برگزاری نشست شورای عالی دولت فدرال بین پوتین و لوکاشنکو

روسای جمهور روسیه و بلاروس امروز نشست شورای عالی دولت فدرال بین دو کشور را در روستایی نزدیک سن پترزبورگ برگزار کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی او امروز یک نشست دوجانبه را در روستایی نزدیک شهر سن پترزبورگ آغاز کردند که به یک ناهار کاری تبدیل شد. دو رئیس جمهور سپس نشست شورای عالی دولت فدرال بین روسیه و بلاروس را برگزار کردند.

رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری بین بلاروس و روسیه بر اساس داده‌های اولیه تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۵۴ میلیارد دلار رسیده است که یک سطح تاریخی محسوب می‌شود.

لوکاشنکو روز دوشنبه در نشست شورای عالی دولت فدرال بین روسیه و بلاروس گفت: «تا پایان سال ۲۰۲۳، سطح رکورد تجارت کالا و خدمات (بین روسیه و بلاروس) به ۵۴ میلیارد دلار و در سال جاری آن را تمدید خواهیم کرد. این بالاترین سطح تجارت در تاریخ (دو کشور) است.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به نوبه خود گفت که مسکو و مینسک با توجه به تحریم‌های اعمال شده با یکدیگر همکاری نزدیک دارند و از یکدیگر حمایت می‌کنند و رویکرد‌های دو کشور در مورد اکثر مسائل مشابه یا نزدیک است.

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که اقدامات هماهنگ دولت فدرال در سیاست خارجی تا سال ۲۰۲۶ با «هماهنگی نزدیک بین روسیه و بلاروس در امور بین‌الملل» ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور بلاروس، در ادامه اعلام کرد که با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در خصوص سفرهایش به آفریقا هماهنگ شده است و نشان می‌دهد که آن‌ها در آنجا به همکاری با شرکای خود به ویژه با روسیه علاقه‌مند هستند.

رئیس جمهور بلاروس گفت: ما (در جریان سفر به روسیه که این روز‌ها انجام می‌شود) مشکلات اقتصادی، فعالیت در قاره آسیا و آفریقا را بررسی کردیم.

وی گفت: «من با روسای جمهور (کشور‌های آفریقایی که از آن‌ها بازدید کردم) صحبت کردم. آن‌ها از قبل در آنجا منتظر ما هستند و آن‌ها بیشتر منتظر روسیه با توانایی‌های عظیمش هستند.»

پیش از این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرده بود که کشور‌های آفریقایی می‌توانند به تولیدکننده مواد غذایی تبدیل شوند و همچنین در صورت داشتن فناوری لازم می‌توانند صادرکننده این محصولات شوند.

وی خاطرنشان کرد که روسیه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بحران جهانی غذا به ویژه در آفریقا انجام خواهد داد.

نیکلای کراسیلنیکوف، سفیر روسیه در زیمبابوه، پیشتر تأیید کرد که عرضه رایگان غلات و کود‌های شیمیایی روسیه به آفریقا موید موضع مسئولانه مسکو در قبال توسعه روابط با کشور‌های این قاره است.

پوتین گفت که استراتژی توسعه فناوری دو کشور (روسیه و بلاروس) تا سال ۲۰۳۵ طراحی شده است.

به گفته رئیس جمهور روسیه این استراتژی شامل گام‌های مشخصی برای تقویت حاکمیت فن آوری جامع روسیه و بلاروس از جمله راه اندازی پروژه‌های مشترک بزرگ برای جایگزینی واردات و ایجاد محصولات رقابتی با کیفیت بالا است.

به گفته رئیس جمهور روسیه، تعاملات چند جانبه از جمله در بخش‌های صنعت، کشاورزی، انرژی، حمل و نقل، لجستیک و اطلاعات افزایش می‌یابد.

روسای جمهور روسیه و بلاروس امروز نشست شورای عالی دولت فدرال بین دو کشور را در روستای استرلنا در نزدیکی شهر پترزبورگ روسیه برگزار کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار