بعثت پیامبر اسلام (ص) تحولی بنیادین در عصری که عرب جاهلی غیر از نوشیدن خون یکدیگر، غرق شدن در غرایز حیوانی و زنده به گور کردن دختران و تمامی ارزشهای انسانی، چیزی نمیدانستند به وحود آورد.
رسول خدا (ص) با پوشیدن ردای نبوت و تبعیت از فرامین حق تعالی دست به انقلابی زد؛ انقلابی که درآن بشر عصر جاهلی را تبدیل به انسانی متمدن کرد. انسانی که توانست معنی صلح و آزادی و عدالت و توحید را بفهمد و زنده به گور کردن فرزندان خود را عملی قبیح شمارد.
بعثت پیامبر اسلام (ص) زندگی توام با صلح و آرامش را برای انسانهایی توصیه و تاکید کرد که سالیان سال در سایه جهل خود دست به جنگ و خونریزی برسر جزییترین مسایل میزدند.
بعثت رسول خدا و پیام آن متعلق به تمام بشریت و انسانهایی است که در بند زورمداران زمان، روزگار میگذارنند و قربانی جاهلیت مدرن میشوند.
در روزگاری که جهالت و گمراهی جامعه بشریت را در بر گرفته بود و مردم به جای پرستش خداوند متعال، بتهایی ساخته شده از سنگ و چوب را میپرستیدند و در نهایت بی رحمی تمام دختران خود را زنده به گور میکردند رسولی از میان آن قوم جاهل برگزیده شد تا به تمام این جهالتها پایان دهد.
حضرت محمد مصطفی (ص) آن پیامآور صلح و دوستی بود که در میان همان قومی جاهل زندگی میکرد، اما خود اسوه اخلاق و مهربانی، صداقت، راستگویی و به عبارتی "محمد امین" بود.
محمد امین از سوی خداوند متعال برگزیده شد تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهد و سایه عدالت و یکتاپرستی را برجهان بگستراند.
پیامبر نور و رحمت
محمدمصطفی (ص) روز ۲۷ ماه رجب سال ۴۰ عام الفیل (۱۳ سال قبل از هجرت) در غار حرا به پیامبری مبعوث و در آن هنگام آیات نخستین سوره مبارکه علق بر قلب مبارکش نازل شد.
از همان نخستین لحظهای که به پیامبری مبعوث شد نور خورشید عدالت و حقیقت، اندیشههای خرافی بشریت را تیره و تار کرد، هرچند پیامبر گرامی اسلام در این راه سختیها و مشقتهای زیادی را متحمل شد، اما امروز پیروان راستین مکتب پیامبر و دین اسلام جهان را در برگرفته است.
تاریخ، بعثت رسول مهربانیها را بزرگترین رویداد میداند که با آغازش، نور ایمان و امید بر دل مستضعفان عالم تابید و شادی، شور و شعف را در دل کسانی زنده کرد که کمرشان زیر بار ظلم و ستم مستکبران خم شده بود.
مبعث پیامبر اکرم (ص) رستاخیزی عظیم برای نجات بشر از گمراهی بود و پایانی شد بر جاهلیت عرب و پیامبر اکرم (ص) مسیر رستگاری را مقابل چشم بشریت نمایان ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۸۲ در دیدار معظمله با مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در مورد مبعث فرمودهاند:"بعثت نبی اکرم در درجه نخست دعوت به توحید بود، توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست بلکه روش زندگی برای انسانها است؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرتهای گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن، "لاالهالاالله" پیام اصلی پیغمبر ما و همه پیغمبران به معنای این است که نباید در زندگی، مسیر انسان و در انتخاب روشهای زندگی، قدرتهای طاغوتی و شیطانها دخالت کرده و زندگی انسان را دستخوش هوس و تمایلات خود قرار دهند. "
امام خمینی (ره) بنبانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص مبعث رسولالله میفرمایند: "مساله بعثت یک تحول علمی، عرفانی در عالم ایجاد کرد و فلسفههای خشک یونانی را که توسط یونانیها مطرح شده بود، به عرفان عینی و شهود واقعی برای ارباب شهود تبدیل ساخت. صحیفه امام (ره) جلد ۱۷"
دین نگه داشتن هزینه دارد که ملت مسلمان ایران تاکنون هزینههای بالای دینداری را پذیرفته اند
امام جمعه بروجرد گفت: خداوند متعال ۱۲۴ هزار پیغمبر برای هدایت جامعه بشری فرستاد، از این تعداد پیامبر ۳۱۳ نفر دارای مقام رسالت بودند، یعنی مقام نبوت و رسالت داشتند.
