نشست رسانهای فیلم سینمایی «شهسوار» امروز ۱۴ بهمن ماه در دومین سانس از سومین روز چهلودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در این نشست حسین نمازی کارگردان، سعید عطائیان تهیهکننده، الناز حبیبی، عباس جمشیدیفر، هادی کاظمی، گیتی قاسمی از بازیگران فیلم و میثم مولایی تدوینگر، وحید زارعمند طراح صحنه، فاطمه صفریزاده طراح لباس، امید گلزاده طراح گریم و آرش قاسمی صداگذار حضور داشتند.
سعید عطائیان تهیهکننده این فیلم در ابتدای نشست عنوان کرد: فوتبال حالی به من داد که تاکنون انقدر در زندگی دعا نکرده بودم. دعا کردم که تیم ملی ببرد و نمیدانم اگر میباختند، چه اتفاقی رخ میداد. پارسال همین موقعها با آقای نمازی جایی بودیم و ناگهان ایدهای به ذهن ایشان رسید. یک روز روی کاغذ آن ایده را نوشتند و من بسیار از آن استقبال کردم.
وی ادامه داد: این کار با تمام سختیهایش برای من بسیار لذتبخش بود و قطعا این لطف خدا بوده است. باید تشکر کنم از تمام بچههایی که در ساخت این کار نقش داشتند. ما یک روستا را برای ساخت این فیلم به لطف اهالی روستا گرفته بودیم. دوست دارم این را نیز بگویم که از خدا میخواهم این اتفاقی که بین من و حسین نمازی رخ داده است، ادامه داشته باشد.
تهیهکننده «شهسوار» درباره تاثیر تجربه موفق «شادروان» در ساخت این فیلم توضیح داد: ترسهایی برایمان وجود داشت و هرکسی این فیلمنامه را میخواند، میگفت شبیه «شادروان» است، اما حسین نمازی اصرار داشت که اینگونه نیست. الان به جرات میگویم که این کار در کوچه پایین «شادروان» اتفاق افتاده و در همان حال و هوا است. این سبک حسین نمازی است و حتی میتواند سهگانه آن ساخته شود.
در ادامه نشست؛ حسین نمازی با تجلیل از عزت الله رمضانیفر و سایر عوامل خود گفت: من با بدبختی سینما را شروع کردم و به شدت عاشق سینما بودم طوری که پدر و مادرم به حال من گریه میکردند. سینما را به صورت خودآموز یاد گرفتم. از ساخت فیلم کوتاه شروع کردم و راه درازی آمدم، پس میتوانم بگویم بچه سینما هستم و هیچ چیز در این دنیا برای من بااهمیتتر از سینما نبوده است.
نمازی ادامه داد: اکنون جای دوستانی که فیلمشان به جشنواره نرسید، پذیرفته نشد و حتی دوستانی که قهر کردند و مکدر هستند، خالی است. همه ما باید کنار هم فیلم بسازیم تا سینما سرپا بماند چراکه به هرحال جشنواره فجر نقطه مهمی در سینمای ما است. به نحوی که ۱۰ روز تمرکز کل کشور روی سینما است، درباره فیلمهای مختلف صحبت میشود و ما در همین سالنهای سینما و نقد و بررسیها متوجه میشویم که چه باید انجام دهیم و حتی تغییراتی در فیلم اعمال کنیم.
این فیلمساز در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: بسیاری از افراد در جشنواره فجر فیلم داشته و در اکران مردمی به دلیل بازخوردها فیلمشان را تغییر دادهاند. سینما مال ماست و باید مراقب آن باشیم.
وی با اشاره به فیلم «آپاندیس» اظهار کرد: «آپاندیس» برای من اتفاق جذابی بود و جوایز جهانی زیادی هم دریافت کرد. به جایی رسیدم که احساس کردم دیگر نمیتوانم فیلم تلخ بسازم. برای من اهمیتی ندارد که این فیلم شبیه «شادروان» هست یا خیر. زیرا هر دو فیلم اثر خود من است و این فضا را دوست دارم.
نمازی با اشاره به اینکه چند نکته در «شهسوار» وجود دارد که باعث میشود مخاطب یاد «شادروان» بیفتد، اظهار کرد: من این جغرافیا را خیلی دوست دارم و فیلم دیگرم نیز در همین جغرافیا خواهد بود. دیگری نیز مرگ است. سومین شباهت هم این است که هر دو فیلم در یک مراسم اتفاق میافتند.
کارگردان «شهسوار» درباره دلیل پرداختن به مرگ در فیلمهایش گفت: مساله مرگ برای من در این چند سال خیلی مهم بوده است و زیاد به مرگ فکر میکنم. من دنبال این هستم که رو به جلو بروم و شما باید درباره این موضوع قضاوت کنید. به نظر من «شهسوار» بهترین فیلم من تاکنون است.
نمازی با اشاره به این نکته که در این پروژه مشاور حقوقی نداشتیم، بیان کرد: تحقیقات گستردهای در این فیلم انجام دادهایم.
در بخش دیگری نشست، گیتی قاسمی بازیگر «شهسوار» درباره تکرار در نقشهای خود بیان کرد: چند سالی است که من فقط کمدی کار میکنم و این مدت اصلا فیلم جدی کار نکردم. پس فکر کردم که با پذیرفتن پیشنهاد آقای نمازی میتوانم به فیلم جدی و به جایی که ابتدا بودم، بازگردم.
الناز حبیبی دیگر بازیگر فیلم مطرح کرد: از تک تک بچهها تشکر میکنم و خوشحالم که در این پروژه بودم. کار سختی بود و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم رخ دهد.
عباس جمشیدیفر دیگر بازیگر «شهسوار» نیز عنوان کرد: دغدغه من بود که فیلم و قصهای را بازی کنم که درباره فقر است. فقری که بلایی سر یک خانواده یا جامعه میآورد که نمیتوان هیچگونه آن را جمع کرد. به نظر من قصه این فیلم فقری بود که همه ما میبینیم. در جامعه ما هم فقر فرهنگی و هم فقر مادی وجود دارد که با آن دستوپنجه نرم میکنیم.
در بخش دیگر این نشست هادی کاظمی بازیگر فیلم بیان کرد: ممنونم از آقای نمازی که من را برای این فیلم انتخاب کردند. سعی ما در این فیلم بر خنداندن نبود و یک جاهایی از دستمان در میرفت. این فیلم کمدی نیست و یک زندگی بود. زندگی هم شامل خنده، گریه، چالش و مسایل مختلف است.
حسین نمازی در ادامه گفت: اصل این است که همه شخصیتها باید قصهای داشته باشند. شیوه من این است که فیلمنامه را چندبار مینویسم، میخوانم و بازنویسی میکنم. من این ویژگی را دارم که نمیتوانم فیلم خلوت بسازم و از شخصیتهای زیادی استفاده میکنم.
میثم مولایی تدوینگر این فیلم گفت: ما سعی کردیم تا در مرحله تدوین یک قصه تعریف کنیم. موضوع لذتبخش دیگر این بود که «شهسوار» دو ویژگی خوب دارد؛ اول یکدستی این تعداد بازیگر با مدلهای بازی مختلف و نکته دیگر اینکه این اتفاق در عوامل پشت دوربین هم رخ داده است.
امید گلزاده طراح گریم «شهسوار» بیان کرد: ممنونم از حسین نمازی عزیز، این سومین تجربه همکاری ما است و سلیقه او را بلد هستم. «شهسوار» کار ویژهای برای من و خروجی آن نتیجه تلاش یک گروه بود.
آرش قاسمی صداگذار این فیلم نیز یادآور شد: بابت صدای بد سالن هنگام اکران فیلم از شما عذرخواهی میکنم و ذکر این نکته ضروری است که از موسیقی خوب فردین خلعتبری در این فیلم نباید بگذریم.
در بخش دیگر وحید زارعمند طراح صحنه فیلم «شهسوار» مطرح کرد: ما تلاش کردیم که یک فیلم رنگ و لعابدار داشته باشیم تا برای مخاطبان چشمنواز باشد.
در بخش پایانی این نشست فاطمه صفریزاده طراح لباس نیز خاطرنشان کرد: باتوجه به تجربه «شادروان» آقای نمازی اصرار داشت که طراحی لباس «شهسوار» علاوه بر رنگولعاب جوری باشد که چیزی بیرون نزند و طبقه اجتماعی افراد به لحاظ پوشش مورد تمسخر واقع نشود.