و سایر فعالیتهای معلم در این مدارس کمتر بوده و از سختی کار معلم کاسته میشود در حالی که به لحاظ حقوقی همانند معلمان سایر مدارس روستایی حقوق و مزایای خود را دریافت میکند.
گفتنی است، به طور معمول مدارس یک نفره در مناطق محروم و روستاهای دور دست واقع شده و در راستای توسعه عدالت آموزشی و با هدف جلوگیری از بازماندگی تحصیل دانش آموزان دایر میشوند.