نشست منطقه ای در کابل آغاز به کار کرد

نشست منطقه ای در کابل با حضور سفیران و نمایندگان همسایگان و کشورهای منطقه درباره افغانستان آغاز به کار کرد.

حسن کاظمی قمی سفیر ایران در افغانستان در نشست منطقه‌ای کابل گفت از نگاه جمهوری اسلامی ایران، حکمرانی بدون تبعیض در داخل و حُسن همجواری و همزیستی با همسایه در محیط منطقه دو مولفۀ اساسی در پیشرفت روندی منطقه گرا است که به یقین اگر در یک اعلامیه جلوه نماید با استقبال منطقه و فرامنطقه روبرو می‌شود.

 امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در آغاز کنفرانس منطقه‌ای کابل اظهارداشت: طالبان و منطقه می‌توانند از طریق ایجاد روایت تعامل‌محور و سازنده در همه عرصه‌ها، به خلاف روایت تعامل‌گُریز و ناسازگار، جهات تهدیدهای احتمالی را کاهش داده و از فرصت‌های نوین استفاده بهینه نمایند.

 وی افزود افغانستان به حیث کشوری که منازعۀ تحمیلی طولانی را پشت سر گذاشته است و به صلح، امنیت و ثبات دست یافته است، نیازمند نمایندۀ خاص دیگر ملل متحد و ماموریت جدید در موجودیت یوناما نیست، بلکه همین حکومت آماده است و ظرفیت هم دارد تا روی مسائل مشترک و نگرانی‌ها با جهت‌های منطقه‌ای و بین المللی گفتگو نماید. 

وزیر خارجه طالبان در نشست منطقه‌ای کابل گفت می خواهم واضح نمایم؛ افغانستان مانند هر کشور دیگر نیز مشکلاتی دارد. یک کشوری که نزدیک به نیم قرن آماج تهاجمات و مداخلات خارجی و جنگ‌های داخلی بوده است، نمی‌شود به تمامی مشکلات در مدت زمانِ کوتاه راه حل یافت.

متقی افزود باوجود آن حکومت سرپرست مصمم است تا به مشکلاتی که بخش بزرگ آن‌ها میراث گذشته است، راه‌حل جستجو نماید.

وی گفت با استفاده از این فرصت و ابتکار و همچنان از طریق بقیه مکانیزم‌های منطقه‌ای ماننده نشست وزرای خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان و یا «فرمت مسکو» امیدواریم به شکل‌گیری یک اجماع منطقه‌ای موفق شد که در آن منافع همه بازیگران منطقه حفظ گردد.

وزیر خارجه طالبان افزود در چارچوب همچو یک اجماع منطقه‌ای می‌توان زمینه را برای یافتنِ مکانیزم‌های تشویقی برای نیل به توافقات موضوعی که منافع مشترک را تضمین می‌نماید مساعد ساخت.

وزیر خارجه طالبان در نشست کابل گفت همکاری‌های منطقه‌ای بر بررسی راه‌ها تعامل و همکاری منطقه‌محور بر اساس منافع مشترک منطقه‌ای و ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت افغانستان جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه می‌تواند متمرکز باشد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور ‎روسیه در نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای ‎افغانستان با ابراز خوشبینی از شرکت افغانستان در نشست آینده دوحه گفت: روسیه می‌خواهد که افغانستان بخشی از بحث‌های اصلی این نشست باشد. بازگشت سفیران جدید به افغانستان را گامی قابل تمجید برای افغانستان و کشورهای فرستنده می‌دانیم.

تاکید پاکستان بر ادامه تعامل کشورهای منطقه با طالبان

عبیدالرحمن نظامانی، کاردار سفارت پاکستان در کابل در نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان، اظهارداشت: نقش افغانستان در اتصال منطقه‌ای مهم است. کشورهای منطقه باید به صورت مشترک به روابط مثبت خود با طالبان ادامه دهند.

وی افزود: طالبان دستاورد‌های مثبتی در بخش‌های امنیت و اقتصاد دارد و زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در فضای صلح و امنیت فراهم می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.