حذف نسخه کاغذی برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی در بخش دارو که بنا بود در بهمن ماه اجرایی شود حالا به گفته رئیس کل بیمه مرکزی تا هفته اول اسفند اجرایی خواهد شد.
موضوع الکترونیکی شدن نسخههای بیمه تکمیلی یک تکلیف قانونی است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ به آن اشاره شده اقدامی که علیرغم تاکیدات قانونی، اما همچنان چشم انتظار اجراست و قوانین بودجه هم به اجرای آن پس از حدود ۲ سال تاکنون کمکی نکرده است.
قاسمی یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان میگوید: چرا فرآیند بحث بیمه تکمیلی الکترونیکی نیست تا ما مجبور نشویم این همه کاغذ را با خود بیاوریم و بعد هم اعلام شود یا مدارک ناقص است یا سامانه قطع است!
دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان نعمت زاده هم با اشاره به مشکل عدم الکترونیکی بودن بحث نسخه کاغذی برای بیمه تکمیلی بیان کرد: علاوه بر مشکلات کاغذبازی باید کلی هم هزینه و زمان صرف کرد تا هزینهای که قبلا پرداخت کردیم را مجدد دریافت کنیم. این فرآیند برای ما بسیار مشکل است.
۲۰ آذر ماه بود که باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری از جزئیات اجرای این بند قانونی به سراغ قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی رفت و او گفته بود: این طرح بسیار بزرگ است که حدود ۱۷ سال در برنامههای دولتهای مختلف برای اجرا وجود داشته و در دولت سیزدهم گام عملی در خصوص آن برداشته شد. در اوایل این طرح قانون به این شکل بود که تمام مراکز درمانی دولتی، خصوصی، خیریه در موارد بستری و سرپایی در کل کشور باید اطلاعات خود را از طریق نرم افزار به سامانه سپاس وزارت بهداشت ارسال کنند. وزارت بهداشت هم اطلاعات تجمیعی را با بیمهگرهای پایه و تکمیلی و سایر ذی نفعان به اشتراک بگذارد.
مشعلچی افزود: متاسفانه مراکز درمانی به ویژه مراکز درمانی خصوصی با وزارت بهداشت در این رابطه همکاری لازم را نکردند. از میان حدود هزار و ۵۰۰ بیمارستان حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ بیمارستان اطلاعات خود را به شکل جسته گریخته برای سامانه سپاس ارسال کردند و مابقی اصلا به سامانه سپاس متصل هم نشدند. زمانی که اطلاعات به سامانه سپاس ارسال نشد تبصره زدن به قانون آغاز شد. در ادامه یک کارگروه تعامل پذیری در وزارت ارتباطات تشکیل و مطرح شد به سبب عدم ارسال اطلاعات، بیمهگرهای پایه (تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت) اطلاعات را از مراکز درمانی دریافت کنند و بعد به وزارت بهداشت اطلاعات ارسال شود.
قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه اظهار کرد: تامین اجتماعی از ابتدا این موضوع را نپذیرفت و سازمان بیمه سلامت شروع به تبادل اطلاعات کرد. بعد از گذشت حدود یک سال و خردهای از این مصوبه، حدود ۸ ماه است که سازمانهای بیمهگر پایه اطلاعات مربوط به بیماران سرپایی خود را به وزارت بهداشت میدهند و موارد بستری را هم خود وزارت بهداشت دریافت میکند. در همین روند هم مشکلات سامانهای وجود داشت. سازمان بیمه سلامت هم کدهای خود را با وزارت بهداشت یکسان و تناسب سازی کرد و سرانجام اطلاعات ارسال شد. تأمین اجتماعی هم نزدیک دو ماه است که اطلاعات را به سامانه سپاس ارسال میکند و سپس اطلاعات به بیمه مرکزی ارسال میشود.
