حریری:

مراوده ما با کشور چین صرفا اقتصادی است / حمایت از تجار ایرانی اولویت ما در اتاق مشترک ایران و چین است

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: به طور واقعی حدود نیمی از مبادلات خارجی کشور ما با کشور چین انجام می‌شود و این موضوع دلیل سیاسی ندارد بلکه به طور قطع مراوده ما با کشور چین به دلیل مسائل اقتصادی و رونق اقتصادی است.

مجیدرضا حریری در نشست تخصصی چگونگی ورود به بازار چین که با حضور فعالان اقتصادی استان فارس در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: اقتصاد کشور چین بسیار بزرگ است و در حال حاضر به طور مستقیم ۳۱ درصد از صادرات غیر نفتی، ۹۳ درصد فروش نفت و ۲۸ درصد واردات ما با کشور چین انجام می‌شود.

او افزود: کشور کشور شریک اول تجاری بیش از ۱۲۴ کشور دنیاست افزود بر اساس آمار ما امروز شریک پنجم کشور چین در منطقه هستیم و این درحالی است که امروز کشور چین در تمام بازار‌های جهانی حضور فعال دارد و همین موضوع وظیفه ما را در اتاق مشترک سنگین‌تر می‌کند.

حریری گفت: وظیفه ما در اتاق مشترک ایران و چین توسعه روابط اقتصادی دو کشور است، اما بر اساس منطق ملی حمایت از تجار ایرانی اولویت ما در این اتاق مشترک است و تمام فعالیت و خدمات ما بر این اساس برنامه ریزی می‌شود.

او اضافه کرد: در دولت‌های مختلف روابط خارجی و ارتباط تجاری ما با کشور چین فراز و نشیب‌هایی داشته است، اما در دولت سیزدهم فصل جدیدی از مراودات ما با کشور چین ایجاد شد که نشان از اهمیت کار با کشور ایران است و نتیجه آن سند همکاری بلند مدت ۲۵ ساله بین دو کشور و ارائه پروژه‌های بزرگ به کشور ماست.

در این نشست اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و چین به سوالات حاضران پیرامون بازار چین به پاسخ دادند.

در ادامه این جلسه محمدصادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در خصوص اهمیت برگزاری این جلسه گفت: امروز کشور چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده در دنیاست و حجم مراودات تجاری استان فارس با کشور چین به لحاظ وزنی بیش از سایر کشورهاست.

او با تاکید بر اینکه بازار بزرگ جهانی کشور چین حائز اهمیت است ادامه داد: به لحاظ حضور کشور چین در بازار کشور‌های مختلف، تمام کشور‌ها مراوداتی با کشور چین دارند که ما تلاش می‌کنیم با بهره گیری از تجربه و تخصص اتاق مشترک ایران و چین شرایط حضور موفق، پایدار و کم آسیبی را برای بازرگانان و تجار استان فراهم کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار