فعالیت سه هزار و ۱۰۰ پزشک عمومی و متخصص در استان یزد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: قبل از انقلاب شش بیمارستان در استان فعال بوده و اکنون این تعداد به ۲۰ بیمارستان و سه هزار و ۱۰۰ پزشک عمومی و متخصص رسیده است.

سید مهدی هاشمی باجگانی در دیدار هیئت رئیسه دانشگاه با نماینده، ولی فقیه در استان که به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار شد گفت: بعد از انقلاب اسلامی جهش‌های قابل توجهی در پیشرفت کشور اتفاق افتاد و این پیشرفت‌ها در حوزه سلامت، خیره کننده و ارزشمند است.

او اظهار داشت: امروزه کشور ایران در زمینه تولید علم و رتبه علمی از رتبه‌های بالای ۱۰۰ به رتبه ۱۷ در جهان و رتبه اول در منطقه تبدیل شده که این مهم از برکات انقلاب اسلامی است.

هاشمی باجگانی به ارائه آمار مقایسه‌ی از دستاورد‌ها و پیشرفت‌های کشور و استان قبل و بعد از پیروزی انقلاب پرداخت و خاطر نشان کرد: هم اکنون کشور ایران در فناوری نانو رتبه چهارم، علوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی رتبه دوم و در تربیت پزشکان عمومی و متخصص رشد بیش از ۱۰ برابری داشته است.

او ادامه داد: اکنون بیش از ۹۰ درصد دارو‌های مصرفی در داخل تولید می‌شود و به برخی از کشور‌ها صادرات دارو هم داریم این در حالی است که قبل از انقلاب، تنها ۲۰ درصد دارو در داخل کشور تولید می‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در سال ۵۷ تعداد هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت روستایی داشتیم و در حال حاضر حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور فعال است.

هاشمی باجگانی افزود: هزار و۷۰۰ بهورز قبل از انقلاب به ۳۵ هزار نفر افزایش یافته و در شاخص امید به زندگی که نشان دهنده فعالیت کشور در زمینه سلامت است شاهد افزایش طول عمر مردان از ۵۷ سال به ۷۷ سال و طول عمر زنان از ۵۵ سال به ۸۰ سال هستیم و در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص امید به زندگی،۲۰ سال افزایش یافته است.

او اظهار داشت: پوشش واکسیناسیون کودکان قبل از انقلاب ۲۰ درصد بوده و در حال حاضر به ۹۶ درصد رسیده و مرگ و میر مادران باردار در سال ۵۷ به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده، ۲۵۵ مورد بوده و اکنون در سطح کشور و استان به کمتر از ۱۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: همچنین مرگ و میر کودکان زیر یکسال،۱۲۲ مورد در هر هزار تولد زنده بوده و اکنون این رقم به پنج مورد در هر هزار تولد کاهش یافته است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به دستاورد‌های حوزه سلامت استان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل انقلاب تعداد دو پایگاه اورژانس در استان فعال بوده و در حال حاضر ۶۷ پایگاه اورژانس در سطح استان فعال است.

هاشمی باجگانی افزود: همچنین قبل از انقلاب تعداد شش بیمارستان با فعالیت اندک در استان فعال بوده و اکنون این تعداد به ۲۰ بیمارستان در سطح استان افزایش یافته است و ۱۹۰ پزشک عمومی و متخصص به سه هزار و ۱۰۰ پزشک افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: به برکت انقلاب اسلامی ۱۰ داروخانه در سطح استان به ۲۹۰ داروخانه فعال افزایش یافته است.

هاشمی باجگانی خاطر نشان کرد: وجود ۱۰ دستگاه پیشرفته ام. آر. آی، افزایش ۱۰ تخت ویژه به ۳۰۰ تخت آی. سی. یو و ان. آی. سی. یو، افزایش چهار تخت دیالیز به ۱۶۶ تخت، افزایش پنج تخت سی. سی. یو به ۱۶۵ تخت و افزایش ۲۵ پرستار تحصیل کرده به سه هزار و ۳۸۳ نفر از دیگر دستاورد‌های حوزه سلامت استان بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی است، همچنین تعداد دندانپزشکان از ۶۵ نفر به ۸۳۴ نفر افزایش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.