در ادامه هم مشعلچی اظهار کرد: اطلاعات ارسالی برای بیمه مرکزی شامل اطلاعاتی با کیفیت بسیار نامرغوب بود و اصلا اطلاعات مورد نیاز ما را شامل نمیشود. حتی در ابتدا علامت بیمه تکمیلی اطلاعات هم نخورده بود. بیمه مرکزی هم با وزارت بهداشت شروع به مذاکره برای بهبود کیفیت اطلاعات کرد و کیفیت اطلاعات مرحله به مرحله در حال بهتر شدن است.
او در خصوص مشکلات میگوید: در حال حاضر اطلاعات ارسالی بیشتر شامل مراکز دولتی و خیریه است و مراکز خصوصی اطلاعات کمی دارند و در تبادل داده همکاری نمیکنند. عمده کار بیمهگران هم با بخشهای خصوصی است. مورد بعد هم این که اطلاعات ارسالی وزارت بهداشت بیشتر شامل بیمه سلامت است در حالی که حدود ۸۰ درصد دارندگان بیمه تکمیلی بیمه گر پایه آنها تامین اجتماعی است و تامین اجتماعی تازه شروع به ارسال کرده است.
در نهایت مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: اگر کمیت اطلاعات با سرعت افزایش پیدا کند و کیفیت دادهها قابل رسیدگی برای ما باشد و مراکز درمانی خصوصی با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند، با توجه به برنامه ریزیها در حوزه دارویی در تلاش هستیم که نسخه کاغذی را تا انتهای بهمن ماه برای بیمه تکمیلی حذف کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان هم مجدد برای پیگیری اجرای این تکلیف قانونی به سراغ رئیس کل بیمه مرکزی علی استادهاشمی رفت و او در این رابطه بیان کرد: مساله استقرار نظام هاب درمان، قریب به دو سال است که در دستور کار دستگاههای ذیربط از جمله بیمه مرکزی قرار گرفته و نهاد ناظر صنعت بیمه برای به نتیجه رسیدن این پروژه ملی، آمادگی کامل خود را اعلام میکند.
علی استادهاشمی همکاری چند مجموعه دولتی و خصوصی را لازمه راه اندازی کامل پروژه هاب درمان اعلام کرد و افزود: در حقیقت وزارت بهداشت متولی بخش بهداشتی و درمانی کشور است و مسئولیت راه اندازی سامانه دیتاس را بر عهده دارد، اما هنوز مرکز اصلی دریافت دادهها به مرحله بهره برداری نهایی نرسیده است.
او با بیان تکالیف هر یک از دستگاههای مرتبط با الکترونیکی شدن نسخ پزشکی، افزود: بیمه مرکزی گامهای موثری در این عرصه برداشته و در صورت همراهی سایر دستگاهها و ایفای تکالیف قانونی خود تا هفته اول اسفند نسخه کاغذی برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی در بخش دارو حذف میشود.
او با اشاره به تعدد مراکز و دستگاههای درگیر این پروژه، یادآور شد: شورای هماهنگی بیمهای با محوریت موضوع نسخ الکترونیکی راه اندازی شده که به امیدخدا در تسریع و تکمیل این فرآیند، خروجیهای مثبتی را به دنبال خواهد داشت.
حالا به گفته مسئولان دیوان محاسبات به رسانه ملی هرگونه کوتاهی در این حوزه با برخورد مواجه خواهد شد. موضوعی که شیرزاد رئیس شعبه اول دادسرای دیوان محاسبات کشور با تاکید بر آن گفت: برخورد انضباطی خواهد شد و اگر ضرر و زیانی وارد شده باشد باید جبران شود.
حالا کمتر از یک ماه از وعده اجرایی شدن بحث الکترونیکی شدن نسخه کاغذی برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی در بخش دارو زمان باقی مانده است. اجرایی شدن بند قانونی که میتواند مشکلات عده زیادی از مردم را به گفته خودشان مرتفع کند. باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر اجرای این بند قانونی خواهد بود.