حجت الاسلام سید علی حسینی افزود: امام صادق (ع) فرمود: پنج نفر از پیامبران افضل هستند، وحضرت محمد (ص) مقام امامت و ولایت و رسالت دارند، ولی حضرت محمد (ص) بزرگ پیامبران تا روز قیامت است.
وی اظهار داشت: قرآن در مورد پیامبر (ص) فرمود: آنچه پیامبر (ص) میفرماید؛ مانند کلام خداوند است، پیامبر (ص) از ملائک مقرب جبرئیل و میکائیل و اسرافیل بزرگتر است.
امام جمعه بروجرد گفت: نظام هستی به برکت وجود پیامبر و انبیاء الهی به جود آمده است، پیامبر (ص) گل سرسبد خلقت است و موجودی برتر از او در خلقت آسمانها و زمین نداریم، پیامبر دارای مقام نبوت، رسالت و ولایت بود.
حجت الاسلام حسینی افزود: خدا به پیامبر مقام ولایت داده است و پیغمبر خودش افضل پیامبران و دین پیامبر، بهترین دین خداست که تا قیامت ادامه دارد.
وی اظهار داشت: دین اسلام دین کامل است که به همه خواستههای جامعه بشری اهمیت داده شده است، اگر انسان دین اسلام را بشناسد سعادت دنیا و آخرت نصیب آن میشود.
وی بیان کرد: دین اسلام برای آحاد بشر تا روز قیامت است از خداوند تشکر میکنیم که ما را شیعه و مسلمان قرار داد.
البته دین نگه داشتن هزینه دارد که ملت مسلمان ایران تاکنون هزینههای بالای دینداری را پذیرفته اند.
چگونه بعثت پیامبر (ص) به مهدویت ارتباط دارد؟
امتداد خط بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، همان تحقق وعده خداوند مبنی بر غلبه دین اسلام بر جمیع ادیان توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه و بعد تشکیل حکومت حقه در پهنه عالم در جهت سیر رشد بشریت است.
مسئله بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از مهمترین سرفصلهای برنامههای خداوند در سیر تاریخ بشریت بود؛ برنامهای که بنا بود با نزول برترین کتاب آسمانی و تثبیت امر امامت و ولایت عترت، عالم و آدم را با سرعت بیشتری به سمت آینده تا رسیدن به تحقق کامل حکومت الهی در پهنه عالم به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه و پس از آن، تا قیامت سوق دهد. این همان وعدهای است که خداوند حداقل از زمان خلقت آدم علیه السلام به همگان ارائه داد.
این حقیقت را در احادیث و ادعیه با تعابیر مختلف مییایبیم، از جمله آنکه امیر مؤمنان علیه السلام ضمن خطبهای فرمود «بعَثَ اللَّهُ سُبحانَهُ مُحَمَّداً رَسولَ اللَّهِ لإِنجازِ عِدَتِهِ و إتمامِ نُبُوَّتِهِ مَاْخُوذاً عَلَى الْنَبییّنَ میثاقُهُ»؛ یعنی خداوند سبحان محمد رسول الله را براى وفاى به عهد خود و کامل کردن نبوّتش مبعوث کرد؛ این در حالى بود که از همه پیامبران، پیمان درباره او گرفته شده بود (که به او ایمان بیاورند و بشارت ظهورش را به پیروان خویش بدهند).
امیرالمؤمنین علیه السلام در این فراز از کلامشان به سه نکته معرفتی درباره مبعث رسول خدا صلی الله علیه و آله اشاره میکنند:
۱. بعثت پیامبر به خاطر تحقق وعده خدا.
۲. بعثت پیامبر به خاطر اتمام جریان نبوتش.
۳. بعثت پیامبر، امری که میثاق آن از انبیاء گرفته شده بود.
اما وعده خداوند چیست که خواست با بعثت پیامبرش آن را محقق کند؟ پاسخ آن در آیات قرآن و روایات ذیل آن است. خداوند در سه سوره و از سه وجه از این جریان سخن میگوید:در سوره توبه آیه ۳۳: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَ دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ».
در سوره فتح آیه ۲۸: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَ دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَکَفى بِاللَّهِ شَهیدًا».
در سوره صف آیه ۹: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَ دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ».
ترجمه سوره توبه و صف به صورت مشترک به این معناست: «او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا بر همۀ ادیان پیروز کند، هرچند مشرکان ناخشنود باشند.»
خود رسول خدا صلی الله علیه و آله در فرازهایی از خطبه غدیریه این آیات را اینگونه تفسیر میکنند «اَلا اِنَّ خاتَمَ الاَئِمَّهِ مِنَّا القائِمُ المَهدِیُّ، اَلا اِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ؛ بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست؛ آگاه باشید که او غالب بر ادیان است.» عبارت «اِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ» با این بخش از آیه: «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» مطابقت دارد. یا امام کاظم علیهالسلام در روایتی دیگر فرمود «یُظْهِرُهُ عَلَى جَمِیعِ الْأَدْیَانِ عِنْدَ قِیَامِ الْقَائِم.» یعنی هنگام قیام قائم، دین حق بر تمام ادیان غلبه مییابد. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج۱، ص ۴۳۲)
با این توضیح، امتداد خط بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، همان تحقق وعده خداوند مبنی بر غلبه دین اسلام بر جمیع ادیان توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه و بعد تشکیل حکومت حقه در پهنه عالم در جهت سیر رشد بشریت است؛ یعنی آنچه که در عصر ظهور میبینیم، ظهور حقیقت دین نبوی و باطن همان شریعت رسول خدا صلی الله علیه و آله است که به صورت بهشتی پهناور نمود مییابد و به ارث صالحان میرسد، آنجا که خداوند فرمود «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ یعنی ما بعد از «ذکر» در زبور نوشتیم که زمین به ارث بندگان صالحم میرسد و امام کاظم علیه السلام فرمود «وَ الْأَرْضَ أَرْضُ الْجَنَّهًِْ»؛ یعنی منظور از «أرض» در این آیه، زمین بهشت است.
اما درباره اینکه میثاق پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از سایر انبیاء گرفته شده، احادیث متعددی داریم، از جمله آنکه امام صادق علیهالسلام ذیل آیه ۸۱ سوره آلعمران معروف به آیه «ألست» یا «میثاق»: «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّه ... و [یاد کن]هنگامى را که خداوند از پیامبران پیمان گرفت که هرگاه به شما کتاب و حکمتى دادم، سپس شما را فرستادهاى آمد که آنچه را با شماست تصدیق کرد، البته به او ایمان بیاورید و حتماً یاریش کنید ...» فرمود:
خداوند هیچ پیامبری از آدم علیهالسلام تا عیسی مبعوث نکرد جز اینکه به دنیا باز میگردند و امیرالمؤمنین را (در زمان رجعت) یاری میکند و آن، فرموده خداست که فرمود: «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ؛ به او ایمان بیاورید» یعنی به رسولالله (ایمان بیاورید) و آنجا که فرمود «لَتَنْصُرُنَّه؛ حتماً او را یاری کنید» یعنی امیرالمؤمنین را یاری کنید. مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى عِیسَى ع إِلَّا أَنْ یَرْجِعَ إِلَى الدُّنْیَا فَیَنْصُرَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (ع) وَ هُوَ قَوْلُهُ «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ» یَعْنِی رَسُولَ اللَّهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین. (تفسیر القمی، ج۱، ص ۲۵)
گزارش:رضوان پاک منش